InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger?

Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger?

Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger? Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger? Als je cannabis koopt, in de vorm van wiet of hasj bijvoorbeeld, dan weet je niet wat voor cannabis je gekocht hebt en hoe sterk het is. De werkzame stof THC (tetrahydrocannabinol) in cannabis kan qua gehalte namelijk sterk verschillen per plant en per soort cannabis. Er is namelijk niet maar een type cannabis. Het THC gehalte is ook sterker dan vroeger, waardoor er sneller sprake is van niet meer kunnen stoppen met gebruiken.
THC is de roes opwekkende stof in cannabis (hasj, wiet, stuff). Vooral mensen die nog maar kort cannabis gebruiken kunnen daardoor zonder dat ze dat verwachten, erg hoge doses THC binnenkrijgen. Als het THC gehalte te hoog is, kan je er behoorlijk ziek van worden. Omdat het nogal verschilt hoe hoog de doses THC is in cannabis, kan het effect ook sterk verschillen. Hoe sterker het tetra-hydro-cannabinol gehalte, hoe sterker het effect en hoe sneller het effect optreed. Hierdoor kun je snel te veel binnenkrijgen en problemen krijgen. Verschijnselen van te veel THC:
  • Misselijk
  • Overgeven
  • Angst
  • Sterke hallucinaties
  • Verwardheid

THC gehalte hoger dan vroeger?

Eind jaren negentig bevatte cannabis veel minder tetrahydrocannabinol dan tegenwoordig. Wiet en hasj zijn dus inderdaad veel sterker dan vroeger. Men noemt het daardoor ook eigenlijk geen softdrug meer. Cannabis is feitelijk net als alcohol, een harddrug. De effecten van Nederwiet bevatte in 2004 het hoogste percentage THC, namelijk 20%. Tegenwoordig bevat het ongeveer 17% a 18% THC. Dat is dus ruim tweemaal zoveel dan in de negentiger jaren, toen cannabis slechts 8,5% THC bevatte. Daardoor is cannabis (wiet, nederwiet, hasj en nederhasj) niet meer zo onschuldig als men vaak denkt. Tetrahydrocannabinol is de stof die ook hallucinaties kan opwekken. Helaas zijn er veel junkies die afhankelijk zijn van de cannabis en daar zitten veel jonge mensen bij. Cannabis is dan ook sterk verslavend en afkicken is niet gemakkelijk.

Welke soorten cannabis zijn er?

Er zijn vele soorten cannabis. Hasj en wiet komen allebei van een cannabis plant. De belangrijkste cannabissoorten zijn:
  • White Widow
  • Skunk
  • Northern Lights (kan een zeer hoog gehalte THC bevatten tot wel 20 tot bijna 40% (uit hars gemeten en in ideale omstandigheden)
  • Haze: (wordt vaak medicinaal gebruikt)
  • Chemische cannabis

Het effect van cannabis

Cannabis kan verschillende effecten hebben op de gebruiker. Bij beginnende gebruikers treden vaak sterkere effecten op dan bij langdurig gebruik. De zogenaamde lachkick zie je bijvoorbeeld vooral bij beginnende gebruikers. Hallucinaties komen ook voor. Ook kan een gebruiker een bad trip krijgen. Cannabis versterkt de emoties die je hebt. Ben je vrolijk, dan kun je vrolijker worden. Ben je al een beetje bedroefd, dan kun je depressieve gevoelens krijgen. Cannabis heeft een extra negatief effect op mensen die psychische problemen hebben. Cannabis kan psychotisch gedrag uitlokken. Andere effecten van cannabis:
  • Concentratiestoornissen
  • Helder nadenken lukt niet
  • Geheugenstoornissen
  • Overtuigd dat je bijzondere gedachten hebt
  • Verwarde en onsamenhangende communicatie met anderen
  • Ontspannen gevoel
  • Aanhoudende slappe lach
  • Eetbuien
  • Slaperigheid
  • Snelle hartslag
  • Bloeddruk daling
  • Flauwvallen
  • Duizelig
  • Misselijk
  • Paniekaanvallen
  • Depressiviteit
  • Onrustig
  • Hallucinaties

Bij wiet of hasjgebruik mag je niet deelnemen aan het verkeer, omdat je sterk onder invloed raakt.

