Waarom we niet kunnen omgaan met complimenten

Waarom we niet kunnen omgaan met complimenten Hoewel de meeste mensen genieten wanneer ze complimentjes ontvangen hebben sommigen heel wat problemen om hiermee om te gaan of hebben ze er zelfs een grondige hekel aan. Een van de grootste factoren die meespelen in het al dan niet houden van deze lovende woorden is de manier waarop we naar onszelf kijken; meer bepaald het gevoel van eigenwaarde. Voor deze groep van mensen bestaan er gelukkig enkele eenvoudige tips om te kunnen leren omgaan met positieve feedback en meer belangrijk, het opkrikken van hun zelfvertrouwen.

Gebrek aan eigenwaarde

Niemand wordt geboren met een negatieve houding tegenover het krijgen van complimentjes. Reeds vanaf de kindertijd gaan lovende woorden en complimenten hand in hand met de ontwikkeling van zelfvertrouwen. Hoe komt het dan dat sommige mensen hier toch niet mee kunnen omgaan terwijl anderen er geen moeite mee hebben? Studies hebben reeds bevestigd dat een laag zelfbeeld de belangrijkste reden is waarom we complimentjes weigeren te aanvaarden.

Wanneer je jezelf bijvoorbeeld saai vindt kan het heel ongemakkelijk aanvoelen wanneer iemand jou vertelt hoe interessant je wel bent. Dit komt immers niet overeen met het beeld dat je zelf hebt gecreëerd waardoor je het compliment eerder zult opnemen als een leugen of dat de persoon in kwestie je enkel beter wilt doen laten voelen. Je gaat er vanuit dat anderen dezelfde mening over jou hebben dan jijzelf. Maar is het niet mogelijk dat iemand anders misschien net wel die interessant eigenschap opmerkt en wel graag in jouw bijzijn vertoeft?

De hoofdgedachte hiervan is dat de mate waarin we open staan voor complimentjes, een weerspiegeling is van ons gevoel van eigenwaarde. Dit wil uiteraard niet zeggen dat complimentjes enkel verworpen worden door een gebrek aan zelfvertrouwen. Veel mensen met een gezonde dosis eigenwaarde krijgen immers niet graag complimentjes voor geheel andere redenen.

Andere redenen

Als je het gevoel hebt dat iedereen die je complimenteert een onderliggende bedoeling heeft, of je hebt een algemeen wantrouwen in andere mensen, vindt je jezelf misschien wel terug in één van deze drie groepen:

  • Opgroeien in een over-kritische familie kan leiden tot de ontwikkeling van een laag zelfbeeld. Je kreeg tijdens je jeugd weinig lovende worden of bevestiging van ouders waardoor je simpelweg nooit hebt geleerd om hiermee om te gaan. Daardoor voel je je ongemakkelijk bij elke vorm van lof en zal je de persoon in kwestie eerder wantrouwen.
  • Iemand die perfectionistisch is ingesteld zal eveneens niet houden van complimentjes. De verwachtingen die je jezelf oplegt liggen zeer hoog tot onrealistisch waardoor je het gevoel krijgt dat je de uitgesproken lof niet hebt verdiend.
  • Een sociale angststoornis is een psychische aandoening die je gedrag en je emoties beïnvloedt. Deze sociale fobie kan ook aan de basis liggen voor de afkeer tegenover complimentjes. Je hebt immers angst om in een situatie terecht te komen waarin je wordt beoordeeld. Hierdoor vermijd je het liefst situaties waardoor je in de belangstelling zou komen te staan.

Complimenten leren aanvaarden

De enige juist manier om een compliment van iemand te aanvaarden doe je door oprechte dankbaarheid te tonen aan die persoon. Door te zoeken naar de juiste woorden als reactie op het gemaakte compliment toon je enkel een gebrek aan respect voor jezelf. Het volstaat dus om enkel te lachen en je dankbaarheid te betuigen door een eenvoudig “dank je wel, ik apprecieer dit”.

Waarschijnlijk besef je niet dat het eigenlijk heel onbeleefd is om een gekregen compliment niet te aanvaarden. Je bestempelt de persoon in kwestie als het ware als leugenaar. Een compliment is als een geschenk, welke je ook niet zou weigeren uit respect voor de schenker. Reageer dus op dezelfde manier bij het ontvangen van positieve feedback, met een gemeende “dank je wel”.

Opkrikken van zelfvertrouwen

Draag je gevoel van eigenwaarde als een harnas tegen de uitdagingen waar je elke dag mee wordt geconfronteerd.

