InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Ben ik verliefd?

Ben ik verliefd?

Ben ik verliefd? Verliefd zijn is waarschijnlijk het allermooiste gevoel van de wereld. Het is niet voor niks dat de meeste nummers die je op de radio hoort gaan over de liefde. Maar hoe weet je of je verliefd bent? En wat zijn de kenmerken van verliefdheid? En op welke gevaren moet je letten wanneer je verliefd bent? Aan de hand van verschillende signalen is het eenvoudig te achterhalen of je ditmaal echt verliefd bent.

Inhoud

Wat is verliefdheid?

De meeste mensen kennen het gevoel wel van verliefd zijn. Je voelt je enorm aangetrokken tot een bepaald persoon. Verliefd zijn kan hele heftige gevoelens veroorzaken. In feite leef je op een roze wolk en je ziet alles stukken positiever dan normaal. De meeste mensen voelen zich zeer euforisch, sommigen voelen zich er zelfs 'ziek' door. Verliefdheid heeft namelijk bepaalde kenmerken die vergelijkbaar zijn met bepaalde verslavingen. Hoe lang de verliefdheid duurt is per persoon verschillend. Globaal duurt het verliefdheidsgevoel tussen de 6 maanden en 2 jaar lang.

Waardoor krijg je het verliefde gevoel?

Hormonen, hormonen en nog eens hormonen. Dankzij hormonen als adrenaline, dopamine, endorfine, fenyltylamine, enzovoorts krijg je het euforische gevoel. Deze hormonen aangemaakt in de hersenen. Vooral wanneer je aan de persoon denkt waarop je verliefd bent of wanneer je in zijn of haar omgeving bent worden er extra hoeveelheden hormonen aangemaakt. Dit veroorzaakt de typische 'verliefdheidskwaaltjes' die zich vooral voordoen wanneer je de persoon ziet. Denk aan het krijgen van een droge mond, verhoogde hartstlag, knikkende knieën, enzovoorts.

Signalen verliefdheid

Je kan dus het vermoeden hebben dat je verliefd bent, maar hoe weet je het zeker? Vergelijk onderstaand lijstje met symptomen van verliefdheid eens met je eigen gemoedstoestand. Hoe meer symptomen je hebt, hoe groter de kans dat je tot over je oren verliefd bent:
  • denk je de hele dag (en nacht) aan hem of haar?
  • bruis je van de energie?
  • kom je maar moeilijk in slaap?
  • heb je soms moeite om goed te eten?
  • ben je de hele tijd vrolijk, zelfs bij tegenslagen?
  • lach je meer dan normaal?
  • heb je vlinders in je buik?
  • kan je alleen maar pluspunten bedenken van hem of haar?
  • heb je problemen om te concentreren?
  • wil je de hele dag het liefst in de buurt van hem of haar zijn?
  • wil je alles of zijn of haar leven weten?
  • volg je het wel en wee van hem of haar op bijvoorbeeld Facebook?
  • ben je nerveus wanneer hij of zij in je buurt is?
  • heb je het idee dat je de hele dag met een glimlach rondloopt, vooral wanneer hij of zij in de buurt is?

Zijn er ook nadelen aan verliefdheid?

Uiteraard is het niet prettig wanneer je niet helemaal meer goed kunt functioneren door de verliefdheid. Op de korte termijn kan de hevige verliefdheid nadelig zijn wanneer je verliefdheid niet wordt beantwoord. De verliefdheid kan hierdoor overslaan in zeer hevig liefdesverdriet. Ook op de langere termijn heeft verliefdheid een nadelig effect. Verliefdheid zorgt er namelijk voor dat je mogelijk een verkeerd beeld schetst van de persoon waar je verliefd op bent. Je hemelt de persoon voor jezelf dermate veel op, dat er een onrealistisch beeld ontstaat. Wanneer je daadwerkelijk een relatie met hem of haar krijgt, zal de verliefdheid na verloop van tijd overgaan in 'houden van'. Op dat moment ben je ook capabel om de minpunten van hem of haar te zien. Bepaalde minpunten waar je eerst figuurlijk blind voor was komen dan alsnog aan het licht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Ben ik verliefd?"

Reactie

Lulu, 05-08-2017 12:18 #1
Ik ben verliefd op een jongen maar heb geen vlinders in mijn buik. Kan dit of ben ik niet verliefd?

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!