InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Werkt het Bel-me-niet Register?

Werkt het Bel-me-niet Register?

Sinds 1 oktober 2009 bestaat het Bel-me-niet Register en al veel mensen hebben van deze nieuwe service gebruik gemaakt. Wie zich met een telefoonnummer inschrijft in dit register, zal volgens de organisatie niet meer gebeld worden door bedrijven die telefonisch diensten of producten aanbieden. Helaas zijn er callcenters die zich niet aan het register houden en blijven er irritaties onder de consumenten bestaan.

Wat is het Bel-me-niet Register?

De naam van het register geeft al weer waar het allemaal om gaat. Consumenten kunnen zich inschrijven in het Bel-me-niet Register en zo voorkomen dat zij worden gebeld door bedrijven die producten of diensten willen aanbieden. Telefonische verkoop is een eenvoudige, goedkope en snelle manier om mensen te informeren over een bedrijf, product of dienst. Vaak wordt er gebeld met een actie. Zo kun je bijvoorbeeld een mobiele telefoon bestellen tegen de helft van de abonnementsprijs, een lingeriesetje zonder de verzendkosten te betalen of een cadeaupakket ontvangen wanneer je voor een bepaald bedrag aan producten besteld of lid word. Allemaal heel erg leuk, maar er zijn ontzettend veel mensen die zeer geirriteerd raken door deze zogenaamde aanbiedingen.

De bedrijven worden er steeds beter in mensen lang aan de telefoon te houden en hen over te halen toch iets te bestellen. Het gebeurt maar zelden dat het gesprek afgelopen is wanneer de consument 'nee' zegt. En dit is nu juist wat de consument zo ontzettend irriteert.

Wettelijk register

Het Bel-me-niet Register is op 1 oktober 2009 opgericht en direct werd er veel aandacht aan de organisatie geschonken. Bedrijven zijn echter wat minder blij met het register. Steeds meer mensen schrijven zich in en dat betekent dat bedrijven steeds minder mensen mogen benaderen via de telefoon. Het register is wettelijk en het is daarom echt verboden geregistreerde telefoonnummers toch te bellen.

Huisnummers en mobiele nummers

Enkele jaren geleden namen steeds meer mensen een geheim nummer. Dit zou voorkomen dat bedrijven zouden bellen, omdat het nummer niet in het telefoonboek terug te vinden was. Dit ging echter niet op. Bedrijven ontvingen complete lijsten met telefoonnummers, waaronder ook geheimnummers en mobielnummers. Mensen die de huistelefoon helemaal afschaften en uitsluitend gebruik maakten van een mobiele telefoon hadden dus ook al geen geluk meer als het gaat om telefonische verkooppraatjes.

Voor wie is het Bel-me-niet Register?

Niet iedereen mag zich inschrijven in het Bel-me-niet Register. Alleen consumenten mogen gebruik maken van het register en kunnen zo onder irritante telefoontjes uitkomen. In de wet staat beschreven dat bepaalde bedrijven zich wel mogen inschrijven. hierbij gaat het om natuurlijke personen, als maatschappen, VOF's en eenmanszaken.

Hoe kun je je nummer laten registreren?

Alle telefoonnummers kunnen geregistreerd worden, zowel vaste nummers als mobiele nummers. Er zijn diverse manieren om een telefoonnummer in het register te krijgen. Zo kun je voor 25 cent per minuut bellen met het interactieve voice response systeem. Het nummer dat je hiervoor moet bellen is 0900-666 1000. Ook kun je een brief sturen aan Stichting InfoFilter ( postbus 906, 1000 A.X. te Amsterdam ). In deze brief moet je je NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) en de telefoonnummers aangeven.

Een andere mogelijkheid om je te registreren is na een telefoontje van een callcenter. Wanneer je bent benaderd voor een verkoop zijn de telefonisten verplicht je te wijzen op de registratie in het Bel-me-niet Register. De meeste organisaties houden zich hieraan. Na het telefoongesprek zullen zij je melden dat er een bandje van het Bel-me-niet Register gestart zal worden en dat je de mogelijkheid hebt je hier door middel van het bandje bij aan te melden. Je telefoonnummer wordt alleen geregistreerd als je het bandje helemaal afluisterd en de vragen beantwoord met de toetsen 1 en 2. Het bandje duurt ongeveer 3 minuten en is gratis.

