InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?

Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?

Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest? Allereerst gefeliciteerd, u organiseert immers geen vrijgezellenfeest als niemand van uw vrienden of familieleden gaat trouwen! Een vrijgezellenfeest moet iets zijn wat u en uw vrienden of vriendinnen zich hun leven lang kunnen herinneren. Het moet dus speciaal zijn en de aanstaande bruid of bruidegom moet centraal staan. In dit artikel staat beschreven hoe een vrijgezellenfeest wordt georganiseerd, en wat een vrijgezellenfeest is.

Wat is een vrijgezellenfeest?

Een vrijgezellenfeest is een feestdag die wordt georganiseerd voor de aanstaande bruid of bruidegom, deze persoon staat centraal op deze dag. Hierbij kan de bruid of bruidegom nog één keer uit zijn of haar dak gaan voor de grote dag, de bruiloft, is aangebroken. Een vrijgezellenfeest wordt georganiseerd door een familielid of goede vriend/vriendin van de aanstaande bruid of bruidegom. Het is gebruikelijk dat de bruid of bruidegom zelf niets aan de dag hoeft te betalen, alles wordt betaald door de genodigden.

Wie nodigt u uit?

U heeft de taak gekregen om het vrijgezellenfeest van de aanstaande bruid of bruidegom te organiseren. Dit is een moeilijke, maar wel een hele leuke taak voor u. Allereerst moet u mensen gaan uitnodigen voor het vrijgezellenfeest. Meestal worden alleen de beste vrienden of vriendinnen en de broers of zussen van de bruid of bruidegom uitgenodigd. Vaak zijn dit ongeveer 10 personen, maar dit kan natuurlijk variëren per persoon. Deze personen moet u op de hoogte gaan brengen van het vrijgezellenfeest. Eventueel kunt u hen laten helpen met de organisatie, maar zorg er in ieder geval voor dat iedereen zijn of haar dag die datum in zijn agenda vrij houdt voor het vrijgezellenfeest. Vraag bij ouders of andere hele goede bekende van de bruid of bruidegom na of deze ook op deze dag beschikbaar is, en zorg dat deze dag wordt vrijgehouden eventueel met een goede smoes.

Hoe werkt een vrijgezellenfeest?

Vaak begint het vrijgezellenfeest al rond de ochtend, de genodigden komen wat drinken of ontbijten bij de aanstaande bruid of bruidegom en verzamelen zich. U kunt er ook voor kiezen om ergens gezamenlijk af te spreken, bijvoorbeeld in een parkje of café. U kunt er voor kiezen om de ‘vrijgezel’, ook wel de aanstaande bruid of bruidegom, te laten weten van het vrijgezellenfeest of om het een verrassing te houden. Vaak wordt de vrijgezel in een rare outfit gestoken en de rest van de club heeft iets kenmerkends aan of om zich heen, bijvoorbeeld een ketting,zodat men weet dat deze club bij elkaar hoort en wie de vrijgezel is. Als iedereen verzameld is en de outfits zijn aangetrokken, kan het feest beginnen.

Het feest zelf kan naar eigen wens worden ingevuld, houdt de vrijgezel van paarden? Dan kunt u gaan paardrijden of iets omtrent paarden doen, maar u kunt ook voor iets heel geks gaan of juist iets erg grappigs. Denk altijd goed na over wat de vrijgezel leuk vindt en organiseer dit. Meestal wordt er ’s middags een leuke activiteit gedaan met zijn allen, dan eet men gezamenlijk ergens, bijvoorbeeld in een restaurant, en nadat men gegeten heeft gaat men vaak nog op kroegentocht in een stad.

Tips om een vrijgezellenfeest goedkoop te houden

Een vrijgezellenfeest kan zo duur gemaakt worden als men zelf wil. Toch komt vaak een vrijgezellenfeest op een moment in het leven dat u rond de leeftijd bent dat alles al veel kost. De bruiloft waar u kleding voor moet hebben kost veel geld, als u even oud bent als de bruid misschien wel een huis of baby die veel kosten mee brengt, en zo kunt u nog wel talloze redenen bedenken waarom een vrijgezellenfeest liever niet te duur moet worden. Natuurlijk is een goedkoop vrijgezellenfeest ook gezellig. Zo kunt u bijvoorbeeld gaan picknicken, dit is veel goedkoper dan ergens uit eten. Ook als u toch wilt gaan uit eten kunt u een duur restaurant kiezen of juist gezellig gaan wokken of naar een eetcafé gaan. Qua activiteiten kunt u in plaats van een dure dag gaan karten ook opdrachten doen in de stad, bijvoorbeeld mensen zoeken die ook vrijgezel gaan en binnen een bepaalde tijd met zoveel mogelijk vrijgezellen in de stad op de foto gaan. Dit roept vaak grappige situaties op en u zult ongetwijfeld net zoveel lol hebben dan dat u een duurdere activiteit gaat doen.

Nadat iedereen is uitgefeest wordt iedereen weer netjes thuis gebracht of gaat in een hotel slapen met zijn allen en kan iedereen hopelijk terugkijken op een geslaagd feest.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe organiseert u een vrijgezellenfeest?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 26-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!