InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Effecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem door MDSC

Effecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem door MDSC

Effecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem door MDSC Effecten cannabis: uit onderzoek blijkt dat blowen het immuunsysteem onderdrukt. Cannabis is afkomstig van de cannabisplant (Cannabis sativa L.). De plant komt in veel van de tropische en gematigde gebieden van de wereld in het wild voor. Het kan worden geteeld in bijna elk klimaat, en het wordt steeds meer gekweekt door middel van hydrocultuur indoor-technologie door bijvoorbeeld zogeheten 'thuiskwekers'. De belangrijkste werkzame stof in cannabis is delta-9 tetrahydrocannabinol, beter bekend als THC.

Effecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem

Effecten cannabis

Het gebruik van cannabis heeft verscheidene lichamelijke en geestelijke effecten, die toenemen naarmate je er meer van gebruikt en kunnen verschillen van persoon tot persoon. De effecten van cannabis staan opgesomd in de onderstaande tabel.

LichamelijkVersnelde hartslag, ontspanning van spieren (waardoor je ledematen zwaar kunnen aanvoelen), beter in- en doorslapen. Soms een sterke toename van de eetlust (de befaamde 'vreetkick'), duizeligheid, misselijkheid, droge mond en rode droge ogen.
StemmingVersterking van de stemming die de gebruiker al heeft. Opgewekt, vrolijk en geneigd tot contact met anderen of juist het tegendeel: dat je je terugtrekt van sociale interacties en in jezelf gekeerd bent. Soms treedt een lachkick op (lachbuien).
\WaarnemingIntensere beleving van kleuren en muziek, verandering van de beleving van ruimte en tijd en een verhoogde fantasie.
CognitiefStoornis van het korte-termijngeheugen. hetgeen herstelt zodra iemand stopt met gebruiken. Associatief denken gaat beter, maar logisch denken gaat moeilijker.

Nadelige effecten cannabis

Onderzoek van Roy Otten van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen uit 2011, wijst er op dat blowen het risico versterkt op depressie bij genetische kwetsbaarheid.[1] Uit onderzoek blijkt nu ook dat blowen het immuunsysteem onderdrukt.

Blowers zijn vatbaarder voor bepaalde vormen van kanker en infecties

Een internationaal team van immunologen die de effecten van cannabis bestuderen, heeft onlangs de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in het European Journal of Immunology, waaruit blijkt dat het roken van marihuana kan leiden tot een onderdrukking van het immuunsysteem.[2] Het onderzoek onthult waarom cannabisgebruikers vatbaarder zijn voor bepaalde vormen van kanker en infecties.

Het onderzoeksteam werd geleid door dr. Prakash Nagarkatti van de Universiteit van South Carolina. Het onderzoek richtte zich op cannabinoïden, de actieve bestanddelen van de Cannabis Sativa L., de hennepplant. Deze werden reeds voor medische doeleinden gebruikt, zoals pijnbestrijding. Zo hebben cannabinoïden een palliatieve werking bij kankerpatiënten. Deze stoffen verminderen misselijkheid en braken als gevolg van chemotherapie en ze stimuleren de eetlust en verlichten de pijn.[3]

MDSC-cellen spelen een sleutelrol

Cannabis is een van de meest gebruikte drugs ter wereld. Er werd al langer aangenomen dat blowen het immuunsysteem onderdrukt, waardoor de gebruiker meer vatbaar is voor infecties en sommige vormen van kanker, aldus Nagarkatti. Men meent dat een bepaald type immuuncel die pas recent is geindentificeerd door immunologen een sleutelrol speelt. het gaat om MDSC-cellen (myeloid-derived suppressor cells).

Cannabis kan dus zorgen voor actieve MDSC-cellen en waar de meeste cellen die deel uitmaken van het menselijk immuunsysteem actief infecties tegengaan, onderdrukken deze MDSC-cellen actief het immuunsysteem. Bij kankertherapie zouden deze cellen actief het immuunsysteem tegenwerken, hetgeen de groei van de tumor bevordert.

Cannabinoïden zijn een tweesnijdend zwaard

Het onderzoeksteam toonde aan dat cannabinoïden een enorm aantal MDSC's kan triggeren via de activering van cannabinoïde-receptoren. Voor het eerst blijkt nu uit onderzoek dat cannabinoïden het immuunsysteem kunnen onderdrukken doordat ze deze unieke cellen activeren.

Volgens Nagarkatti zijn cannabinoïden een tweesnijdend zwaard. Als gevolg van hun immunosuppressieve aard, kunnen ze enerzijds leiden tot verhoogde vatbaarheid voor kanker en infecties. Anderzijds biedt het in de toekomst wellicht kansen om een groot aantal klinische aandoeningen te behandelen, waarbij het onderdrukken van de immuunrespons uitkomst biedt.