Cannabis eten

Als je cannabis eet is het nog moeilijker te doseren, waardoor de risico’s groter zijn.

Cannabis en jongeren

Onderzoek wijst steeds vaker uit dat cannabis de structuur van de hersenen van jongeren blijvend beschadigd. Ook hebben jonge mensen meer kans op cannabis psychosen en afhankelijkheid, longemfyseem (COPD) en jonger sterven.

Hasj en/of wietgebruik op lange termijn

Chronisch cannabis roken verhoogt het risico’s op hartkwalen, longkanker, longemfyseem en bronchitis. De longkanker is niet direct gerelateerd aan cannabis zelf, maar wel aan het roken.

Verslaafd aan hasj en/of wiet, wat nu?

Als je merkt dat je niet meer kunt stoppen met hasj en/of wietgebruik, zoek dan hulp. Stoppen zonder hulp is niet gemakkelijk omdat je hardnekkige psychische afkickverschijnselen kunt verwachten, zoals bijvoorbeeld slapeloosheid. Hulp bij stoppen is gemakkelijker omdat je dan de goede tips en begeleiding en hulp krijgt. De Jellinek biedt online hulp aan. Neem eerst een kijkje, denk dan goed na over je probleem. Kijk met wie je er over kunt praten en maak een plan van aanpak. Je zal vrienden die blowen voorlopig moeten mijden. Je kunt namelijk niet succesvol stoppen als je om blijft gaan met gebruikers. Je wordt dan namelijk heel snel weer terug getrokken naar toch weer gebruiken. Bereid je stoppoging dus goed voor zodat je er tegenop gewassen bent. Leg ook aan je vrienden uit dat je wilt stoppen en dat afstand een periode nodig is. Zoek contact met mensen die niet gebruiken of die zelf succesvol gestopt zijn met wiet. Meld je dan aan bij het afkickprogramma van de Jellinek Kliniek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nemo, Pixabay
  • Drugslijn
  • Webzorg.nl
  • Jellinek.nl
  • W. van den Brink 2006, Hoe schadelijk zijn softdrugs, Justiele verkenningen.
  • Tashkin DP et al (1987), Respiratory symptoms and lung function in habitual, heavy smokers of marijuana alone, smokers of marijuana and tobacco, smokers of tobacco alone and non-smokers. Am Rev Respiratory Disease
  • Baldwin GC et al (1996) Alveolar macrophages derived from the lungs of tobacco, marijuana and cocaine users are functionally compromised. In: Harris LS ed. Problems of Drug Dependence.
  • Tashkin DP (1990) Effects of habitual use of marijuana and/or cocaine on the lung. In: Research findings on smoking of abused substances, NIDA Research Monograph #99.6. Hashibe, 2006)
  • Vervaeke, Hylke Tripmiddelen: cannabis. In: Drugs en Alcohol. Misbruik, gebruik en verslaving 2008.
  • NDM 2009

Reageer op het artikel "Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger?"

Reacties

Blower, 08-11-2015 01:31 #8
Dit zou alvast Wikipedia niet halen, de gebruikte bronnen zijn behoorlijk selectief (en oud!).

Cannabis moet je niet roken.
THC bepaalt maar een deel van de werking.
Er zitten 85 verschillende cannabinoiden in cannabis.
Elke plantensoort heeft zijn eigen unieke samenstelling van cannabinoiden.
De verwerking na het oogsten heeft een grote invoed op de uiteindelijke samenstelling van deze cannabinoiden.
Cannabis gebruikt in een verdamper, als voeding, als zalf of als tinctuur is niet schadelijk, er is geen verbranding.

