InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Het ontbreken van sociale controle

Het ontbreken van sociale controle

Het ontbreken van sociale controle Vroeger was het heel gewoon, mensen hielden elkaar in de gaten. De sociale controle was groot in onze maatschappij. Tegenwoordig weten sommige mensen niet eens wie hun eigen buren zijn. Toch zal hier iets moeten veranderen wanneer de verzorgingsmaatschappij beetje bij beetje verandert in een participatiemaatschappij. Weg met de communicatie-armoede.

Positieve en negatieve kant sociale controle

Sociale controle lijkt soms ver te zoeken. De positieve kant van sociale controle is dat mensen aandacht en belangstelling hebben voor elkaar. De negatieve kant van sociale controle is dat je je in je handelen belemmert voelt. Je hebt het idee dat er iemand over je schouder meekijkt. Vooral mensen die gedrag vertonen dat afwijkt van de norm, hebben vaak grote problemen met sociale controle.

Door het ontbreken van sociale controle wordt negatief gedrag van tieners in de hand gewerkt. Ze worden niet meer gecorrigeerd door de maatschappij, mensen kijken liever de andere kant op dan zich ergens mee te bemoeien.Slechts een enkeling grijpt in. Sociale controle bevestigt sociale normen en zorgt ervoor dat deze niet vervlakken en uiteindelijk verdwijnen. Sociale normen zorgt ervoor dat mensen hun gedrag corrigeren. Eerst gebeurt dit onder druk van de sociale omgeving en later worden deze sociale normen eigen en worden dit de richtlijnen die het individu zichzelf oplegt.

Het allergrootste nadeel van het ontbreken van sociale controle is de zogenaamde communicatie-armoede. Mensen leven langs elkaar heen, ze maken geen praatje meer en gaan al helemaal niet meer even bij elkaar op de koffie. Het gezin anno 2017 is gesloten. Hierdoor is er meer eenzaamheid in onze maatschappij dan vroeger het geval was. Allemaal zijn we goed op de hoogte over het wereldgebeuren maar we hebben geen idee hoe het met de buren gaat.

Verandering gezin

Het aantal eenpersoonshuishouden stijgt en uit onderzoek blijkt dan alleenstaande en gescheiden mensen vaak minder sociale contacten hebben als gezinnen of hertrouwde personen. De manier waarop vrije tijd wordt besteed is ook anders dan vroeger. Er wordt meer tijd besteed aan werk en het vervoer ernaartoe en ook brengt de gemiddelde Nederlander meer tijd binnenshuis door dan vroeger het geval was. We hebben met onze televisie, computer en iPad ook meer vrijetijdslurpers als ooit tevoren. Al met al neemt de individualisering van de samenleving toe.

Behoefte aan groepen

Veel mensen zoeken groepen om bij te horen, vroeger was de buurt er één van maar deze is nu vaak vervangen door de werkkring of de (sport)club. Deze groepen zijn hierdoor in belangrijkheid toegenomen. Mensen ontlenen zelfs vaak hun gevoel van eigenwaarde aan de groep waartoe ze behoren. Dat is één van de redenen dat het hebben van een baan in belangrijkheid is toegenomen. Veel meer dan vroeger ontlenen mensen hun identiteit aan hun baan. Het maakt ze tot wie ze zijn en niet alleen in hun eigen ogen, ook in die van hun omgeving. Ik werk dus ik ben.... (zin uit de blog van Rob Wijnberg). Luister maar eens goed naar een groepje mensen wat zich aan elkaar voorstelt, meestal komt achter de naam gelijk het beroep.

Conformiteit

Een voordeel van deze lossere samenleving is dat de druk tot conformiteit is afgenomen. De moderne mens is onafhankelijker en minder geneigd zich aan te passen waardoor de individu meer ruimte krijgt en onze samenleving iets meer wordt gekleurd door bijzondere persoonlijkheden. De tolerantie ten opzichte van onze excentrieke medemens is toegenomen. Het lijkt zelfs dat deze mensen bewonderd worden, in tegenstelling tot vroeger wordt excentriek niet meer als iets verkeerds gezien maar als bewonderenswaardig. Vooral jongeren zien in mensen die weigeren zich te conformiteren een voorbeeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Armoede in de verzorgingsstaatVoedselbanken in Rotterdam, huisuitzettingen door huurschuld en alleenstaande moeders die het schoolgeld van hun kind ni…
De behoeftenpiramide van MaslowIn het communicatieproces speelt de motivatie een belangrijke rol. Iemand die niet open staat voor communicatie, om wat…
Eenzaamheid in een wereld vol communicatieEenzaamheid in een wereld vol communicatieNooit eerder zijn er zoveel communicatiemiddelen geweest, zoals mobiele telefoons, MSN, e-mail, chatrooms, internet, net…
Eenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid is een gevoel: het gevoel alleen te zijn en het gevoel geïsoleerd te zijn van anderen. Het is niet per defin…
Eenzaamheid, de moderne plaagEenzaamheid, de moderne plaagRuim een kwart van de Nederlanders voelt zich eenzaam en dit aantal groeit. Eenzaamheid is niet leeftijdgebonden maar ko…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ontbreken van sociale controle"

