Bel me niet met ongevraagde verkoopgesprekken

Bel me niet met ongevraagde verkoopgesprekken Telemarketing heeft natuurlijk een functie en het doel van dit artikel is niet om telemarketing als zodanig te verwerpen. Waar het wel om gaat is om informatie te verstrekken over hoe je verschoond kan blijven van door jou ongevraagde en ongewenste telefoongesprekken, waarin het uiteindelijke doel van een telemarketeer meestal het verkopen van een product of dienst is.

Telemarketing en telefonische verkoop

Telemarketing in de vorm van telefonische verkoopgesprekken houdt in dat je gebeld wordt door een telemarketeer. Deze telefonische verkoper belt namens een organisatie of bedrijf om jou iets te verkopen, of om je informeren over producten of diensten of om te vragen of je geld wilt doneren aan een goed doel. Vaak wordt een dergelijk (verkoop-)gesprek niet als zodanig direct aangekondigd, maar ingeleid met het verzoek of men je informatie mag verstrekken. Overigens is het niet verboden om ongevraagd te bellen met het doel een product of dienst te verkopen, maar er zijn wel regels waar men zich aan moet houden.

Regels die gelden bij telefonische verkoop

De belangrijkste regels die gelden en waaraan een telemarketeer zich moet houden bij een telefonisch verkoopgesprek zijn:
  • Bij de start van het gesprek moet de telemarketeer je informeren over namens welke instelling of bedrijf hij belt en over de doelstelling van het gesprek.
  • Tijdens het gesprek, in de praktijk aan het einde van het gesprek, moet de telemarketeer je vragen of je wel of niet nog een keer telefonisch wilt worden benaderd door het bedrijf en of je wel of niet een inschrijving wenst in het zogenaamde Bel-me-niet register.
  • Mensen die zich in hebben geschreven in het Bel-me-niet register, mogen niet telefonisch worden benaderd door telefonische verkopers. Een uitzondering geldt echter voor bedrijven waarvan je klant bent of was! De genoemde vragen die tijdens een gesprek gesteld moeten worden door de telemarketeer, moeten in dit geval echter ook gesteld worden.

Inschrijving bij Bel-me-niet register

In 2009 is per 1 oktober het Bel-me-niet register in werking getreden. Wanneer je je inschrijft in dit register, dan mogen telemarketeers je niet meer ongevraagd telefonisch benaderen. Het kan overigens tot vier weken na inschrijving duren voordat je echt verlost bent van die ongewenste en ongevraagde telefoontjes. De inschrijving geldt voor onbepaalde tijd, dus als je op een gegeven moment wel weer telefonisch benaderd zou willen worden, dan moet je je uitschrijven. Inschrijven bij het Bel-me-niet register kun je op enkele manieren doen:
  • Wanneer je gebeld wordt door een telemarketeer moet deze je dus vragen of je ingeschreven wilt worden in het Bel-me-niet register. Wanneer je aangeeft dat je dit wilt, dan moet de telemarketeer dit gratis voor je regelen.
  • Je kunt je ook zelf rechtstreeks aanmelden op de website van het Bel-me-niet register.

Verschil met Infofilter

Tot oktober 2009 konden mensen die niet ongevraagd telefonisch benaderd wilden worden, zich inschrijven bij Infofilter. Echter bedrijven waren niet verplicht om zich aan de wens van de ingeschrevenen om niet gebeld te worden, te houden. Dit is dus met de introductie van Bel-me-niet veranderd in het voordeel van de consument, want Bel-me-niet is niet vrijblijvend voor de bedrijven die aan telemarketing doen! Bij de introductie van Bel-me-niet, is overigens iedereen die ingeschreven was bij Infofilter automatisch aangemeld bij Bel-me-niet. Omdat de inschrijving bij Infofilter maar drie jaar gold, loopt de inschrijving bij Bel-me-niet voor deze groep mensen dus op een gegeven moment vanzelf af. Wanneer je je daarna of nu al, zelf aanmeldt voor het Bel-me-niet register, is je inschrijving wel voor onbepaalde tijd geldig.

Werkt het Bel-me-niet register goed?

Er zal ook aandacht worden besteed aan de naleving van het beleid op dit gebied. Wanneer bedrijven de regels overtreden en mensen die ingeschreven staan toch benaderen, dan zullen deze bedrijven door de OPTA worden aangepakt. Zoals al gezegd mogen bedrijven waarvan je klant bent of was, je wel telefonisch benaderen. Wanneer je dit ook niet meer wenst, dan moet je dit aangeven en dan moet men zich hier aan houden. Wanneer je vier weken na je inschrijving in het Bel-me-niet register nog steeds ongevraagd telefonisch benaderd wordt, dan kun je een klacht indienen bij ConsuWijzer, een website met overheidsadvies over je rechten als consument. Ook andere klachten betreffende telemarketing kun je hier indienen.

