Voorkomen misleiding tijdens telefonische verkoopgesprekken

Algemene regels inzake telefonische verkoopgesprekken
Door je in te schrijven in het Bel-me-niet register, kun je voorkomen dat je ongevraagde en/of ongewenste telefoontjes krijgt van telemarketing bedrijven. Instellingen waarbij je klant bent of was, mogen je dan overigens wel bellen. Meer over het registreren bij en de functie van Bel-me-niet, kun je lezen in het artikel over Bel-me-niet.Telemarketing en telefonische verkoopgesprekken zijn dus op zich niet verboden, maar de telemarketeers die je bellen moeten zich wel aan een aantal regels houden. Wanneer ze dit niet doen, kun je een klacht indienen. Over de regels waaraan men zich moet houden, kun je eveneens meer lezen in het hier genoemde artikel over Bel-me-niet.
Misleiding bij telemarketing
Telemarketing heeft een belangrijke functie voor vele bedrijven, omdat dit een manier is waarop men nieuwe klanten kan werven of oude klanten kan laten terugkeren. Telemarketeers zijn natuurlijk gespecialiseerd in deze vorm van zogeheten cold calling, dat wil zeggen het overvallen van mensen met ongevraagde telefonische verkoopgesprekken. Vaak worden mensen dus ten eerste verrast door deze telefonische verkoopgesprekken die dus ook nog eens ongevraagd zijn. Dan wekt de telemarketeer vaak ook nog eens de suggestie dat er alleen informatie wordt verstrekt, of dat men alleen maar een vergelijking maakt tussen de dienst of het product dat men nu heeft en het door de telemarketeer aan te bieden product of dienst. Het suggereren van dat het niet om verkoop gaat, vindt dus in de praktijk toch plaats, ook al moeten telemarketeers zich aan de regels die voor telemarketing gelden, houden. Een belangrijke regel is bijvoorbeeld dat de telemarketeer het gesprek moet beginnen met informatie over namens wie en waarom hij belt.Onbewust telefonisch producten of diensten kopen
Een telemarketeer kan bijvoorbeeld een leuk informatief verhaal vertellen over een product of dienst, en je een vrijblijvend en gratis aanbod doen. Mede omdat veel mensen toch snel van een dergelijk gesprek af willen zijn en natuurlijk ook graag gratis een product of dienst ontvangen, gaat men dan akkoord met wat de telemarketeer aanbiedt. De telemarketeer is er echter in geschoold om je in feite te laten zeggen dat je een abonnement afsluit of een dienst gaat afnemen, zonder dat jij je hier van bewust bent. Het enige wat jij zult denken, is echter dat je gewoon vrijblijvend een product of een dienst krijgt. Wanneer de telemarketeer dan ook nog eens vriendelijk is, is er tot dan toe nog niets aan de hand. Echter dat denk jij! Ben je er echter altijd van bewust dat het in de meeste gevallen keihard de bedoeling is om jou iets te verkopen. Om dus te voorkomen dat je onbewust iets koopt, wat je achteraf waarschijnlijk wilt herstellen met alle moeite van dien, kun je beter goed voorbereid zijn op dergelijke gesprekken.Aandachtspunten om spijtaankopen te voorkomen
Wanneer je je niet hebt ingeschreven in het Bel-me-niet register of wanneer je wordt gebeld door een bedrijf waarbij je klant bent of was, dan kun je al veel ellende voorkomen door aan te geven dat je het gesprek niet op prijs stelt. Ben je echter wel bereid om naar de telemarketeer zijn verhaal te luisteren, ben er je dan ook van bewust dat je er zelf alert op moet zijn niet iets te kopen wat je niet wilt. Een aantal aandachtspunten die je bij dergelijke gesprekken in je achterhoofd moet houden, zodat je niet achteraf spijt hebt van een aankoop die je eigenlijk niet had willen doen, kun je vinden in de lijst Tele-Check op de website van ConsuWijzer. Gebruik deze ook tijdens een dergelijk telefonisch gesprek! In de ConsuWijzer Tele-Check vind je onder meer de volgende informatie:- Tijdens het gesprek moeten een aantal punten duidelijk zijn. Denk hierbij aan onder meer de volgende aspecten. Door wie wordt je nu precies gebeld en namens wie. Om welk product of dienst gaat het precies. Wat kost het product of dienst en zijn er bijkomende kosten. Zit je vast aan een bepaald aantal producten of een dienst gedurende een langere periode. Op welke manieren kun je betalen. Hoe kun je de koop ongedaan maken. Hoe kun je een abonnement opzeggen en wanneer.
- Wanneer je een bepaald aanbod interessant vindt, vraag dan of men je deze informatie per mail of post kan doen toekomen. Dit is natuurlijk in eerste instantie niet de bedoeling van een wat agressiever verkopende telemarketeer, want de kans dat je dan toehapt wordt natuurlijk stukken kleiner dan wanneer je aan de telefoon min of meer misleid wordt en tot een impulsaankoop overgaat. Bedenk je echter dat wanneer een bedrijf oprecht met jou zaken wil gaan doen, dat het dan geen enkel probleem voor hen moet zijn om hun aanbod schriftelijk te bevestigen.
- Bepaal aan het einde van het gesprek heel bewust of je een aanbod interessant genoeg vindt, en of dit duidelijk genoeg is om er direct op in te gaan. Ook al doet de telefonische verkoper het voorkomen alsof het een nu of nooit kwestie is, wanneer je meer tijd nodig hebt om te beslissen dan moet je die tijd echt nemen. Door het aanbod namelijk even te laten bezinken of te overleggen met een derde, blijkt namelijk vaak dat mensen er toch maar van afzien.