InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Ouderenvoorzieningen en welzijn

Ouderenvoorzieningen en welzijn

Veel ouderen zitten bijna de hele dag stil en hebben niks te doen. Toch zijn er heel wat activiteiten waaraan ze mee kunnen doen. In dit artikel staat informatie over activiteiten die voor ouderen georganiseerd worden.

Het welzijn bij ouderen

Welzijn is de toestand waarbij iemand in materieel en geestelijk opzicht voorspoedig en gelukkig is. Bij ouderen gaat dit natuurlijk lang niet altijd op. Veel ouderen hebben namelijk lichamelijke of geestelijke beperkingen. De voorzieningen op het gebied van welzijn bij ouderen hebben als doel het in stand houden of vergroten van de zelfstandigheid en de deelname van de ouderen aan de maatschappij.

Welke voorzieningen voor ouderen zijn er dan?

Er zijn heel wat voorzieningen voor ouderen, en er komen ook steeds meer bij. Dit komt omdat het aantal ouderen in de maatschappij toeneemt en de vraag naar voorzieningen veranderd.
  • Dagjes uit: Er zijn verschillende instanties die dagjes uit organiseren. Hiervoor kunnen ouderen die hieraan mee willen doen zich inschrijven.
  • Vakanties: Er worden door verschillende instanties vakanties georganiseerd. Ouderen die mee willen kunnen zich hiervoor inschrijven. Er word dan gekeken wat de mogelijkheden zijn voor die persoon. Voor mensen die zwaar zorgbehoeftend zijn moet namelijk meer begeleiding mee.
  • Vervoer: Gemeenten zijn verplicht volgens de wet voorzieningen gehandicapten collectief vervoer aan te bieden. Hiervan kunnen ouderen gebruikmaken die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen.
  • Bejaardensoos: soos voor ouderen, dit word meestal door ouderen zelf georganiseerd.
  • Eetpunten: Hier hebben de ouderen de mogelijkheid om één of meerdere keren per week in een instelling te eten. Dit kan bijvoorbeeld in een buurthuis of een verpleeghuis.
  • Logeerhuizen: Hier kunnen ouderen met dementie of een handicap logeren. Dit is ter ontlasting van mantelzorgers.
  • Sport voor ouderen: Om ouderen in hun behoefte aan beweging te voorzien zijn er speciale dagen/ avonden georganiseerd waarop ouderen op hun manier sport kunnen uitoefenen. Hierbij is ook begeleiding van gespecialiseerden.
  • Telefooncircels: Omdat ouderen zich soms alleen voelen en niet altijd overal naar toe kunnen zijn er soms telefooncircels opgesteld. Dit staat meestal onder leiding van een vrijwilliger en er staan een aantal mensen bij ingeschreven. Er word na afspraak een paar keer per week in het rond gebeld.
  • Bingo- avonden: In buurthuizen of verpleeghuizen worden regelmatig bingo- avonden voor ouderen georganiseerd.
  • Pannenkoeken eten: Ook dit word vaak door buurthuizen of verpleeghuizen georganiseerd. Ouderen kunnen dan gezellig met elkaar pannenkoeken bakken en eten.
  • De kapper: In veel verpleeghuizen zit een kapper of komt regelmatig een kapper. Hier kunnen ouderen heen. Op deze manier zijn ze even op een andere plek en zien ze er bovendien weer netjes uit.
  • Kaart/ biljart- avonden: In buurthuizen en verpleeghuizen worden regelmatig kaart en biljart- avonden georganiseerd. Ouderen zijn dan gezellig onder elkaar.
  • Knutselen: Veel oudere vrouwen houden van knutselen. Door gezamenlijk te knutselen, hebben de ouderen sociale contacten en kunnen ze ideeën uitwisselen.
  • Computer cursussen: Omdat veel ouderen met de tijd mee willen schaffen ze een computer aan. Alleen het probleem is dat ze vaak niet weten hoe het werkt. Om ouderen beter met de nieuwste technologieën bekent te maken worden er speciale computer cursussen gegeven.
  • Mobiel cursussen: Ook schaffen veel ouderen een mobiel aan. Het probleem is alleen dat ze ook hierbij niet weten hoe het werkt. Om ouderen hiermee bekend te maken worden er ook mobiel cursussen gegeven.

Kortom er zijn heel wat activiteiten waaraan ouderen deel kunnen nemen. Dus laat ze niet stilzitten maar ga actief met ze aan de gang.
© 2007 - 2019 Natje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
Het Nationaal Ouderenfonds"Hèt goede doel voor ouderen". Het Nationaal Ouderenfonds is het enige goede doel in Nederland welke zich inzet voor het…
Kenmerken van ouderenKenmerken van ouderenEr zijn tegenwoordig veel ouderen. Er komen er steeds meer, dit noemen we vergrijzing. Hier zijn een aantal kenmerken va…
Kwetsbare ouderen en hun woonomgevingKwetsbare ouderen en hun woonomgevingVoor de zelfredzaamheid van kwetsbare ouderen is niet alleen hun persoonlijke situatie en sociale omgeving bepalend maar…
De Wet Maatschappelijke OndersteuningDe Wet Maatschappelijke OndersteuningOp 1 januari 2007 is er een nieuwe wet in werking getreden: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van de wet w…

Reageer op het artikel "Ouderenvoorzieningen en welzijn"

Reacties

E. Eijberts-Van Loo, 30-05-2013 11:16 #2
Graag wil ik van u weten wat de voorwaarden zijn voor het aanvragen van een wmo-taxipas en op welke wijze deze kan worden aangevraagd. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Met vriendelijke groet
E. Eijberts-van Loo

Regina van der Wal, 25-04-2013 10:06 #1
Goedemorgen,
Ik zou graag meer informatie willen, maar ik zie geen telefoonnummer of naam staan wie te bellen. Met vriendelijke groet Regina v.d.Wal

Infoteur: Natje
Gepubliceerd: 13-04-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!