Wat doen met klachten over spam per SMS

Wat is spam
Het versturen van spam aan particulieren is verboden, maar spam versturen aan bedrijven niet. Dus ten eerste kan het alleen verboden spam betreffen als je ook echt een particulier nummer hebt. Een mobiele telefoon van de zaak valt hier dus niet onder! Waaraan moeten de sms’jes nog meer voldoen om ook als verboden spam betiteld te kunnen worden:- Je ontvangt ongevraagde sms’jes. Wanneer je je zelf eens hebt aangemeld voor een bepaalde sms-dienst, dan impliceert dit dat de sms’jes niet ongevraagd zijn. Wanneer je ze wel als ongewenst ervaart en er vanaf wilt komen, dan moet je het betreffende sms-abonnement stopzetten. Hierover kun je meer lezen in het artikel over stopzetten van sms-diensten.
- De sms’jes betreffen reclame of vragen om geld te doneren aan een goed doel.
Klachten indienen over spam per sms
Wanneer de sms’jes voldoen aan de hiervoor genoemde voorwaarden, dan zijn het dus verboden spam sms’jes en kun je met succes een klacht indienen. Je kunt je eventuele klachten over spam per sms op enkele manieren kenbaar maken.Afzender van de spam
Je kunt je in eerste instantie wenden tot de afzender van de spam. Wie de afzender is kun je vinden op de website van smsgedragscode. Het betreffende bedrijf moet je klacht dan zelf afhandelen.
Provider
Ook kun je je klacht kenbaar maken bij je mobiele telefoon provider. Dit is met name aan te raden wanneer de afzender van de spam je klacht niet op tijd, en dat is uiterlijk na drie werkdagen, of niet naar tevredenheid afhandelt. Je provider kan dan in overleg treden met het bedrijf dat je de ongevraagde sms’jes stuurt, om hun te bewegen alsnog de klacht naar behoren af te handelen. Ook staat voor de provider de weg open om met jouw klacht naar de Commissie Handhaving Sms Gedragscode te stappen. Je kunt je namelijk niet zelf tot deze commissie wenden, omdat deze commissie er is om geschillen tussen bedrijven die sms-diensten aanbieden en providers op te lossen. Je provider moet je klacht over het algemeen binnen vier weken afhandelen. Wanneer je provider je klacht niet naar tevredenheid afhandelt, dan kun je je zelf wenden tot de Geschillencommissie Telecommunicatie, die dan beslist wie er gelijk heeft, mits je provider lid is van de Geschillencommissie Telecommunicatie.
Spamklacht en OPTA
Je kunt je klacht indienen bij Spamklacht door deze op de website kenbaar te maken. Via deze website komt je klacht direct terecht bij de OPTA. Dit wil niet zeggen dat jouw individuele klacht direct wordt opgelost, maar wel dat de OPTA op basis van de bij hun binnenkomende klachten bedrijven die meermaals de fout ingaan, kan aanpakken en kan trakteren op een flinke boete vanwege het overtreden van de regels.