  • Beschouw jezelf niet als dom, lelijk of andere negatieve eigenschappen
  • Laat je omringen met vrienden die je aanvaarden en een meerwaarde zijn voor je persoonlijke ontwikkeling. Vermijd die mensen die je enkel afbreken.
  • Leer jezelf vergeven, blijf niet stilstaan in negatieve situaties
  • Bekijk situaties uit een objectief standpunt: “Ik heb mijn best gedaan en ben trots op mezelf”.
  • Neem je verantwoordelijk en wees trots op wie je bent.
  • Train je assertiviteit en weerstand
  • Bepaal gedachten en waarnemingen zorgvuldig, focus op positieve kwaliteiten.

Streef naar een gezonde balans van eigenwaarde maar vermijd een gevoel van superioriteit en arrogantie. Vermijd negatieve gedachten en een laag zelfbeeld. Elke mens is anders en heeft recht op succes en geluk.
Gerelateerde artikelen
Eigenwaarde: waardeer jezelf!Eigenwaarde: waardeer jezelf!Het gevoel van eigenwaarde kan je leven maken of breken. Ben jij tevreden met jezelf? Hoe groot is jou eigenwaarde? Hoe…
Hoe krijgt u snel meer zelfvertrouwen?Hoe krijgt u snel meer zelfvertrouwen?Zelfvertrouwen betekent voor veel mensen: geluk en gelukkig zijn in het leven. Zelfvertrouwen hebben zou een voorwaarde…
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…
Zelfvertrouwen stimulerenHet is voor cliënten heel belangrijk dat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren. Hoe zelfstandiger ze kunnen fun…

Social media en de oppervlakkigheid van Facebook en Twittermijn kijk opSocial media en de oppervlakkigheid van Facebook en TwitterHoe zit het nu met die social media? Brengt Twitter ons dichter bij elkaar en zijn we rijk verbonden via onze connecties…
Goed omgaan met elkaarGoed omgaan met elkaarHet klinkt zo eenvoudig “goed omgaan met elkaar” en toch, als je naar al het leed in de wereld kijkt, gaat er veel mis i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/2273618/2015/04/02/Waarom-hebben-we-zoveel-moeite-om-complimentjes-te-accepteren.dhtml
  • http://www.complimentenboek.nl/complimentenontvangen.html
  • http://www.vacature.com/carriere/groeien/Oefenen-in-complimenten-ontvangen

Reageer op het artikel "Waarom we niet kunnen omgaan met complimenten"

Reacties

Maria, 06-04-2017 12:14 #2
Complimenten dienen wel écht gemeend te zijn, anders hebben ze geen waarde.
Ik heb als leerkracht op een school gewerkt, waar een hele negatieve sfeer hing, mede omdat er door het personeel geroddeld werd onder elkaar. In de klas waar ik werkte, gaf de vaste leerkracht regelmatig als opdracht, dat alle kinderen aan een ander kind een compliment moest geven en wel op dat moment. Alle complimenten klonken mij vals in de oren, waren soms snel verzonnen door de kinderen, om toch maar mee te doen. Ik zat er vaak met kromme tenen bij. Na enkele maanden ben ik weggegaan daar, wat een opluchting! Jaren later hoor ik nog van oud-leerlingen van die school terug, hoe naar ze de sfeer op school vonden, helemaal mee eens. Van nature zijn kinderen juist positief en complimenteus, dat merk ik elke week, nu ik al jaren op een fijnere school werk. Dus van nature doen wij dat als mensen allemaal, tenzij er belemmeringen zijn, waar bovenst. artikel over gaat. Deze kun je overwinnen en weer terug groeien naar je natuurlijke manier van zijn, ook naar jezelf!

Agnes, 21-08-2015 22:23 #1
Wat verhelderend om te lezen waarom mensen moeite hebben met het ontvangen van complimenten. Deze week stelde ik voor om na het werkoverleg een compliment aan de collega naast je te geven. Dit om het werkoverleg positief af te sluiten. Twee collega's wilden hier niets van weten en ik vroeg me af wat daar de reden van kon zijn. Dit artikel geeft de informatie die ik nodig had om de reactie van mijn collega's te begrijpen. Reactie infoteur, 22-08-2015
Beste Agnes
Bedankt voor jouw reactie. Het doet me plezier te horen dat mijn artikel toch een positieve bijdrage heeft kunnen leveren. Hopelijk zien je collega's wel in dat je de beste bedoelingen had met jouw complimentjes. Complimenten leren aanvaarden is niet evident maar ze zelf geven is in de meeste gevallen nog veel moeilijker. Bedankt hiervoor

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!