Geen kranten, wel goede doelen

Mensen hebben verschillende interesses en ook daar heeft het Bel-me-niet Register rekening mee gehouden. De diverse bedrijfstakken zijn opgesplitst en worden apart genoemd op een bandje. Door middel van de toetsen 1 en 2 kun je aangeven of deze groepen je wel of niet mogen bellen. Zo kun je er voor kiezen wel gebeld te worden door goede doelen, maar niet door aanbieders van kranten of tijdschriften. Je hebt de keuze uit de volgende groepen:

  • Auto en toebehoren
  • Boeken en muziek
  • Energie
  • Financiën
  • Goede doelen
  • Horoscopen
  • Kranten en tijdschriften
  • Loterijen
  • Telecom en computers
  • Thuis-winkelen

Uiteraard kun je je ook voor allemaal afmelden.

Werkt het?

Het Bel-me-niet Register werkt goed. Werkt het voor 100%? Nee, dat helaas niet. Er zijn nog steeds callcenters die het register niet raadplegen voor zij gaan bellen of zich er gewoonweg niet aan houden. Het mag niet, maar gebeurt toch. Wanneer je je registreert, kan het tot zes weken duren voor je telefoonnummer compleet in het register is opgenomen, dus in deze tijd kun je nog altijd gebeld worden. Word je na deze zes weken nog door een callcenter of bedrijf gebeld, dan mag je deze erop wijzen dat zij de wet overtreden door het register niet te raadplegen. Echter is het telefoontje waar consumenten zo geirriteerd van raken dan wel al gepleegd. Een boete voor de bedrijven die zich niet aan het register houden zou daarom ook helemaal niet zo'n slecht idee zijn.
Gerelateerde artikelen
Stop ongewenste telefoontjesStop ongewenste telefoontjesIedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs…
Bel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenBel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenTelemarketing heeft natuurlijk een functie en het doel van dit artikel is niet om telemarketing als zodanig te verwerpen…
Telefonische verkooptrucs en babbeltrucs via internetRegelmatig krijgt bijna iedere Nederlander te maken met telemarketing. Ongevraagde telefonische verkoop. Zodra u merkt d…
Volg-me-niet-register: misleidingVolg-me-niet-register: misleidingVolg-me-niet-register: misleiding of veiligheid? Hoewel veel mensen menen dat ze met het volg-me-niet-register volledig…
De consument & de colportagewet 2019De consument & de colportagewet 2019Colportage komt veel voor, ook in 2019 zal dat zo zijn. Let als consument goed op uw rechten bij colportage. Wanneer men…
Bronnen en referenties
  • Bel-me-niet Register Consumentenbond

Reageer op het artikel "Werkt het Bel-me-niet Register?"

Reactie

Hanneke Hormann, 12-09-2011 16:16 #1
Ik word nog steeds gebeld door goede doelen die ik in het verleden heb gesteund, zij zeggen dat ik in hun bestand sta maar ik heb in het bel me niet register alles aangevinkt, hoe kan dit dan? Reactie infoteur, 14-09-2011
Beste Hanneke,

dat kan twee oorzaken hebben:

Of de zes weken na je aanmelding zijn nog niet voorbij. Na je registratie in het Bel-me-niet-register duurt het nog ongeveer zes weken voordat het volledig doorgezet is en je niet meer gebeld zou worden.

Of het gaat om organisaties die maling hebben aan het register. Het mag niet en is officieel ook niet toegestaan, maar deze organisaties zijn er wel. Hier kan je overigens wel melding van maken of een klachtenbrief sturen naar de betreffende organisatie met de melding dat zij zich niet aan het register houden en dat je niet meer gebeld wenst te worden.

Succes!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 30-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!