InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Spellen voor vrijgezellenfeest van een boekenwurm

Spellen voor vrijgezellenfeest van een boekenwurm

Spellen voor vrijgezellenfeest van een boekenwurm Een vrijgezellenfeest maak je het liefst zo persoonlijk mogelijk. Als iemand enorm gek is op boeken, kun je verschillende activiteiten doen die hiermee te maken hebben. Spellen met boeken als thema zijn geschikt om te doen tijdens het eten, tijdens wachtmomenten of als onderdeel van een grotere spellendag.

Beeld en boek (ongeveer 45 minuten)

Benodigdheden:

  • Een bladzijde uit een boek.
  • Elke persoon heeft een smartphone met camera of een fototoestel.

De bruid krijgt 20 minuten om een bladzijde uit een boek uit haar hoofd te leren. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan tijdens het eten of een rustmoment. Ze mag de bladzijde aan niemand laten zien. Als de tijd om is, neemt de spelleider de bladzijde af en krijgt elke deelnemer één voor één een woord dat op de bladzijde staat. Je kunt de woorden ook in enveloppen doen en dan uitdelen. De deelnemers krijgen 20 minuten om in de omgeving een foto te maken die dat woord weergeeft. Als die tijd om is, moet de bruid raden welk woord bij een foto hoort. Hoe moeilijker je de woorden kiest, hoe moeilijker het spel wordt. Denk bijvoorbeeld aan abstracte begrippen zoals eer en geluid.

Boeken cadeau (ongeveer 30 minuten)

Benodigdheden:

  • Elke persoon neemt een boek mee als cadeau met daarin een boodschap waarom het bij de bruid past. Dit kunnen ook prima tweedehandsboeken zijn.
  • Hetzelfde aantal boekenleggers als boeken. Om het persoonlijker te maken kan op elke boekenlegger een naam worden geschreven of kunnen de boekenleggers geknutseld worden door elke persoon.

De bruid moet raden welk boek ze van wie heeft gekregen. Als ze het goed heeft krijgt ze de boekenlegger, die bij het boek hoort.

Boek stukmaken

Benodigdheden:

  • Een boek dat stuk mag, zoals Wreck-it-journal of een tweedehands boek.
  • Een opdrachtenlijst met manieren hoe het boek beschadigd kan worden.

Een beetje gemeen, maar wel hilarisch spel. Geef de bruid een boek cadeau. Vertel haar daarna dat ze willekeurige mensen op straat moet aanspreken. De organisator geeft deze persoon dan een opdracht voor het boek, die elke keer erger wordt.

Een voorbeeldlijst kan zijn:
  • Vouw vier ezelsoren
  • Scheur een bladzijde eruit en maak er een prop van
  • Mors koffie of een andere donkere drank over de kaft
  • Spring vijf keer op het boek
  • Laat iemand tekeningen maken in het boek
  • Probeer het boek doormidden te scheuren, als dat niet lukt, scheur dan de kaft eraf

Zandlopers (ongeveer 30 minuten)

Dit spel kan gespeeld worden in teams of alleen door de bruid. Dit spel kan gedaan worden tijdens het eten of een wachtmoment.

Benodigdheden:

  • Een voorleesboek
  • twee zandlopers (deze zitten in veel bordspellen zoals 30 seconds)

Zorg er eerst voor dat iedereen zijn telefoon en horloges opbergt. Ook mag er geen klok te zien zijn in het gebouw waar je bent. Geef de bruid of de teams de zandlopers en vertel de precieze tijd op dat moment. Laat dan iemand een stuk voorlezen uit haar lievelingsboek. De spelers moet ondertussen de zandlopers steeds omdraaien om de tijd bij te houden. Na een periode van ongeveer 20 minuten vraagt de spelleider hoe laat het is. Het team dat het dichtsbij de huidige tijd zit, wint. Bij de bruid kan een marge van 3 minuten worden aangehouden om te winnen.

Boeken voelen (ongeveer 20 minuten)

Dit spel kan gespeeld worden in teams of alleen door de bruid.

Benodigdheden:

  • Vijf verschillende gebruikte boeken. Bijvoorbeeld uit de boekenkast van de bruid.

Laat de spelers de boeken vijf minuten voelen. Daarna doe je een blinddoek om de eerste speler en hussel je de boeken door elkaar. Laat de speler raden welk boek waar ligt. Zo ga je door voor alle spelers. Degene die de meeste boeken goed heeft, wint. Als alleen de bruid het speelt, kan er een cadeau worden gegeven bij elk boek dat ze goed heeft.

Boeken ruiken (ongeveer 20 minuten)

Hetzelfde als boeken voelen, maar dan mogen deelnemers alleen aan de boeken ruiken.

Boekenvragen

Benodigdheden:

  • Lijst vragen bij een populair boek. Bijvoorbeeld Harry Potter.
  • Kleine cadeautjes voor de bruid, zoals bonbons.
  • Eventueel een tas met hoedjes, sjaals en dergelijke.

Laat de bruid aan een aantal willekeurige voorbijgangers een boekenvraag stellen, zoals hoe heet de moeder van Harry Potter? Als de voorbijganger het goed heeft, krijgt de bruid een cadeautje. Als de voorbijganger het fout heeft, mag hij of zij een accessoire kiezen die de bruid op moet houden de hele dag. Hiervoor in de plaats kun je ook een shotje geven of iets dergelijks.

Lees verder

© 2015 - 2019 Espijkers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leuke ideeën voor een erotisch vrijgezellenfeestJe moet een vrijgezellenfeest organiseren. Je wilt wel iets leuks en doen om het vrijgezellenfeest een erotische lading…
Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?Allereerst gefeliciteerd, u organiseert immers geen vrijgezellenfeest als niemand van uw vrienden of familieleden gaat t…
Zylom: online spelletjes spelenZylom: online spelletjes spelenZylom is een Nederlandse website waar je online spelletjes kunt spelen en (meestal tegen betaling) downloaden.
Wii spellen spelen op de computer met DolphinDe Wii is nog steeds een populaire spelcomputer maar niet voor iedereen de eerste keus. Wilt u toch die nieuwe Mario of…
Gratis Playstation (PS3) games downloaden en spelen op de PCGratis Playstation (PS3) games downloaden en spelen op de PCHet kan allemaal. Gratis Playstation, waaronder PS3 games, op de PC downloaden en spelen. Met een Playstation emulator k…

Reageer op het artikel "Spellen voor vrijgezellenfeest van een boekenwurm"

Infoteur: Espijkers
Gepubliceerd: 10-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!