InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Een goede opvoeding voor onze kinderen

Een goede opvoeding voor onze kinderen

Een goede opvoeding voor onze kinderen Je kunt kinderen manieren bijbrengen, als je maar consequent bent. Als ouder willen we allemaal dat ons kind goed gemanierd is en we vinden het leuk als mensen daar complimenten over geven. Laten we beginnen met het feit dat een goede opvoeding bij jezelf begint. Wat praktische tips bij de opvoeding.

Alles op zijn tijd

Als je een kind van twee probeert te leren om zijn voedsel te eten met een gesloten mond, gaat dat je wellicht niet lukken. Het vergt een goede coördinatie om dit te leren. In dit geval is 5 a 6 jaar de gebruikelijke leeftijd. Zorg dat je weet wanneer het kind ergens aan toe is voordat je er te vroeg of misschien wel te laat aan begint.

Geef het goede voorbeeld

Wees nooit hypocriet en geef zelf het goede voorbeeld. Als je een kind vertelt dat roken slecht is en hij of zij het niet mag doen, doe het dan zelf ook niet. Buiten het feit dat je niet geloofwaardig bent en het kind het daardoor niet oppikt, schaadt het ook de sociaal-emotionele band tussen ouder en kind op verschillende vlakken. Zo doet het schade aan het respect dat een kind voor zijn ouder heeft.

Spreek het kind normaal aan

Spreek het kind normaal en met gepast respect aan. Heb je wel eens zo een ouder gezien die het respect van zijn kind er in wilde bevelen zoals een leidinggevende dat doet in het leger? Een kind leert door naar jou te kijken. Gebruik zelf ook woorden als "bedankt", "alsjeblieft" en "sorry". Doe dit al vroeg zodat het kind het al snel oppikt. Denk ook aan de toon waarop je spreekt dit is net zo belangrijk.

Denk om je taalgebruik! Schelden is een graadmeter voor een laag niveau van opvoeding. Spreek zelf zoals je wilt dat je kind zal spreken.

Formeel zijn met volwassenen

Leer ze formeel te zijn met volwassenen. Een kind met respect uit dat door zijn taalgebruik naar ouderen. Tegenwoordig is dit ver te zoeken. Leer je kinderen iemand aan te spreken met meneer of mevrouw en laat ze ”u” gebruiken tenzij de aangesprokene het liever niet heeft. Let er ook op hoe je zelf over andere volwassenen spreekt als kinderen je kunnen horen.

Een probleem oplossen door met je kind te spreken

Bij de volgende situatie gaat het vaak mis dus let op! Als een volwassene je aanspreekt op iets wat jouw kind gedaan heeft neem het dan niet meteen op voor jouw kind terwijl hij of zij er bij is. Spreek je kind zelf aan en zeg “meneer of mevrouw, zegt dat jij …. hebt gedaan, waarom heb je dat gedaan?” Het kind zal het op dat moment misschien ontkennen, maar je haalt al het respect van het kind voor de volwassene weg als je direct zijn zijde kiest. Dit lijkt wel wat moeilijk, maar sta er eens bij stil. Ken je de desbetreffende meneer of mevrouw als leugenaar? Of heeft hij of zij een hekel aan het kind? Dit kan waar zijn, maar in de meeste gevallen is dit niet zo.

Probeer met het kind het probleem(bijvoorbeeld een gebroken ruit) van de andere volwassene op te lossen, dit is een belangrijk leer aspect voor het kind.

Tv heeft een grote invloed

Zet een kind niet zomaar voor de tv omdat je zelf even geen tijd voor ze hebt. De tv heeft een grote invloed op het kind. Het leert van alles wat het ziet. De tv is één grote vervuilingsbron voor de geest van een kind. Ook veel van de tekenfilms van vandaag de dag bevatten voor kinderen zeer schadelijk materiaal, het kind neemt gedragskenmerken over van deze achterlijke tekenfilms. Onderschat dit absoluut niet, het kind kan hierdoor ernstige concentratieproblemen opdoen.

Je kunt het kind goed gedrag leren als je eerst maar het goede voorbeeld geeft. Leer ze formeel te zijn met volwassenen om ze respect bij te brengen. Vergeet niet dat je zelf een volwassene bent en als je het kind goede manieren leert zal het natuurlijkerwijs, jou ook meer respecteren.
Gerelateerde artikelen
Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatst…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…
Wat is ODD en CD?Wat is ODD en CD?ODD is een afkorting van oppositional defiant disorder dit betekent oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. CD is een…
Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenJoodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenSommige kinderen zijn heel makkelijk op te voeden. Ze werken mee, zijn gelukkig, flexibel en genieten. Ouders worden gep…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een goede opvoeding voor onze kinderen"

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!