InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Kenmerken en verschillen in de liefde

Kenmerken en verschillen in de liefde

Het gevoel van liefde en verliefdheid heeft iedereen wel eens ervaren. Voor veel mensen is het echter een raadsel waar liefde vandaan komt. De ideale liefde bestaat bijvoorbeeld niet. Verliefd worden zijn eigelijk een aantal chemische reacties in je hersenen. Er worden dan verschillende hormonen aangemaakt die verslavend werken waardoor je altijd bij een bepaald persoon wilt zijn. Helaas blijven deze hormonen meestal maar een bepaalde tijd reageren op iemand.

Liefde in de wetenschap

Verliefdheid

Verliefdheid is eigelijk niets meer dan een paar chemische reacties in je hersenen. Als je de liefde van je leven ziet, zeg je natuurlijk niet dat je een geweldige boost van bijvoorbeeld noradrenaline in je hersenen krijgt. Toch is het wel leuk om even te weten wat er allemaal in je hoofd afspeelt als je hem of haar ziet. Er worden op dat moment hormonen en neurotransmitters in je hersenen aangemaakt. Deze stofjes zijn bevoorbeeld fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine. Al deze hormonen zijn verslavend, daarom wil je je geliefde zo vaak mogelijk zien. Je lichaam maakt je eigelijk verslaafd aan iemand.

Kenmerken van verliefdheid

Als iemand verliefd is, gaat er van alles om in zijn hoofd. Ook geeft de verliefde persoon allemaal signalen af die makkelijk herkend kunnen worden.

Kenmerken

  • Idealiseren van de geliefde
  • Blindheid voor de negatieve kanten van de geliefde - vandaar het gezegde liefde maakt blind
  • Idealiseren van de geliefde
  • Lichamelijke gevoelens zoals vlinders in hun buik
  • Het continu denken aan de geliefde
  • Irrationele denkpatronen
  • Verlegenheid
  • Verlies van concentratie

Verschillende soorten liefde

Liefde gaat niet alleen over het houden van je vriend/vriendin. Je kan ook liefde hebben voor iemand anders, maar waar je niet verliefd op bent. Je moet daarom ook niet het begrip liefde en verliefdheid door elkaar halen. Je kan bijvoorbeeld ook liefde hebben voor je ouders, voor je kind of voor een ding wat je erg dierbaar is.

Verschillende soorten liefde

  • Naastenliefde
  • Liefde van/voor ouders
  • Romantische liefde
  • Liefde voor vrienden
  • Seksuele liefde
  • Liefde voor zichzelf
  • Platonische liefde
  • Liefde voor/van God
  • Onvoorwaardelijke liefde
  • Liefde voor een voorwerp
  • Liefde voor het vaderland
© 2009 - 2017 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ben ik verliefd?Ben ik verliefd?Verliefd zijn is waarschijnlijk het allermooiste gevoel van de wereld. Het is niet voor niks dat de meeste nummers die j…
Is de ander verliefd op jou?Is de ander verliefd op jou?Jij bent verliefd, maar is de ander ook verliefd op jou? Wil je weten of hij of zij jou leuk vindt? Hoe ontdek je of de…
Chemie van de liefdeChemie van de liefdeIs de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat g…
Hoe je iedereen verliefd op je kan laten worden!Hoe je iedereen verliefd op je kan laten worden!Wie verliefd is, trekt anderen mensen aan. Als we graag willen dat anderen mensen verliefd op ons worden, moeten we zorg…
Kenmerken verliefdheidKenmerken verliefdheidBen jij verliefd? Wil je zeker weten dat je inderdaad verliefd bent? Welk effect hebben de verliefde emoties van zowel d…

Reageer op het artikel "Kenmerken en verschillen in de liefde"

Reactie

Michiel, 26-11-2013 23:26 #1
Ik ben Michiel 36 jr. Ik heb 15 jr een geweldige relatie gehad met ups en downs.
Tot mijn grote verdriet is er toch na 15 jr een breuk ontstaan en zijn we niet meer samen. Wat een hele impact heeft gehad op mijn leven. Alles om je heen veranderd. toch heb ik daarna de draad weer kunnen oppakken, en heb tot nu toe 2 heftige relaties gehad. waar verliefdheid de overhand nam. maar er waren teveel strubbelingen in de relatie waardoor het niet goed ging.
Nu heb ik een 1,5 jaar geleden een hele lieve vrouw ontmoet we deden veel samen en voelden elkaar aan zij voelde zich aan getrokken tot mij en ik tot haar zowel emotioneel als lichamelijk. we zaten op het zelfde niveau (gelijkwaardig). Toch heb ik het een half jaar geleden uit gemaakt omdat ik niet verliefde was. terwijl alles goed ging tussen ons "En ik weet hoe het voelt om verliefd te zijn "
Tot mijn grote angst kwam ik er achter dat ik eigenlijk nooit echt verlieft op haar ben geweest maar wel heel veel om haar geef. maar heb toen toch met veel twijfel de handdoek ik de ring gegooid. voor mij was het een hele opluchting op dat moment. Maar zij snapte er niets van zij zij ik voel zo veel liefde van jou hoe kun je er dan zo mee stoppen alles ging toch goed. Ik gaf aan dat ik niet verliefd was, hier op zij zij van maar kan dat nog wel op onze leeftijd met alles wat we mee hebben gemaakt. Ik weet van mij zelf dat ik dat wel kan. en dat plaagt mij nu heel erg.
Na 4 maand uit elkaar te zijn geweest hebben we toch de draad weer opgepakt. Niet omdat ik opeens verliefd was op haar maar omdat ik bang was om een geweldige vrouw te verliezen in mijn leven. Alle ging gewoon door als voorheen. maar die verliefdheid kwam maar niet waar ik zo op had gehoopt want ik wilde zo graag. Nu heb ik weer 2 weken geleden de handdoek in de ring gegooid. omdat ik het gevoel niet heb wat ik graag wilde voelen. En verdorie, nu voel ik weer twijfel bij mij zelf.

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 10-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!