InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Negatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandeling

Negatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandeling

Negatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandeling Een negatief zelfbeeld of een laag zelfbeeld komt vaak voor. Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld? Wat zijn de oorzaken? Welke symptomen, klachten en signalen wijzen op een negatief zelfbeeld? Hoe ontdek je dat je een negatief zelfbeeld hebt? Wat zijn de gevolgen van een negatief zelfbeeld? Welke behandelingen zijn er? Hoe kunnen we een negatief zelfbeeld verbeteren en veranderen? Is er professionele hulp nodig? Welke therapie is geschikt? Een overzicht:

Oorzaken

De oorzaken van een negatief zelfbeeld kunnen we vaak halen uit een gemis, of een gebrek, aan de fundamentele behoefte van een mens aan:
  • Veiligheid,
  • Waardering en
  • Verbondenheid.

Ontstaan

Zijn we tijdens ons leven veelvuldig gestraft, hebben we een tekort aan waardering gehad en te veel afgekeurd, dan versterkt dat ons verlangen naar goedkeuring en verbondenheid. Het versterkt echter onze angst voor afkeuring. Dat maakt het voor ons over belangrijk hoe andere mensen over ons oordelen en hoe anderen ons beoordelen. Zo ontstaat een negatief zelfbeeld.

Symptomen

Hoe weet je of je een negatief zelfbeeld hebt? Een negatief zelfbeeld herken je aan de volgende symptomen, signalen en kenmerken:
  • Je hebt het gevoel niets te kunnen,
  • Je hebt het gevoel niets goed te kunnen doen,
  • Je bent jezelf altijd aan het bekritiseren,
  • Je voelt je niet trots op jezelf,
  • Je denkt dat anderen belangrijker zijn dan jezelf,
  • Je denkt dat anderen beter zijn dan jezelf,
  • Je kijkt daarom op tegen anderen mensen,
  • Je voelt je voortdurend te kort geschoten,
  • Je overwaardeert de dingen die je slecht doet,
  • Je onderwaardeert de dingen die je goed doet,
  • Je bent zeer gevoelig voor kritiek van anderen,
  • Je bent altijd op zoek naar waardering van anderen,
  • Je hebt geregeld last van depressieve gevoelens.

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen van een negatief zelfbeeld? Als je negatief over jezelf denkt, vind je jezelf niet meer belangrijk. Hierdoor kunnen een aantal (psychische) klachten gaan ontstaan, zoals:
  • Sociale angstklachten,
  • Vermijdingsangst,
  • Eetproblemen,
  • Sociale faalangst,
  • Ernstige minderwaardigheidsgevoelens.
Hierdoor ga je je steeds depressiever voelen en onderneemt op sociaal gebied steeds minder.

Verbeteren

Hoe kan je een negatief zelfbeeld verbeteren? De klachten van een negatief zelfbeeld ontstaan door de onverwerkte emoties. De enige manier om een negatief zelfbeeld echt te verbeteren, is door de oorzaak aan te pakken. Hoe is het negatieve zelfbeeld ontstaan? Was er een gebrek aan waardering? Zolang de onverwerkte emoties niet worden aangepakt en opgelost, blijf jij last houden van een laag zelfbeeld!

Veranderen

Hoe kunnen we ons negatief zelfbeeld veranderen en ombuigen in een positief zelfbeeld? Een negatief zelfbeeld op je eigen houtje aanpakken is echt te moeilijk. Enkele tips zouden iets kunnen helpen, maar dat verhelpt niet het negatieve zelfbeeld. Het is te moeilijk om een negatief zelfbeeld te veranderen zonder professionele hulp.

Behandeling

Een professionele behandeling voor iedereen met een negatief zelfbeeld is van harte aan te raden! Begin bij de huisarts: maak een afspraak en overleg met hem/haar wat de mogelijkheden zijn om een negatief zelfbeeld op een professionele manier aan te pakken.

