Gepest op het werk: Dat kan echt niet!

De meeste mensen denken bij het woord 'pesten' aan dat vervelende rotjoch, dat andere kinderen lastig valt op het schoolplein. Maar er wordt niet zo snel gedacht aan pesten van en door volwassenen op de werkplek. Helaas komt pesten op het werk erg vaak voor en is het moeilijk aan te tonen. Ook is het vaak erger dan pesten bij kinderen, omdat volwassen pesters het hele scala van manipulatie en controle technieken prima beheersen. Hoe weet je of wat jou overkomt op het werk pesten is? Er bestaat in Nederland niet of nauwelijks literatuur over pestgedrag op het werk. Er wordt nog wel gesproken over intimidatie en seksuele intimidatie maar pestgedrag is nog steeds meer verborgen en soms zelfs een taboe en wordt door schaamte weinig gerapporteerd of openbaar gemaakt door slachtoffers.

Waar wordt pestgedrag op het werk door gekenmerkt?

Pestgedrag op het werk wordt in de Amerikaanse vakliteratuur ook wel `bullying` genoemd. De Workplace Bullying Institute hanteert de volgende definitie "een systematische campagne van interpersoonlijke vernietiging, die uw gezondheid, uw carrière en uw werkplezier schaadt." Dat is nogal wat.

Pesten houdt in de praktijk het volgende in:
  • Consequent verbaal misbruik
  • Beledigend gedrag, dat intimiderend of vernederend is
  • Sabotage van werkzaamheden of functioneren

Het pestgedrag kan verschillen afhankelijk van door wie (manager of collega) het gebeurt. De lijst met voorbeelden is verre van uitputtend maar geeft zeker een indicatie:
  • Continue en onterechte kritiek (waarvan vaak wordt aangegeven dat die enkel als opbouwende kritiek is bedoeld)
  • Weghalen van je verantwoordelijkheden
  • Informatie niet krijgen, die je nodig hebt voor je werk
  • Anders behandeld worden dan andere collega´s
  • Buitengesloten worden van groepsactiviteiten, genegeerd worden, geisoleerd worden
  • Roepen, schreeuwen of schelden
  • Gekleineerd worden, gekwetst worden, ongepast taalgebruik (soms juist als er niemand bij is, soms waar iedereen bij is)
  • Excessief in de gaten gehouden of gecontroleerd worden
  • Aangeven dat er aan je functioneren wordt getwijfeld, terwijl daarvoor geen bewijzen zijn
  • Zorgen dat er aan je functioneren wordt getwijfeld of zorgen dat je fouten gaat maken (zorgen dat iemand wel moet falen)
  • Ongewenst fysiek of seksueel gedrag
  • Onredelijke doelstellingen krijgen
  • Teveel, te weinig werk of werk onder het eigen kunnen (zoals koffie halen, archiveren) toebedeeld krijgen
  • Werk van je stelen of de credits opstrijken voor jouw werk
  • Oogcontact vermijden
  • Enkel met je communiceren via de email of post/it briefjes
  • Klachten over je indienen bij het management
  • Je belachelijk of onkundig laten lijken bij klanten of management
  • Grapjes over je maken, die niet grappig zijn om je te kleineren
  • Je teveel uren of op rare tijden laten werken zonder vergoeding
  • Vakantie verzoeken afwijzen of werk van je verwachten in het weekend
  • Je niet informeren voorafgaand aan een belangrijke meeting, zodat je onvoorbereid verschijnt
  • Afspraken uit je agenda weghalen, zodat je helemaal niet komt wanneer je wordt verwacht

Wat kun je eraan doen?

Wanneer je er zeker van bent dat je wordt gepest, moet je allereerst zelf beseffen dat je slachtoffer bent van pesterijen en dat dit absoluut niet kan en mag. Je bent een slachtoffer. Het is niet jouw fout en de ander mag dit absoluut niet doen. Onder geen enkele conditie.

Neem vervolgens wat tijd om de controle terug te krijgen over je lichamelijke en emotionele zelfbeheersing. Gebruik deze tijd voor onderzoek en het verzamelen van bewijsmateriaal over de pesterijen. Het klinkt idioot maar zorg eventueel voor het vastleggen van gesprekken tussen jou en de `bully` op een minirecorder, zodat je later aan iemand kunt laten horen hoe een gesprek tussen jou en de pester echt gelopen is.

Wanneer je bewijsmateriaal hebt, ga dan naar je baas en naar de HR afdeling van je bedrijf. Het kan geen kwaad het verhaal op papier te hebben tegen die tijd, zodat je duidelijk, chronologisch en feitelijk kan vertellen wat er is gebeurd en wanneer.