Hoeveel mensen staan ingeschreven bij Bel-me-niet

Sinds de introductie van het Bel-me-niet register hebben zich al ruim 1 miljoen nieuwe mensen aangemeld voor inschrijving. Daarbij staan er ook nog eens ruim 2,5 miljoen ingeschreven die al eerder bij Infofilter waren ingeschreven. Consumenten die zich inschrijven mogen in totaal maximaal vier vaste en/of mobiele nummers opgeven, waarop ze niet meer willen worden benaderd door telemarketeers.
© 2010 - 2024 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Voorkomen misleiding tijdens telefonische verkoopgesprekkenVoorkomen misleiding tijdens telefonische verkoopgesprekkenIedereen is er wel eens mee geconfronteerd, ongevraagde of ongewenste telefoongesprekken van telemarketeers die je iets…
Pas op voor sluwe babbeltrucs via telefoon en internetRegelmatig krijgen we te maken met telemarketing. Ongevraagde telefonische verkoop. Zodra u merkt dat het aanbod niets v…
Werkt het Bel-me-niet Register?Sinds 1 oktober 2009 bestaat het Bel-me-niet Register en al veel mensen hebben van deze nieuwe service gebruik gemaakt.…
Het Bel-me-niet RegisterHet Bel-me-niet RegisterHet Bel-me-niet Register is een register dat gebruikt wordt - de naam geeft het al aan - door consumenten die niet telef…

Wat doen met klachten over spam per SMSWat doen met klachten over spam per SMSHet kan voorkomen dat je ongevraagde en/of ongewenste sms’jes krijgt, zoals reclame of het verzoek om geld aan goede doe…
Ieder kind een mobieltje?Ieder kind een mobieltje?Veel kinderen tussen de 8 en 12 jaar zullen zelf op de vraag of ze een mobieltje nodig hebben, bevestigend antwoorden. U…
Reactie

Anja, 10-02-2010
We zijn al lang (zeker half jaar) aangemeld bij het 'bel me niet' regeister. Toch word ik nog regelmatig gebeld. Hoe kan je ze aanpakken? Als ik zeg dat ik hun gegevens wil noteren krijg ik die niet en is het gesprek snel ten einde. Ook het telefoonnummer is niet te zien. Vandaag nog gebeld door de PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) Spreek ik met mevrouw KIk? Nee meneer, hoe komt u aan mijn nummer? Ja U heeft onlangs een proefabbonnement op onze krant gehad, u kunt nu voordelig… bla… bla.
Meneer! waar haalt u mijn nummer? heeft u zelf opgegeven mevrouw Kik. Ik ben mevrouw Kik niet. De fam Kik heeft dit nummer al 5 jaar niet meer. Belt u soms met gegevens uit een oud bestand? uh… ja… uh… nee… uh… opgezocht… uh… ik weet het niet precies… Dan weten ze het niet meer en werd ik naar het belmeniet register verwezen. Daar sta ik al aangemeld mijnheer. Dan moet u het nog maar eens doen. Fijne avond gewenst, dag! Wat moet ik hier mee? Ik heb idd nu voor de derde keer het bel me niet register geactiveerd. Reactie infoteur, 10-02-2010
Hoi, heel vervelend en herkenbaar. In dit geval van de PZC heb je te maken met een telefoontje op basis van een telefoonnummer van een klant, echter uit hun oude bestand. Waarschijnlijk heeft deze familie nooit een ander nummer doorgegeven, wellicht om niet telefonisch meer benaderd te worden. In dit geval helpt je inschrijving in het bel-me-niet register dus niet. Omdat je al ingeschreven bent, kunnen zij je ook niet op jouw aanvraag wederom inschrijven. Het zou wel netjes zijn als ze jouw telefoonnummer bij de naam van die andere familie verwijderen. Voor alle andere gevallen geldt dat je toch moet proberen op basis van denaam van het bedrijf dat belt, een klacht in te dienen. Je zult niet de enige zijn, en meer klachten zorgen ervoor dat een dergelijke overtreder van het bel-me-niet register aangepakt kan worden. succes, groetjes, Annika

Annika_schrijft (211 artikelen)
Laatste update: 15-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.