InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De behoeftenpiramide van Maslow

De behoeftenpiramide van Maslow

In het communicatieproces speelt de motivatie een belangrijke rol. Iemand die niet open staat voor communicatie, om wat voor reden dan ook, zal de boodschap nooit goed ontvangen. Er zijn verschillende theorieën samengesteld om het menselijk gedrag te verklaren. Dit worden motivatietheorieën genoemd. Maslow constateert dat de mens een wezen is met behoeften. Hij stelt dat er ordening valt aan te brengen in die behoeften.
Behoeftenhiërarchie van Maslow / Bron: Didius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Behoeftenhiërarchie van Maslow / Bron: Didius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Fysiologische behoeften

Maslow onderscheidt als basisbehoeften de fysiologische behoeften:
  • behoefte aan voedsel,
  • aan drinken,
  • aan slapen,
  • aan warmte,
  • aan kleding en
  • aan seksuele activiteit.

De mens streeft er naar deze behoeften te bevredigen. Als hij zich daarvan in de vorm van een inkomen heeft zeker gesteld dienen zich onmiddellijk de volgende behoefte aan waarin hij wil voorzien:

De behoefte aan veiligheid en zekerheid

De mens streeft naar een veilige omgeving, naar bescherming tegen gevaar en naar een verzorgde toekomst. Is ook in deze behoefte in redelijke mate voorzien, dan komen de sociale behoeften naar voren.

Sociale behoeften

Sociale behoeften zijn de behoefte aan gezelligheid, en aan sociale contacten. De behoefte om ergens bij te horen, om vriendschap te geven en te krijgen, om geaccepteerd te worden.

Behoefte aan waardering

De vierde laag in de behoeftenhiërarchie van Maslow is de behoefte aan waardering. Ieder mens zoekt naar achting en respect. Maar deze behoefte ontstaat dus pas als in de andere behoeften is voorzien.

Behoefte aan zelfrealisatie

De hoogste laag is de behoefte aan zelfrealisatie. De mens streeft uiteindelijk naar om wat er allemaal aan eigen mogelijkheden is, te realiseren. Creativiteit moet ontplooid kunnen worden. Creativiteit krijgt echter met een lege maag, in een onveilige omgeving, zonder contact met mensen nooit een kans. Vandaar dat dit de laatste fase is in Maslow's behoeftenpiramide.

Voor succesvolle communicatie is het van groot belang dat zowel zender als ontvanger goed gemotiveerd zijn. Als de zender wel gemotiveerd is, maar de ontvanger zich op een ander motivatieniveau bevindt, zal de boodschap nooit overkomen op de wijze die de zender zich heeft voorgesteld.
© 2007 - 2019 Reits133, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Piramide van MaslowIn dit artikel word de werking van de piramide van Maslow uitgelegd en in welke verschillende situaties deze economische…
Piramide van MaslowAbraham Maslow was een van de bekendste vertegenwoordigers van de humanistische psychologie. Hij heeft een onderzoek ged…
Maslow's behoeftepyramideDe piramide van Maslow, ofwel behoeftepiramide, ofwel the hierarchy of needs triangle, is een theorie van Abraham Maslow…
De behoeftepiramide van MaslowMotivatie om iets te doen volgen elkaar op volgens Maslow. Vanuit een humanistische invalshoek heeft hij de behoeftenhië…
Pinto: interculturele communicatiePinto, hoogleraar interculturele communicatie, heeft de piramide van Pinto bedacht, de tegenhanger van de piramide van M…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De behoeftenpiramide van Maslow"

Reacties

Jeroen Geurts, 16-07-2007 23:28 #2
Sterk staaltje psychologie van Maslow,
jammer alleen dat deze theorie door het kapitalistische deel van de wereld, alsmede door hemzelf gebruikt is om de vrije mens te voorspellen, als voortborduursel op Freuds manipulatieve psycho-analyse. Psychologie blijft in mijn ogen geen wetenschap, het is geen wiskundige formule die toepasbaar is, daarom moet het eerder gewantrouwd dan geaccepteerd worden, de mens is een te grote kansberekening om op te anticiperen. Het idee dat menselijke motivatie te voorspellen is, vind ik ridicuul als de mens blijkbaar naar individualiteit streeft, anders zou hij worden wat een ander al bedacht had, waarmee zijn zelf dus ontnomen zou zijn.

Maar goed, dat is slechts mijn visie als ondergeïnformeerde jongen die nog niet begrijpt hoe de wereld in elkaar zit.

Dr Oomer, 13-04-2007 22:49 #1
Prima onderwerp beste Reits133. Plaats er wel even een afbeelding bij (in het Nederlands) van die beroemde piramide, want dat zegt meer dan 1000 woorden. Succes met je artikelen verder.

Infoteur: Reits133
Laatste update: 15-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!