InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het Nationaal Ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds "Hèt goede doel voor ouderen". Het Nationaal Ouderenfonds is het enige goede doel in Nederland welke zich inzet voor het welzijn van ouderen. De activiteiten en projecten welke het ouderenfonds heeft opgezet hebben allen het doel de ouderen te helpen met een zorgeloze en fijne oude dag. De missie van het fonds is dan ook als volgt: "Het helpen van ouderen in Nederland voor wie onvoldoende zorg en aandacht is vanuit de maatschappij en daarmee de kwaliteit van leven van deze groep bevorderen."

Activiteiten van het Ouderenfonds

In Nederland is een enorme grote groep van ongeveer 1 miljoen eenzame ouderen. Er is ook nog altijd sprake van een toenemende vergrijzing. Wat uiteindelijk zal resulteren in een nog grotere groep eenzame ouderen. Hiervoor heeft het Nationaal Ouderenfonds een aantal leuke activiteiten opgezet.

Onvergetelijke Zomerdag

Bijna iedereen geniet van een aantal dagjes uit of een vakantie in de zomerperiode. De ouderen blijven vaak achter en voelen zich hierdoor eenzaam. In plaats van een leuke tijd is het voor ouderen juist een lange, stille periode. Het Ouderenfonds roept de samenleving op om stil te staan bij deze ouderen en ze vooral niet te vergeten. In de zomerperiode organiseert het Ouderenfonds diverse dagjes uit voor ouderen met de dank aan diverse partners.

Kerstacties

Bij kerst staat het Ouderenfonds ook stil bij de ouderen. Tijdens de feestdagen zijn er in Nederland ongeveer 200.000 ouderen welke zich eenzaam en alleen voelen. De ouderen kunnen zichzelf vaak ook geen uitgebreid kerstdiner of uitje veroorloven. Ieder jaar opnieuw organiseert het Ouderenfonds voor duizenden ouderen van dagen een fijne en gezellige kerstperiode.

Projecten van het Ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds heeft een aantal projecten opgezet om ouderen een dienst te kunnen geven of een gezellig uitje te kunnen geven.

BoodschappenPlusBus

De BoodschappenPlusBus helpt ongeveer 22.000 ouderen per jaar om het huis uit te kunnen en andere mensen te kunnen ontmoeten. De ouderen worden opgehaald en brengt de ouderen ook weer thuis. Meestal gaat het om uitstapjes zoals de supermarkt, markt, winkelcentrum, of bijvoorbeeld een museum.

Thuisadministratie

Dankzij vrijwilligers van de Thuisadministratie kunnen ouderen geholpen worden de financiële administratie op orde te krijgen. Veel ouderen zijn namelijk zelf niet in staat de formulieren en rekeningen te verwerken.

Samen Breien

Met het project Samen Breiden wil het Ouderenfonds breiers samenbrengen en de sociale contacten verbeteren van de ouderen. De breiwerken zullen verkocht worden waarvan de opbrengst naar het Nationaal Ouderenfonds gaat om het project 'Samen Breien' verder te kunnen ontwikkelen en uitbreiden.

De BeautyPlusBus

Een mobiele beautysalon van het Ouderenfonds welke zorgt voor een verwenmoment zoals een gezichtsbehandeling of manicure.

OldStars

Samen met de Eredivisie is het Nationaal Ouderenfonds een project gestart om met 60-plussers aan de conditie te werken. Onder een gezellige sociale sfeer zal de dag gestart worden met een kopje koffie of thee, vervolgens zal het sportieve deel gestart worden onder professionele begeleiding.

Het Nationaal Ouderenfonds steunen

Ouderen hebben vaak moeite om zelfstandig de deur uit te komen. Vaak zijn bekende personen welke kunnen helpen in de omgeving zoals familie en vrienden ver te zoeken. Hierdoor hebben deze ouderen maar minimaal sociaal contact met andere mensen en worden ze vaak vergeten. Er is alleen nog geld beschikbaar voor de ouderen voor normale verzorging zoals wassen, eten en drinken. Eigenlijk is er nog maar weinig over voor de ouderen en daar wil het Nationaal Ouderenfonds mee helpen om deze ouderen toch nog een gelukkige oude dag te kunnen bezorgen.

Het Ouderenfonds is volledig afhankelijk van donaties en sponsoren. De instelling krijgt geen overheidssubsidie. Daarom heeft het Nationaal Ouderenfonds een aantal mogelijkheden voor zowel particulieren als bedrijven om te steunen.

  • De mogelijkheid om direct te doneren door geld over te maken (via Nationaal Ouderenfonds).
  • Het bestellen van producten via het Nationaal Ouderenfonds, waarvan een aangegeven deel naar het Nationaal Ouderenfonds gaat als donatie.
  • Meespelen met de Vriendenloterij. De helft van het lot zal direct naar het Nationaal Ouderenfonds gaan als donatie. Hiermee maakt u tevens zelf nog kans op mooie prijzen.
Gerelateerde artikelen
Geer & Goor: Effe Geen Cent Te MakkenIn het RTL4 programma Geer & Goor: Effe Geen Cent Te Makken leven Gerard Joling en Gordon Heuckeroth een maand lang op A…
Pestgedrag door ouderen in verzorgingshuizenEen op de vijf ouderen in verzorgingshuizen wordt gepest. Hoe ouder hoe wijzer is dus niet altijd van toepassing. Oudere…
Nationaal Fonds KinderhulpNationaal Fonds KinderhulpIeder kind heeft recht op geluk, toch?! In Nederland is een grote groep kinderen, voor wie dat geluk niet zo normaal is.…
Kwetsbare ouderen en veranderende zorgverleningKwetsbare ouderen en veranderende zorgverleningHeel veel ouderen voelen zich gezond en gelukkig. Een kleine groep is volledig afhankelijk van zorg en ondersteuning. Da…
Oplossing voor eenzame ouderenDoor de vergrijzing in Nederland komen er steeds meer oudere mensen bij. Veel van deze mensen hebben last van eenzaamhei…
Bronnen en referenties
  • http://www.ouderenfonds.nl/

Reageer op het artikel "Het Nationaal Ouderenfonds"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 20-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!