Er is, tot op vandaag niemand aan cannabis gestorven. Met alle respect maar een longemfyseem krijg je niet van verantwoord gebruik dat is complete onzin.

Ja Ik, 14-05-2015 17:05 #7
Ik vraag me af waar de wijsheid vandaan komt over; --Chronisch cannabis roken verhoogt het risico’s op hartkwalen, longkanker, longemfyseem en bronchitis--. ik wil die onderzoeken graag eens zien, dan zal ik ze eens vergelijken met de gedane en lopende onderzoeken over cannabis voor astma patiënten. Maar wat dacht men van capsules met thc en cbd voor mensen ( in Canada) met bepaalde chronische ontstekingen, zoals ontsteking van het schouder gewricht.
Ik vind de meeste informatie die er bij staat regelrechte bangmakerij.
Graag zou ik de onderzoeken toe gemaild krijgen waarin staat dat het chronisch cannabis roken een verhoogt risico’s geeft op hartkwalen, longkanker, longemfyseem en bronchitis. Reactie infoteur, 15-05-2015
Kijk bij een afkickkliniek, die geven vaak veel info over de gevolgen van Cannabisgebruik. En je kunt de volgende bronnen uit de bieb halen, en lezen:

W. van den Brink 2006, Hoe schadelijk zijn softdrugs, Justiele verkenningen.
Tashkin DP et al (1987), Respiratory symptoms and lung function in habitual, heavy smokers of marijuana alone, smokers of marijuana and tobacco, smokers of tobacco alone and non-smokers. Am Rev Respiratory Disease
Baldwin GC et al (1996) Alveolar macrophages derived from the lungs of tobacco, marijuana and cocaine users are functionally compromised. In: Harris LS ed. Problems of Drug Dependence.
Tashkin DP (1990) Effects of habitual use of marijuana and/or cocaine on the lung. In: Research findings on smoking of abused substances, NIDA Research Monograph #99.6. Hashibe, 2006)
Vervaeke, Hylke Tripmiddelen: cannabis. In: Drugs en Alcohol. Misbruik, gebruik en verslaving 2008.
NDM 2009

Mijn neef is overleden aan Longemfyseem, maar die rookte dagelijks Cannabis, dus ja, dat ging hard. Hij is wel nog 33 jaar geworden maar de artsen zeiden dat hij chronisch cannabisgebruik COPD had gekregen, dat is hem enkele jaren later noodlottig geworden.

Anw, 26-01-2013 17:10 #6
Mensen die blijven ontkennen dat wiet sterker is dan vroeger die hebben het dik fout, tuurlijk zijn er nog lichte soorten wiet maar de jeugd vooral wilt altijd zo stoned mogelijk worden.
dat is logisch want je rookt het voor het effect.
ik rookte vanaf me 15e ben nu net 18 en die 2 jaar zijn voorbijgevlogen ik heb paniekaanvallen gehad rare gedachtes over de maatschapij waar af en toe wel waarheid inzat maar wat je amper verder hield.
school heb ik verpest, kreeg depri gevoelens en had eigenlijk NIKS aan het blowen alleen toen ik net begon, leuk lachkick heerlijk smaakte maar het maar vooraal op lange termijn meer kapot dan je denkt.
bij elk persoon is t denk ik wel wat anders maar dit artikel klopt helemaal herken bijna alles erin.

