Seks op tv en seksuele moraal van jongeren
Programma's waarin beelden van seks of porno expliciet worden getoond hebben invloed op de seksuele opvattingen en het gedrag van jongeren. De meeste jeugdigen hebben een gezonde seksuele ontwikkeling doorgemaakt, maar een groot aantal van hen heeft een verkeerde moraal. In die gevallen houden de jongens geen rekening met de seksuele grenzen en wensen van de meisjes. Meisjes moeten aangeven of zij verder willen dan alleen maar zoenen, maar jongens houden dan geen rekening met seksuele grenzen van de meisjes. Meisjes laten de grens vaak met tegenzin overschrijden, omdat zij in de veronderstelling zijn dat jongens nu eenmaal zo zijn. De oorzaak van de deze moraal ligt vooral aan de seksuele opvoeding van jongeren. Men vreest dat de seksuele en pornografische beelden op de televisie doorwerken in het gedrag en het zelfbeeld van jongeren. Op school moet meer speciale aandacht worden besteed aan de seksuele opvoeding van de jongens en aandacht voor seksuele weerbaarheid.
Programma's met seks op televisie
Invloed op de seksuele opvattingen
Zenders die programma's met
seks uitzenden hebben invloed op de seksuele opvattingen en het gedrag van jongeren. Het wetenschappelijk tijdschrift Pediatrics meldt in een artikel uit 2004 dat hoe meer jongeren naar seksueel of pornografisch getinte programma’s kijken hoe meer seksueel gedrag zij vertonen. De jongeren die het meest keken hadden een twee keer zo grote kans om vroeger voor de eerste keer
geslachtsgemeenschap te hebben dan degenen die minder keken. Uit twee andere onderzoeken naar de seksualisering, verricht onder de jongeren in Nederland, blijkt dat de meeste jeugdigen een gezonde seksuele ontwikkeling hebben doorgemaakt. Maar een groot aantal van hen heeft een verkeerde moraal. Men kan spreken van een dubbele seksuele moraal.
De dubbele seksuele moraal
De moraal vervaagt en de weerbaarheid tegen seks vermindert
Uit de onderzoeken blijkt dat de jongens en meisjes van mening zijn dat meisjes verantwoordelijk zijn voor het bepalen van grenzen. Meisjes moeten aangeven of zij verder willen dan alleen maar zoenen. Vaak gebeurt het dat zij tegen hun eigenlijke gevoel in de grens overschrijden omdat zij in de veronderstelling zijn dat "jongens nu eenmaal zo zijn". Jongens houden dan geen rekening met seksuele grenzen en wensen van de meisjes. De moraal vervaagt en de weerbaarheid tegen seks vermindert. Een probleem dat zo snel mogelijk moet worden opgelost.
De seksuele opvoeding van jongeren
Er moet aandacht komen voor seksuele weerbaarheid
De oorzaak van de dubbele moraal ligt vooral aan de seksuele opvoeding van jongeren. Men vreest dat de seksuele en pornografische beelden op de televisie doorwerken in het gedrag en het zelfbeeld van jongeren. De onderwijsinspectie moet nu gaan onderzoeken of scholen wel genoeg doen om jongeren seksueel weerbaar te maken. Het ministerie van onderwijs en wetenschappen gaat de scholen helpen geschikte methodes te vinden. Reeds bestaande lespakketten moeten worden uitgebreid. Ook moet de deskundigheid van de leerkrachten worden vergroot en zullen websites over seksuele vorming beter toegankelijk worden gemaakt voor het onderwijs. Speciale aandacht moet worden besteed aan de seksuele opvoeding van de jongens. Jongens zullen vooral moeten leren dat zij meer rekening moeten houden met de seksuele grenzen en wensen van meisjes. Op school moet aandacht komen voor seksuele weerbaarheid.
Is de school de juiste plek voor seksuele opvoeding
De school mag er weer voor zorgen dat het wordt opgelost
De meningen hierover zijn niet onverdeeld. De leerkrachten beginnen zich zo langzaam af te vragen of zij leraar zijn of maatschappelijk werker. Het bijbrengen van normen en waarden wordt steeds minder een taak van ouders en steeds meer een taak van school. Wanneer er in de samenleving iets mis is rond jongeren mag de school er voor zorgen dat het weer wordt opgelost: overgewicht, gezond eten, seksuele moraal, het milieu,omgaan met geld, emotionele vaardigheden, sociale vaardigheden. Scholen worden overspoeld met lespakketten daarover. De scholen moeten de lesroosters weer aanpassen om te zorgen dat het probleem wordt opgelost, maar we horen ze steeds luider klagen dat dit alles ten koste gaat van de vakken waar het echt om gaat.