InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Het Bel-me-niet Register

Het Bel-me-niet Register

Het Bel-me-niet Register Het Bel-me-niet Register is een register dat gebruikt wordt - de naam geeft het al aan - door consumenten die niet telefonisch benaderd willen worden door bedrijven. Consumenten kunnen zich via internet of telefonisch inschrijven in het register, waarna het voor bedrijven niet meer toegestaan is om de betreffende telefoonnummers te benaderen voor aanbiedingen, goede doelen, abonnementen en dergelijke.

Wat is het Bel-me-niet Register?

Het Bel-me-niet Register is een wettelijk register dat wordt gebruikt om te voorkomen dat consumenten ongewenst gebeld worden voor aanbiedingen en dergelijke. Het register wordt beheerd door de stichting Infofilter. Iedere consument in Nederland kan zich met zijn telefoonnummer inschrijven bij het Bel-me-niet Register, dit kan zowel met vaste als met mobiele nummers. Alleen natuurlijke personen kunnen dit doen, voor BV’s NV’s en bepaalde andere rechtspersonen is dit niet mogelijk.

Als je staat ingeschreven, sta je op een soort van ‘zwarte lijst’. Bedrijven mogen je dan wettelijk niet meer telefonisch benaderen voor alle commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Het register is dus ontzettend handig als je niet steeds benaderd wil worden met de vraag of je een goed doel wil steunen, minder voor je energie wil betalen, goedkoop wil internetten enzovoort. De enige uitzondering op het belverbod is dat je wel gebeld mag worden als je hier zelf om gevraagd hebt of als je klant bent of bent geweest van een bedrijf. Bedrijven zijn verplicht om voordat ze iemand telefonisch benaderen, zelf te controleren of deze persoon staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register.

Hoe komen al die bedrijven aan je telefoonnummer?

Het kan gebeuren dat je wordt benaderd door een bedrijf waar je nog nooit contact mee hebt gehad of waar je zelfs nog nooit van gehoord hebt. Bedrijven kunnen gebruik maken van telefoonnummers van consumenten uit allerlei bronnen. Deze telefoonnummers kunnen ze gebruiken voor direct marketing. Direct marketing is een vorm van reclame waarbij bedrijven potentiële klanten persoonlijk benaderen, bijvoorbeeld via de telefoon. Bedrijven kunnen je telefoonnummer in hun bestand hebben omdat je ooit klant bent geweest bij dit bedrijf, of bij een bedrijf waarmee de consumentengegevens worden gedeeld. Bij het verstrekken van je persoonlijke gegevens moet er altijd in de voorwaarden staan met wie en voor welke doeleinden je persoonsgegevens worden gedeeld. Vaak als je je gegevens achterlaat bij deelname aan een prijsvraag of het aanmelden voor een nieuwsbrief, geef je ook toestemming aan een bedrijf om je persoonsgegevens te delen met andere bedrijven. Bedrijven kunnen persoonsgegevens met elkaar delen en bij sommige bedrijven is het zelfs mogelijk om persoonsgegevens te huren.

Wat als je toch nog gebeld wordt?

Het kan voorkomen dat je je telefoonnummer hebt ingeschreven bij het Bel-me-niet Register, maar dat je toch ineens telefonisch benaderd wordt met een aanbieding. Hier zijn een aantal mogelijke verklaring voor.

Verwerkingstijd inschrijving

Ten eerste heeft je inschrijving een bepaalde verwerkingstijd, dit is vaak zeker een week en maximaal twee, dus mogelijk sta je nog niet voor alle bedrijven aangegeven in het register. Hiernaast is het zo dat bedrijven hun bestanden met telefoonnummers om te benaderen vier weken mogen gebruiken, na vier weken zou je dus echt niet meer gebeld moeten worden.

Klant of klant geweest

Ten tweede kan het zo zijn dat je klant bent of in het verleden klant bent geweest bij het bedrijf dat je benadert, het belverbod geldt dan niet. Dit geldt wel alleen als je korter dan een jaar geleden klant bent geweest bij een bedrijf, alleen dan is het toegestaan om je te bellen. Dit betekent niet dat deze bedrijven je onbeperkt kunnen bellen tegen je zin. Je kunt gebruik maken van je wettelijke recht van verzet. Je geeft dan bij het bedrijf dat je belt aan dat je niet meer gebeld wil worden, zij zijn verplicht om dit te registreren en zich hier aan te houden. Het is voor telefonische verkopers zelfs verplicht om tijdens het gesprek te vragen of ze je nog een keer mogen bellen, dus in principe zou je het niet uit jezelf hoeven aan te geven. In de praktijk wordt er lang niet altijd gevraagd of er nog een keer gebeld mag worden.

Zelf gevraagd

Ook kan het zo zijn dat je gebeld wordt omdat je zelf hebt gevraagd om je te benaderen met bijvoorbeeld een aanbieding. Dit kan redelijk ongemerkt gaan, door bijvoorbeeld een hokje aan te vinken bij het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Marktonderzoek

Als laatste kan het zo zijn dat je wordt benaderd voor een marktonderzoek, ook deze vallen niet onder het Bel-me-niet Register en hier mag je dus gewoon voor gebeld worden. Ook voor marktonderzoeken kun je je afmelden, als je je inschrijft op Onderzoekfilter word je ook voor marktonderzoeken niet meer gebeld.

Klacht indienen

Als je gebeld wordt maar staat ingeschreven bij het Bel-me-niet Register, kun je als consument een klacht indienen op de website van ConsuWijzer. Eigenaars van een eenmanszaak, VOF of een maatschap kunnen hier een klacht tegen indienen op de website van ASM. Als je een klacht indient, wordt deze door ConsuWijzer doorgestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt; ACM. Deze instantie onderzoekt je klacht of deze gegrond blijkt te zijn. Als bedrijven de wettelijke regels van het Bel-me-niet Register overtreden, kan dit leiden tot een boete van maximaal € 450.000.
Gerelateerde artikelen
Werkt het Bel-me-niet Register?Sinds 1 oktober 2009 bestaat het Bel-me-niet Register en al veel mensen hebben van deze nieuwe service gebruik gemaakt.…
Stop ongewenste telefoontjesStop ongewenste telefoontjesIedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs…
Bel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenBel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenTelemarketing heeft natuurlijk een functie en het doel van dit artikel is niet om telemarketing als zodanig te verwerpen…
Afmelden voor ongewenste reclame doe je zoAfmelden voor ongewenste reclame doe je zoJe bent net aangeschoven aan tafel, gaat de telefoon. Of je een abonnement wilt op een krant of een loterij? Mensen erge…
Bescherming van persoonsgegevensBescherming van persoonsgegevensWie zich inschrijft op een website, geeft al snel veel persoonlijke gegevens door. Het bedrijf of de instelling waaraan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • https://www.bel-me-niet.nl/vragen/ik-sta-ingeschreven-het-bel-me-niet-register-en-word-toch-nog-gebeld-waar-kan-ik-een-klacht
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-telefoonnummer-laten-blokkeren-voor-telefonische-verkoop

Reageer op het artikel "Het Bel-me-niet Register"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 29-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!