Als het goed is wordt er nu actie genomen. Mocht dat niet gebeuren, ga dan weg bij het bedrijf of neem juridische stappen.

Neem contact op met Riagg of huisarts, zodat je hulp kunt krijgen om te herstellen en weer jezelf te worden.

Wat mag je zeker niet doen?

In deze situatie blijven zitten en lijden. Besef heel goed dat dit je vroeg of laat zal breken en dat niemand is opgewassen tegen structureel pesten, ook jij niet. Besef dat de ander fout is en dat je het aan jezelf verplicht bent om te zorgen voor een werkbare en leefbare situatie. Alles is beter dan niets doen.
Gerelateerde artikelen
Pesten - Tips om het te voorkomenPesten is een vervelende gedragsvorm waar veel kinderen op jonge leeftijd (basischool) mee te maken krijgen. Kinderen va…
Hoe herken je of je kind gepest wordt?Een gepest kind draagt de littekens van het pesten bijna altijd met zich mee. Pesten moet stoppen en ouders hebben hier…
Wat kun je doen om pesten bij kinderen aan te pakkenWat kun je doen om pesten bij kinderen aan te pakkenPesten gebeurt niet alleen door lichamelijk geweld. De meeste gevallen van pesten gebeuren door schelden, vloeken of uit…
Pesten veroorzaakt blijvende schadePesten veroorzaakt blijvende schadeIn de hoogste klassen van de basisschool en op de middelbare school worden kinderen vaak gepest. Dit kan de gepeste kind…

Liegen: Waaruit blijkt of iemand liegt?Het schijnt dat mensen zo'n twintig keer per dag liegen en dat is eigenlijk best veel als je erover nadenkt. Niet alle l…
Straatpastoraat en diaconaat van kerken in NederlandStraatpastoraat en diaconaat van kerken in NederlandStraatpastoraat is niet zon veel voorkomende term. Het is eigenlijk een mix van staathoekwerk en evangelisatie maar de…
Bronnen en referenties
  • Workplace Bullying Institute (WBI)

Reageer op het artikel "Gepest op het werk: Dat kan echt niet!"

Reacties

Johanna, 09-07-2014 21:17 #3
Jaren heb ik, samen met mijn baas, het hele bedrijf geleid. Van financiën, rapportages, personeelszaken, secretaresse, alles wat op kantoor te doen is. TOTDAT vorig jaar de zwager van de baas er ook kwam werken. deze 2 heren bespreken alles samen achter gesloten deuren en laten mij overal buiten. Dat is nog niet zo heel erg, maar opmerkingen over mijn leeftijd (ik ben 61 jaar) en mij overal buiten laten vind ik heel erg. De sfeer is totaal verziekt en van collegialiteit is niets te merken. De baas trekt zijn zwager voor bij vrije uren/dagen etc. Samen gaan ze buiten de deur vergaderingen volgen. Al deze dingen deed ik eerst samen met de baas en bij hem kan er nog amper goedemorgen af. Ik hou dit echt niet vol tot mijn 65e - bijna 66 jaar.

Nadia, 17-04-2014 20:33 #2
Deze week begon ik te beseffen dat ik een collega heb die mij pest. Van de bovenstaande 23 punten komen zeker 11 in aanmerking die zij bij mij uitvoerd. Dit besef is wel even heftig. Dit omdat ik op de basisschool en middelbare school ook ben gepest. Op een andere manier. Vaak is het jaloezie en angst bij de ander. Maar inmiddels heeft ze de tweede teamleider zover gekregen dat ze naar haar pijpen dansen en dat ik niet het werk kan en mag doen waarvoor ik wel opgeleid ben en zelfs eerder bij een andere werkgever al 10 jaar goed gedaan heb. Al sta ik best sterk in mijn schoenen na vier jaar begin ik onherstelbare blauwe plekken te krijgen en voel ik mij machteloos. De pesterijen zijn zo sneaky, dat je geen rechtstreeks materiaal kan verkrijgen. Erg irritant.

Paul, 03-01-2014 20:44 #1
In Australië kan men voor intimidatie en psychische terreur op het werk tot een gevangenisstraf van 10 jaar worden veroordeeld. In Nederland zou ook zo'n wet moeten worden ingevoerd. Pesten op het werk kan alleen via het strafrecht worden opgelost en niet via de gezondheidszorg. De mensen die gepest worden zijn niet ziek, maar worden mishandeld.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 25-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 3
Schrijf mee!