InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Drugsgebruik: GHB, algemene informatie

Drugsgebruik: GHB, algemene informatie

GHB, of GammaHydroxyBoterzuur, was vroeger in gebruik als narcosemiddel. Nu wordt het gebruikt door uitgaanspubliek en ook wel thuis. Bij gebruik in kleine hoeveelheden komt het effect van GHB overeen met de werking van alcohol. Er is echter het grote gevaar van ‘out’ gaan, een gevaarlijke toestand waarbij je je bewustzijn verliest, dit kan enige uren duren. GHB is bij langdurig gebruik lichamelijk en geestelijk verslavend. Afkicken moet gebeuren onder medische begeleiding.

GHB, hoe ziet het eruit?

GHB is verkrijgbaar in vloeibare vorm, en wordt dan vaak verkocht in buisjes van 5 ml. Het is, in mindere mate, ook als pil of in poedervorm verkrijgbaar. GHb is geurloos en heeft een sterk zoute smaak.

Wat is GHB?

GHB wordt via het bloed in de hersenen opgenomen. De werking begint tussen de 5 en 30 minuten na toediening en het middel werkt ongeveer 3 uren door. GHB wordt door sommige gebruikers zelf gemaakt. De gevaren voor de gezondheid zijn dan nog extra groot. Het schoonmaakmiddel GBL is één van de grondstoffen van GHB. Dit is een stof die gebruikt kan worden voor het verwijderen van lijm of verf. Sommigen gebruiken GBL als drugs. Dit is erg gevaarlijk, het is twee keer zo sterk als GHB en in onverdunde vorm is het erg irriterend voor de slijmvliezen. Verder kan het allerlei organen aantasten, als de slokdarm.

Waarom gebruiken mensen GHB?

Het middel geeft een vergelijkbare werking als alcohol, het verdoofd, ontspant en geeft een vredig gevoel. Verder remt het angsten en remmingen, waardoor de gebruiker dingen durft te doen, die hij/ zij normaal niet zou doen. Ook kan GHB seksueel stimulerend werken.

Vervelende effecten van GHB

  • Gevaar van out gaan
  • Vermoeidheid
  • Vergeetachtigheid
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid en/of overgeven
  • Stuiptrekkingen

Gevaar van ‘out’ gaan

Bij een hogere dosering kan de gebruiker out gaan, je raakt bewusteloos en die toestand kan wel 3 tot 4 uren duren. Je kunt in die toestand niet wakker gemaakt worden, zodat je compleet afhankelijk bent van de betrouwbaarheid( gevaar verkracht te worden) en hulp van anderen om je heen. De gebruiker weet zelf totaal niet wat er met hem gebeurt. Verder dempt GHB de ademhaling en kan zelfs tot ademstilstand leiden, helemaal als het middel gebruikt wordt in combinatie met alcohol, slaap- of kalmeringstabletten. Als je out bent, kun je stikken in je eigen tong of braaksel. Onderkoeling of oververhitting kan optreden, afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt.

Risico’s GHB gebruik

De kans op het nemen van een te hoge dosering, zodat je out gaat, is erg groot. De effecten van GHB zijn afhankelijk van je lichaamsgewicht, de inhoud van je maag en je gevoeligheid voor het middel. Verder kan de sterkte van het middel nogal eens variëren. Verder is er nog weinig bekend welke gevolgen het gebruik ven GHB op de lange termijn heeft op je lichaam. Er zijn gevallen bekend van geheugenverlies. Ga je vaak out, dan is het maar afwachten wat de gevolgen op lange termijn zijn voor je hersenen en organen. In het verkeer is het middel levensgevaarlijk, omdat je zomaar weg kan vallen. Mensen met een hartkwaal of epilepsie lopen extra risico.

GHB verslavend of niet?

Bij regelmatig gebruik kan zowel lichamelijke- als geestelijke afhankelijkheid optreden. Wie het dagelijks gebruikt, heeft het middel al snel om de paar uur nodig. Anders treden er ontwenningsverschijnselen op als;
  • Verwardheid
  • Slapeloosheid
  • Depressie
  • Angsten
  • Trillingen
Als iemand na langdurig gebruik plotseling stopt, kan een delirium of epileptische aanval optreden.

Stoppen met GHB gebruik

Na een periode van dagelijks gebruik moet altijd medische hulp ingeschakeld worden, als je wilt stoppen. Dit moet onder zorgvuldige begeleiding plaatsvinden. Voor meer informatie kun je altijd terecht bij instellingen voor verslavingszorg of bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Cocaïne als stimulerend middelIn het vroegere recept van Coca-cola zat een extract van cocaïne verwerkt. Het is een natuurlijk stimulerend middel en C…
Lachgas, een nieuwe partydrug?Lachgas, een nieuwe partydrug?Lachgas is een relatief nieuwe hype, sommigen noemen het zelfs een partydrug. Op veel feesten en evenementen worden er i…
Zyrtec - Gebruik en mogelijke bijwerkingenZyrtec is medicatie die ook onder de naam cetrizine wordt verkocht en het meeste wordt gebruik in de strijd tegen de sym…
Bronnen en referenties
  • Folder Trimbos over GHB

Reageer op het artikel "Drugsgebruik: GHB, algemene informatie"

Reacties

Ilona, 29-01-2013 01:22 #2
Hoe lang is ghb te vinden in je urine?

Marousha, 01-09-2011 08:09 #1
De bijwerkingen van ghb op langere termijn zijn:

Extreem afvallen
Verwardheid
Gedrag alsof de gebruiker 4 jaar is

Het kan uiteindelijk dodelijk zijn.

Een goeie bekende van mij is er verslaafd aan geweest.
En dit waren de bijwerkingen.

Nadat ze afgekickt was was de drang zo groot dat ze weer is gaan gebruiken.
Na de 3e keer is ze er pas echt mee gestopt.
Dan kom je weer aan en je gedraagt je wat volwassener, maar het gaat niet helemaal weg.

Gr. Marousha

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 2
Schrijf mee!