Interleukine-1 triggeren ook MDSC's
Uit een gerelateerde studie, die ook is gepubliceerd in de European Journal of Immunology, blijkt dat wanneer kankercellen groeien ze een molecuul produceren (interleukine-1, afgekort IL- 1), die ook MDSC's triggeren. Deze studie laat zien hoe MDSC's die worden geproduceerd tijdens de groei van kanker, ook de mogelijkheid van immuuncellen verminderen om kankercellen te doden.[4]

Noten
  1. Roy Otten, Rutger C. M. E. Engels. Testing bidirectional effects between cannabis use and depressive symptoms: moderation by the serotonin transporter gene. Addiction Biology, 2011; DOI: 10.1111/j.1369-1600.2011.00380.x
  2. Wiley Blackwell Hedge. V, Nargarkatti. M, Nargarkatti. P, 'Cannabinoid receptor activation leads to massive mobilization of myeloid-derived suppressor cells with potent immunosuppressive properties', European Journal of Immunology, Wiley-Blackwell, November 2010 DOI: 10.1002/eji.201040667
  3. Manuel Guzmán, 'Cannabinoïden: Potentiële antitumorale stoffen?', Afdeling Biochemie en Moleculaire Biologie I, Faculteit Biologie, Complutense Universiteit, 28040 Madrid, Spanje, Cannabinoids 2006;1(2):15-18
  4. Elkabets. M, Ostrand-Rosenberg. S, Di Santo. J, Apte. R, Vosshenrich. C, “IL-1? regulates a novel myeloid-derived suppressor cell subset that impairs NK cell development and function”, European Journal of Immunology, Wiley-Blackwell, November 2010, DOI: 10.1002/eji.201041037

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
Blowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarBlowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarJarenlang was de informatie die vanuit de overheid verstrekt werd omtrent het gebruik van softdrugs nogal soft. De strek…
Stoppen met blowenBlowen: Voor veel mensen is dit een leuke sporadische bijkomstigheid. Voor een select groepje is dit echter niet zo. Uit…
Medicinale cannabis/wiet: indicatie, prijs en bijwerkingenMedicinale cannabis/wiet: indicatie, prijs en bijwerkingenWat is medicinale cannabis of medicinale wiet, waarvoor wordt het gebruikt en hoeveel kost het? Medicinale cannabis is c…
Wiet, wat doet het met je?Veel mensen hebben in hun jeugd wel eens een jointje gerookt. Onschuldig als het bij een enkele blijft. Maar wat als het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lothbrok / Pixabay
  • Elkabets. M, Ostrand-Rosenberg. S, Di Santo. J, Apte. R, Vosshenrich. C, “IL-1? regulates a novel myeloid-derived suppressor cell subset that impairs NK cell development and function”, European Journal of Immunology, Wiley-Blackwell, November 2010, DOI: 10.1002/eji.201041037
  • Jellinek. Wat zijn de effecten van cannabis? www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-zijn-de-effecten-van-cannabis (ingezien op 29-6-2015)
  • Manuel Guzmán, 'Cannabinoïden: Potentiële antitumorale stoffen?', Afdeling Biochemie en Moleculaire Biologie I, Faculteit Biologie, Complutense Universiteit, 28040 Madrid, Spanje, Cannabinoids 2006;1(2):15-18
  • Roy Otten, Rutger C. M. E. Engels. Testing bidirectional effects between cannabis use and depressive symptoms: moderation by the serotonin transporter gene. Addiction Biology, 2011; DOI: 10.1111/j.1369-1600.2011.00380.x
  • Trimbos Instituut. Effecten cannabis. www.trimbos.nl/onderwerpen/alcohol-en-drugs/cannabis/cannabis-algemeen/effecten (ingezien op 29-6-2015)
  • Wiley Blackwell Hedge. V, Nargarkatti. M, Nargarkatti. P, “Cannabinoid receptor activation leads to massive mobilization of myeloid-derived suppressor cells with potent immunosuppressive properties” European Journal of Immunology, Wiley-Blackwell, November 2010 DOI: 10.1002/eji.201040667

Reageer op het artikel "Effecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem door MDSC"

Reactie

Steven, 21-12-2015 22:57 #1
Heb de bron bekeken het betreft een onderzoek van het effect van THC in muizen! Cannabis bevat veel meer stoffen. Ook kan het onderdrukken van het immuunsysteem juist nuttig zijn zoals bij allergieën omdat het immuunsysteem dan overdreven reageert kan het juist schade aanrichten. Er zit ook bv. veel CBD in sommige rassen cannabis dit is een soort tegenhanger van de THC (zit overigens weinig in koffieshop wiet, vaker in hasj) dit is een stof die ongewenste cellen aanzet tot zelfdoding. CBD is niet psychoactief en wordt voor kinderen met epilepsie gebruikt er zijn ook rassen cannabis met bijna alleen maar CBD en haast geen THC.
Ook zitten er redelijk veel 1 tot 10% terpenen in Cannabis deze hebben een anti mutatie werking. Ook zitten er enzymen in onverhitte cannabis. Deze bevorderen ook de NK cellen, de grootste immuuncellen zijn 1 tiende van 1 10de van een cm nog net met het blote oog zichtbaar.

Hartelijke groeten,
Steven de Jong Reactie infoteur, 03-01-2016
Bedankt voor uw reactie. Onderzoek onder muizen is gebruikelijk; vaak betreft het geneesmiddelenonderzoek. Het probleem is echter de vertaalslag van muis naar mens: http://goo.gl/SLAUKa.
Het onderdrukken van het immuunsysteem kan in sommige gevallen inderdaad nuttig zijn. Dat benoem ik ook in het artikel.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Special: Cannabis & blowen
Reacties: 1
Schrijf mee!