Therapie

Welke therapie zou een negatief zelfbeeld kunnen veranderen? Te denken valt aan:
  • Cognitieve gedragstherapie,
  • EMDR,
  • Gevoelstherapie,
  • Sociale fobie therapie,
  • Coachen of e-coaching.
Gerelateerde artikelen
De nadelen van een negatief zelfbeeldVeel mensen hebben een negatief zelfbeeld. Dit is erg vervelend, omdat een negatief zelfbeeld mensen beperkt in het dage…
Hoe zie je jezelf?Hoe zie jij je zelf als je in de spiegel kijkt. Ben je er tervreden mee of niet? Zou je jezelf willen veranderen zodat j…
Zelfrespect: voel jij je onzeker?Zelfrespect: voel jij je onzeker?Wat is zelfrespect? Heb je zelfrespect als je een laag zelfvertrouwen hebt? Heb jij een laag zelfbeeld over jezelf? Heb…
Hoe geef ik goede complimenten?Hoe geef ik goede complimenten?Complimenten geven heeft een positieve invloed op motivatie en de zelfbeleving van kinderen. Maar sommige complimenten k…
Zelfvertrouwen, onzeker zelfbeeldZelfvertrouwen, onzeker zelfbeeldMensen met een laag zelfbeeld, onzeker zijn en een lage zelfwaardering bezitten, schatten hun kwaliteiten minder hoog in…
Bronnen en referenties
  • http://www.mensinwereld.nl/Zelfbeeld__ego_en_negatief_zel/zelfbeeld__ego_en_negatief_zel.html
  • http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/negatief-zelfbeeld.html
  • http://www.student.uva.nl/a-z/studentenpsychologen/psychischeproblemen.cfm/DA086F7A-1321-B0BE-6837563FED605C34
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Ik-heb-een-negatief-zelfbeeld.htm
  • http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/zelfbeeld.html
  • http://www.in-side.nl/Zelfbeeld.html
  • http://www.rinogroep.nl/opleiding/1727/behandeling_van_cli%C3%ABnten_met_negatief_zelfbeeld.html

Reageer op het artikel "Negatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandeling"

Reacties

Iris, 04-04-2015 10:30 #2
Ik weet van mezelf dat ik een laag zelfbeeld heb. Ik ben jarenlang gepest geweest heb men vader echt nooit gehad soms wel en dan weer niet, mijn stiefvader verlangde soms te veel van me (punten op school),men stiefmoeder wou me niet, beide ouders waren alcoholverslaafd, en andere mensen bekritiseren me, veel ik kan in hen ogen niet veel goeds doen en zo voel ik me ook ik durf heel weinig iets ondernemen omdat ik bang ben dat het dan weer slecht is en ik het op men kop krijg. Ik vind mezelf dan ook een niksnut die niets waard is en voor niemand iets goed kan doen of betekenen, de mensen zien me niet echt graag want ze tonen het me nooit echt ik heb ook geen vrienden of familie meer(ze leven wel nog maar dat is alles) ik wil hier iets aan veranderen want het beïnvloed mijn relatie ook nu ik ben heel emotioneel en ben vrees ik in een depressie aan het belanden. Ik verzorg mezelf nu ook heel miniem heb geen zelfrespect meer en ook niet voor mijn lichaam want die ziet er niet uit. Ik heb ook kindjes en zou dit echt niet willen dat ik dit op hen reflecteer ik probeer positief met hen te blijven en ze belonen met een bravo of goed zo als ze iets doen ik zou echt niet voor de dood willen dat men kinderen dit ook moeten doorgaan want ik weet dit is geen pretje om met te leven. Dit is de eerst keer dat ik dit neerschrijf ik heb er steeds zelf met rondgelopen maar wil graag zelf aan de alarmbel trekken dit kan niet meer zo langer duren. Maar wat kan ik het beste doen ik ben bang al ik er over men man met praat dat hij dit niet gaat appreciëren want denk ook soms negatief over hem maar dat komt gewoon door mezelf en dat besef ik maar kan die knop niet uitzetten.

T. Verhulst, 04-02-2013 22:16 #1
Als er bij de geboorte bij de moeder geen interactie is veroorzaak je een babydepressie.
Wat zijn dan de gevolgen voor de persoon?

Infoteur: Roberta
Laatste update: 10-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!