Het ontvangen van feedback

Het ontvangen van feedback Het ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties oproepen en reacties als een defensieve houding oproepen. Het slecht ontvangen van feedback kan echter zeer ernstige gevolgen hebben; door het op een verkeerde manier ontvangen van feedback kan er irritatie ontstaan, vluchtgedrag ontstaan of een verkeerde sfeer ontstaan op het werk.

Problemen met het ontvangen van feedback

Het slecht ontvangen van feedback kan ervoor zorgen dat er niks gedaan wordt met het advies, waardoor het een gemiste kans op een verdere ontwikkeling is.

verdedigende houding

Een van de problemen rondom het ontvangen van feedback is de eigen onzekerheid. Deze eigen onzekerheid speelt een grote rol bij het ontvangen van feedback, omdat juist daarbij de eigen onzekerheid wordt aangewakkerd. Hierdoor kan het zijn dat de feedback ontvangen wordt als een directe aanval op de eigen persoon, waar een verdediging tegen opgeworpen moet worden; men gaat ontkennen of neemt een sterk verdedigende houding aan.

aangetast zelfvertrouwen

Feedback kan ook leiden tot een vergrote onzekerheid, waardoor ons zelfvertrouwen aangetast wordt. Dit gevoel ontstaat met name als de feedback door een manager gegeven wordt, welke ook nog eens over "macht" beschikt met betrekking tot het uitvoeren van performance reviews.

Wat te doen met feedback

Als iemand op een goede manier feedback geeft, verteld deze de feedback vanuit de eigen persoon; het gaat dan om de mening van de betreffende persoon. Een verdediging hiertegen opwerpen is zinloos en zal alleen maar contraproductief werken; voor iemand die feedback geeft (wat zeker net zo lastig is als feedback ontvangen!) is het zeer vervelend als moeite om feedback te geven niet gewaardeerd wordt en er niets mee gedaan wordt.

Natuurlijk hoeft niet alle feedback te kloppen en hoeven we niet met iedere feedback aan de slag. Wel is het verstandig om feedback rustig op je in te laten werken en daarna een weloverwogen beslissing te maken om er wel of niet iets mee te doen. Met name als bepaalde punten vaker terugkomen, is een goede overweging van deze punten de moeite waard.

Tips bij het omgaan met feedback

Er zijn enkele hulpmiddelen om het ontvangen van feedback op een positieve en geschikte manier te doen. Belangrijk hierbij is dat er actief geluisterd wordt en doorgevraagd wordt als er iets niet duidelijk is, of als er meer feedback uit gehaald kan worden. Maak eventueel aantekeningen en geef ook in de gezichtsuitdrukking en de lichaamstaal een geïnteresseerde houding weer. Vraag continue door, waar mogelijk en herformuleer de ontvangen boodschap; dit zorgt ervoor dat de feedback goed begrepen is. Daarnaast is het zeer belangrijk om de moeite die iemand in de feedback steekt, ook juist te waarderen. Toon daarom altijd voldoende waardering voor de ontvangen feedback en onderwerp de feedback ook aan een goede analyse; als daaruit volgt dat het zinvol is om iets met de feedback te doen, doe dit dan ook. Als het niet meteen duidelijk is hoe je dit het beste kunt doen, vraag dat dan gewoon aan degene waar de feedback van afkomstig is; hoe kan ik dit veranderen?


Negatieve en positieve feedback

Het lijkt alsof de bovenstaande tips gericht zijn op het ontvangen van kritische feedback, welke gericht is op de negatieve kanten van het presteren. Hetzelfde geldt echter ook voor positieve feedback; als deze niet gewaardeerd wordt, of afgewimpeld wordt, kan dit ook raar overkomen op de zender van de feedback. Vraag daarom ook hier door waarom het dan positief is en wat er dan de volgende keer hetzelfde gedaan moet worden. Ook hier kunnen we van leren.
© 2012 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zakelijk coachen: feedback gevenZakelijk coachen: feedback gevenEen van de belangrijkste factoren bij effectief leren coachen is het geven van feedback op functioneren: op deze manier…
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
De sandwichtechniekDe sandwichtechniekEen bekend begrip in de wereld van feedback is de sandwichtechniek. Wat is dit precies, wat bereik je ermee en hoe pas j…

Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Geluidsoverlast kan betrekking hebben op harde geluiden, maar ook op lage steeds terugkerende geluiden. Geluidsoverlast…
Het geven van feedbackHet geven van feedbackHet geven van feedback door een leidinggevende lijkt makkelijker dan dat het is. Het geven van feedback kan veel vragen…
Polkozic (439 artikelen)
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.