En nog iets wat veeeel blowers zeggem : ja het is een medicijn het is goed, oke het word als medicijn gebruikt maar dat zegt niet dat slecht is? want die patienten raken naar de behandeling miss nooit meer een joint aan en worden niet afhankelijk, mijn ervaring is dat wiet je persoonlijk anders maakt en dat je jezelf langzaam kwijtraakt en niet meer blij word van andere dingen.

ben nu 5 dagen gestopt echt niet easy maar voel me al een stuk fitter (logisch) en heb het gevoel dat meerdere gevoelens en motivatie's terugkomen ook in de liefde gaat het veeel beter +werk etc. dit is mijn verhaal maar bij iedereen is het natuurlijk anders! Gr. ;) Reactie infoteur, 27-01-2013
Je reactie is eerlijk en duidelijk. En inderdaad, de ontkenning bij gebruikers is groot. Dat is helaas maar al te vaak zo. Als mensen massaal hun hoofd in het zand steken hoeven ze zich geen zorgen te maken over de problemen die z eigenlijk hebben. Maar ja, er vanaf komen is dan ook echt niet zo makkelijk.
Ik hoop dat je de grote voordelen blijft zien ten opzichte van de nadelen. Is er nog leven na blowen? Ja natuurlijk, een veel leuker leven.

Jake, 16-03-2012 14:51 #5
Ik vind het onterecht als mensen onderzoeken baseren op wiet uit coffeeshops. Al sinds 2004 is enorm veel cannabis hier verontreinigd, en dat wat ze erop spuiten bevat kankerverwekkende chloor- en koolwaterstoffen, die niets met cannabis of tabak te maken hebben. Ook nicotine uit sigaretten en tabak is een neurotoxine, het breekt celwanden af en is ook kankerverwekkend. Voer dezelfde trials maar eens uit met gesynthetiseerde cannabinoiden uit een vaporizer (en dan niet zo een soldeerbout geval, maar een waarvan de temperatuur gegarandeerd stabiel blijft, waardoor echt alleen de werkzame stoffen uit cannabis vrijkomen) dan zie je hele andere 'schadelijke' effecten. Vergeet niet, deze plant heeft ontzettend veel toepassingen, zo kunnen we zien dat CBD bij lab testen kanker bij ratten doet afnemen, voor mensen geldt dit ook. Trap niet te snel in onderzoekspropaganda, want een andere uitslag dan de hypothese verondersteld, valt al snel in de prullenbak. Onderzoek is de wetenschap naar de bevestiging die de onderzoekers en belanghebbenden willen horen.

Oscar Verhage, 01-03-2012 14:00 #4
Er zijn natuurlijk verschrikkelijk veel verschillende soorten wiet. Combinaties van Indica's en Sativa's en tegenwoordig ook de cannabis Ruderalis. Elk "soortje" produceert weer een ander percentage THC en elk soortje heeft weer een ander effect op de roker.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marihuana
Hier is wel wat info te vinden. Ik ben zelf van mening dat eigen kweek het veiligst is. Hiermee weet je tenminste wat je rookt.

Drs, 11-02-2012 10:06 #3
De schrijver van dit artikel mag weer terug naar de bibliotheek. De feiten rammelen aan alle kanten. Zo was het percentage eind jaren negentig hoger dan tegenwoordig. die 8.5 procent was begin jaren tachtig! Thai wiet zonder zaadjes is al eeuwen rond de15.procent

Henkie, 01-05-2010 22:52 #2
Waarom denk je dat je zo moet hoesten als je puur rookt?

Leo, 11-12-2009 11:55 #1
Ditl klopt niet helemaal
lHasj en/of wietgebruik op lange termijn
Chronisch cannabis roken verhoogt het risico?s op hartkwalen, longkanker, longemfyseem en bronchitis.

het chronisch roken van cannabis aleen is niet de reden van deze ziektes het gebruiken van shag/sigaretten inhoud om de cannabis p[ te roken veroorzaakt deze als je cannabis puur rookt kan ik garanderen dat je dit niet krijgt (ik raad je niet aan om het puur te gaan roken dit is niet zo fijn en je krijgt er wel eens zware hoofdpijn van) Reactie infoteur, 11-12-2009
Hoi, de rook van een joint bevat drie keer meer teer dan de rook van tabak.

Je kunt er hier meer over lezen: http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/327

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 8
Schrijf mee!