InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hoe zie je jezelf?

Hoe zie je jezelf?

Hoe zie jij je zelf als je in de spiegel kijkt. Ben je er tervreden mee of niet? Zou je jezelf willen veranderen zodat je op iemand anders lijkt? Deze dingen kunnen allemaal te maken hebben met je zelfbeeld.

Wat is het zelfbeeld?

Zelfbeeld is het beeld dat je van jezelf hebt, dat beeld hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid. Natuurlijk komt dit oordeel dat je over jezelf hebt tot stand door invloed van de meningen van anderen en op grond van positieve en negatieve ervaringen, maar het blijft jouw oordeel. Ook al vin iedereen je een leuke gast je kunt ondanks dat nog een negatief beeld over jezelf hebben.

Defenitie:

'Het subjectieve oordeel dat iemand zich vormt va zichzelf onder invloed van andere en ervaringen'.

Bouwstenen van het zelfbeeld:

De beangrijkste bouwstenen van het zelfbeeld

  • Lichaamsbeeld
  • Sociale contacten
  • Cognitieve bekwaamheid
  • Persoonlijkheid
  • Werk, vrijwilligerswerk
  • Materieel bezit
  • Creativiteit
  • Muzikaliteit
  • Geboortestreek
  • Thuisbeeld

Verschillende soorten zelfbeeld:

Je hebt verschillende soorten zelfbeelden. Zelfbeelden komen niet zomaar uit de lucht vallen. Je hebt een Reeel zelfbeeld in zowel positieve/negatieve vorm. Dan heb je ook nog een diffuus zelfbeeld in positieve/negatieve vorm.

Reeel positief zelfbeeld

Meest gewenst, met de werkelijkheid in overeenstemming, succeservaringen, plezier, bewust van eigen kunnen, goede verwerking van mislukkingen/teleurstellingen.

Reeel negatief zelfbeeld

In overeenstemming met de werkelijkheid, veelvuldig falen, onplezier/weinig plezier, bewust van eigen onvermogen.

Onecht diffuus zelfbeeld

Deze kinderen hebben wel een beeld van zichzelf, maar durven het niet te uiten omdat ze bijvoorbeeld faalangstig zijn, verlegen zijn of de taal niet spreken.

Echt diffuus zelfbeeld

Deze kinderen weten echt niets van zichzelf af, de oorzaak ligt hier dus niet in het zich niet kunnen uiten of in een taalachterstand.
© 2008 - 2019 Shinnie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe zie je jezelf?"

Infoteur: Shinnie
Gepubliceerd: 18-02-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!