Reacties

Mijndert, 01-12-2017 14:42 #6
Ik sluit me aan bij de eerdere genoemde meningen over Sociale Controle. Het is natuurlijk lastig samen te vatten in een kort artikel, maar voor mij is het wel van uiterst belang dat we hier met z'n alle aan werken. Ik vind dat we elkaar moeten wijzen op onacceptabel gedrag en zo onze normen en waarden moeten beschermen. We kunnen niet alleen vertrouwen op autoriteiten om dit te waarborgen, maar samen werken aan vooruitgang. Sociale Controle is niet samen te vatten in een paar voorbeelden, maar rondkijkend op deze website denk ik wel dat het begrip juist wordt neergezet.

Pepijn, 28-11-2017 14:20 #5
Ik ben het niet helemaal eens met de hypothese. Een paar Sociale Controle voorbeelden zijn hieronder absoluut al genoemd. Het komt in verschillende vormen en maten en is van uiterst belang in onze maatschappij.

Michael, 20-11-2017 15:44 #4
Sociale Controle is natuurlijk een breed begrip, maar absoluut essentieel voor onze maatschappij. We moeten elkaar in de gaten houden en zorgen dat we met z'n alle een succesvol leven leiden. De manier hoe jij Sociale Controle beschrijft kan ik me deels in vinden, maar het is absoluut van belang dat we het breder trekken over het geheel. Op deze manier voeren wij Sociale Controle uit onder elkaar zodat we sterk staan in het leven.

Mak, 10-11-2017 15:37 #3
In principe is sociale controle goed. Het is goed dat mensen opmerken dat de buurman de buurvrouw mishandelt; dat er een kind verwaarloosd wordt; dat de oude buurvrouw al dagen het huis niet meer uit is geweest en ook de gordijnen niet heeft geopend. Deze vorm van sociale controle verbetert de maatschappij, mits men na signalering ook daadwerkelijk aan de bel trekt. Zonder deze vorm van sociale controle kunnen we niet. Het oude vrouwtje wordt pas na maanden gevonden; buurman molesteert buurvrouw daadwerkelijk en over wat voor leed vergaande verwaarlozing van kinderen tot gevolg kan hebben, ga ik maar niet verder in. Deze dingen mogen zich niet onder jouw ogen afspelen zonder dat je ingrijpt!

De vorm van sociale controle die je beschrijft, is meer een vorm van bemoeizucht. Bemoeizucht wordt niet altijd gewaard. Vroeger was dit een onderdeel van de samenleving. Nu komt dit alleen in hechte buurten of kleine dorpen nog voor. In de grote steden komt dit steeds minder voor. Dit heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel is dat je geen verantwoording aan Jan en alleman hoeft af te leggen over je gedragingen, maar het grote nadeel is dat veel mensen geïsoleerd leven en er minder oog voor lief en leed voor elkaar is. In de meeste gevallen kunnen we wel zonder deze vorm van sociale controle, maar toch heeft ook deze zijn goede kanten. Want het blijft mooi dat er een attente buur bijv. met gladheid boodschappen doet voor een oud vrouwtje dat slecht ter been is!

Rory, 17-10-2017 17:27 #2
De term Sociale Controle is een breed begrip. En daarom vind ik de voor- en nadelen zoals bovenstaand beschreven niet helemaal op de waarheid berusten. Natuurlijk klopt het deels wat er gezegd wordt, maar juist omdat Sociale Controle voor iedereen wat anders betekent kan je niet stellen dat iets een voordeel of een nadeel is. Wat je wel kan zeggen is hoe jij er zelf over denkt. Op het gebied van ouderen denk ik persoonlijk dat zij er veel baat bij hebben als er oplettende ogen in hun omgeving aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor een gesprekspartner die altijd beschikbaar is voor een korte babbel. Hierdoor zullen ouderen op latere leeftijd nog steeds het gevoel hebben dat ze ergens onderdeel van uit maken. Ook op het gebied van gezinnen vind ik correct wat er gezegd wordt over Sociale Controle. Je ziet dat steeds meer mensen zich afsluiten van elkaar en van de buitenwereld, omdat je via de elektronische apparatuur toch wel met elkaar verbonden bent.

Kees, 03-10-2017 14:22 #1
Sociale controle is een uitstekende manier om de veiligheid te vergroten. Wanneer iedereen een stukje bijdraagt aan sociale controle kunnen we makkelijk een veilig bestaan opbouwen. Waarom zouden we het niet dichter bij onszelf zoeken om te kijken hoe we zelf kunnen bijdragen aan een veiliger bestaan door sociale controle.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 29-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Sociale contacten
Reacties: 6
Schrijf mee!