Ieder kind een mobieltje?
Veel kinderen tussen de 8 en 12 jaar zullen zelf op de vraag of ze een mobieltje nodig hebben, bevestigend antwoorden. Uiteindelijk zul jij als ouder bepalen of je kind een mobieltje nodig heeft of dat je vindt dat je kind een mobieltje mag hebben. Waar moet je aan denken bij kinderen en de mobiele telefoon en hoe je als ouder toezicht op het gebruik ervan kunt houden.
Hoeveel kinderen hebben een mobiele telefoon
In het kader van dit artikel wordt met kinderen de groep kids van 8 tot 12 jaar bedoeld. Hoeveel kinderen hebben nu eigenlijk anno 2010 een eigen mobieltje? Uit onderzoek blijkt het volgende:
- Op de leeftijd van 8 jaar heeft uim een kwart een mobieltje.
- Met negen jaar beschikt 40 % over een mobiele telefoon.
- Met tien jaar heeft de helft een eigen mobieltje.
- Op de leeftijd van 11 jaar heeft 70 % een eigen GSM.
- Met 12 jaar hebben nagenoeg alle kinderen een eigen mobieltje.
Waarom krijgen kinderen een mobieltje
De meeste kinderen uit deze leeftijdsgroep krijgen een mobieltje zodat ze naar huis kunnen bellen en door hun ouders gebeld kunnen worden. Het altijd in contact kunnen komen met elkaar en met name in dit kader de veiligheid van het kind, zijn een belangrijke motivatie om een kind een mobiele telefoon te geven. Het blijkt dan ook dat de meeste kinderen zeker tot de leeftijd van tien of elf jaar alleen maar met thuis bellen en door thuis gebeld worden. Daarna is er een duidelijke verschuiving zichtbaar naar het bellen met vriendjes en wordt ook het sms’en interessant.
De functies van een mobieltje voor een kind
Kinderen vinden vaak het mobieltje zelf al heel interessant, maar ook mogelijkheden zoals het maken van foto’s en filmpjes en muziek beluisteren, zijn natuurlijk aantrekkelijk. Hier is op zich niets mis mee, maar het gebeurt helaas maar al te vaak dat kinderen zich, onbewust van de bijkomende kosten hiervan, aanmelden voor sms-diensten waardoor ze leuke ringtones en wallpapers kunnen downloaden of spelletjes kunnen spelen. De kosten hiervan kunnen enorm zijn en het is niet altijd even eenvoudig om hier weer vanaf te komen. Lees hierover meer in de artikelen over sms-diensten en het stopzetten van sms-diensten. Op een bepaalde leeftijd, vaak vanaf ongeveer elf jaar, wordt het overigens voor kinderen ook interessant om via het mobieltje van internet gebruik te kunnen maken.
Regels waaraan een kind zich moet houden
Bij de groep kinderen tussen 8 en 12 jaar, bepalen de ouders deels hoe en hoe vaak de mobiele telefoon mag worden gebruikt. Bij tweederde wordt door de ouders bepaald voor welk bedrag ze periodiek maximaal mogen bellen of sms’en. Voor 40 % van de groep geldt dat de ouders ook bepalen met wie, wanneer en hoe vaak ze mogen bellen. Verder bespreken de meeste ouders ook met het kind de gedragsregels die gelden bij het gebruik van een mobieltje, zoals dat het kind bijvoorbeeld niet mag bellen tijdens het fietsen en dat de mobiele telefoon ’s nachts uit moet staan. Veel ouders waarschuwen hun kinderen ook voor de hoge kosten van 0900-nummers, en voor de ongewilde en zeer dure sms-diensten waarmee ze leuke ringtones kunnen downloaden of andere diensten mee kunnen krijgen.
Telefoonkosten van je kind
Voor ongeveer 80 % van de kinderen tussen 8 en 12 jaar betalen de ouders de kosten. De overige kinderen delen de kosten met de ouders of betalen deze zelf van hun zakgeld. Hoe ouder het kind, hoe vaker het overigens voorkomt dat een kind de kosten die het meer maakt dan die afgesproken zijn, zelf moet betalen van zijn zakgeld. De meeste kinderen bellen overigens prepaid en slechts een kleine groep heeft een abonnement. Ondanks de afspraken die ouders meestal met hun kinderen maken over hoe hoog de kosten maximaal mogen zijn, gaat het toch wel eens mis. De grootste boosdoener is het sms-abonnement, waarvoor 10 % van de kinderen zich wel eens onbewust en/of ongewild voor heeft aangemeld. De kosten hiervan kunnen per abonnement wel tussen de 10 en 100 euro bedragen.
Aandachtspunten voor ouders
Het is dus zoals al gezegd belangrijk om met kinderen duidelijke afspraken te maken over het belgedrag en ze ook te informeren over alles wat met belgedrag te maken heeft. Kort samengevat zijn dit de volgende punten:
- Wie betaalt welke kosten.
- Waarschuwen voor dure diensten en nummers.
- Wanneer hoor je niet te bellen.
- Wanneer hoort je mobiele telefoon uit te staan.
Naast de hier al genoemde aspecten waarover je je kind moet informeren, is het zeker ook bij jongere kinderen van belang om goede afspraken te maken over wanneer ze hun mobieltje moeten laden. Dit geldt zeker wanneer jij wilt dat het kind mobiel bereikbaar is. Geef overigens altijd een goed voorbeeld, dus bel zelf ook niet op de fiets of tijdens het eten!