Originele en goedkope spellen om elk feest op te leuken
Als je bezig bent met het organiseren van een bedrijfsfeest, een vrijgezellendag of een kennismakingsavond, dan zijn spellen een leuke manier om de tijd te vullen. Zeker als de deelnemers elkaar nog niet zo goed kennen, zijn spellen een makkelijke manier om het ijs te breken. Maar ook voor groepen die elkaar goed kennen, zijn spellen een leuke dagvulling.
Een overzicht van de spellen.
Spekjestoren
Een spekjestoren bouwen is een hilarische wedstrijd tussen twee teams.
Voorbereiding
- Twee zakken spekjes
- Lange en korte satéstokjes
Spelverloop
De deelnemers verdelen zich in twee teams. Ze gaan tegen elkaar strijden wie de hoogste toren van spekjes en satéprikkers kan bouwen. De spelleider geeft aan dat ze 25 minuten de tijd krijgen. De voorwaarden zijn dat ze alleen spekjes en prikkers mogen gebruiken en dat de toren zelfstandig moet kunnen staan.
Trappenspel
Het trappenspel is een leuk spel om te zorgen dat deelnemers alert blijven.
Spelverloop
Alle deelnemers staan naast elkaar op een trap of een ander soort verhoging. De organisatie roept één voor één een deelnemer naar beneden en stelt hem of haar een vraag over de andere deelnemers. De deelnemer mag niet omkijken. Als de vraag goed beantwoord is, dan verdient de deelnemer punten of een kleine beloning.
Voorbeeldvragen
- Wie stond er twee plekken links van jou?
- Welke kleur schoenen heeft …?
- Heeft … haar haar opgestoken?
- Wat voor schoenen heeft … aan?
- Wat staat er op de trui van…?
- Welke kleur hebben de ogen van…?
Levend twister
Een hilarisch spel voor groepen die elkaar al iets beter kennen. Zeker op vrijgezellenfeesten voor dames is dit een grappige opdracht.
Voorbereiding
Een picknickkleed of een ander soort rechthoekig doek
Spelverloop
Leg een klein picknickkleed op de grond. Laat iedereen om het kleed heen staan, behalve één persoon. Deze persoon staat midden op het kleed. Geef aan de rest van de deelnemers een opdracht ‘Linkerhand op [vul hier de kleur haar van de persoon in het midden in]’.
Dan mogen ze op het kleed stappen en hun linkerhand op het hoofd van de persoon in het midden plaatsen. Zo ga je door met het geven van opdrachten. Als iemand omvalt, is deze persoon af. Ga door totdat er een winnaar overblijft.
Voorbeeldopdrachten
- Rechterhand op spijkerbroek
- Linkerpink op neus
- Billen op schoenen
- Linkervoet op knie
- Linkerhand op tanden
- Voorhoofd tegen voorhoofd
- Rechterhand op bloemetjesrok
- Enzovoorts
Mastermind
Met dit spel moeten de deelnemers strategisch nadenken en samenwerken om tot een oplossing te komen.
Voorbereiding
- Gekleurde papieren
- Bedenk een code van vier kleuren
Spelverloop
De deelnemers verdelen zich in twee groepen. Elke groep krijgt een stapel met zes kleuren papier. Ze moeten volgens de regels van Mastermind de goede volgorde zoeken. Geef aan dat de deelnemers op zoek moeten gaan naar een geheime code van vier kleuren. Ze moeten met de 6 kleuren papier een code maken en dan aan de spelleider vragen of deze goed is.
Vier deelnemers gaan dan dus naast elkaar staan met papieren voor zich in een bepaalde volgorde. De spelleider zegt dan hoeveel kleuren ze goed hebben en hoeveel er op de goede plek staan.
Hierop kan de groep een nieuwe kleurcode proberen en vraagt weer aan de spelleider of deze code goed is.De groep, die als eerste de code geraden heeft, wint.
Vierentwintigen
Ken je de sommen op de achterkant van de flippo’s nog? Je kreeg dan vier getallen waar je door middel van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen 24 moest krijgen.
Bijvoorbeeld 3-5-6-8.
6 - 5 =
1
8 × 3 ×
1 = 24.
Voorbereiding
Twee bladzijdes met daarop dezelfde getallen
- 3-7-8-8
- 2-4-8-8
- 5-5-7-7
- 3-4-5-7
- 1-1-4-8
- 3-4-6-8
- 4-6-6-8
- 4-4-8-8
- 2-2-6-8
- 1-3-3-4
- 3-4-5-5
- 2-3-4-6
- 4-4-5-8
Spelverloop
De deelnemers verdelen zich in twee groepen. Ze moeten in tien minuten zoveel mogelijk sommen oplossen. De winnaar is uiteraard de groep die de meeste sommen heeft opgelost.
Antwoorden zijn
- (7 – 3) * 8 − 8
- 2 × 4 + 8 + 8
- 7 * 7 – 5 * 5
- Enzovoorts
Huggypuff
Dit is een spel wat vaak bij een kampvuur wordt gespeeld. Je kan er namelijk plakkerig van worden, dus binnen is niet zo handig.
Voorbereidingen
- Twee zakken met spekjes
- Een grote kom of pan
- Keukenpapier of servetten
Spelverloop
De deelnemers zitten in een kring. Om de beurt moeten ze een spekje in hun mond doen en het woord ‘Huggypuff’ zeggen. De deelnemers mogen het spekje niet kauwen of doorslikken. Een deelnemer is af op het moment dat hij zich niet aan de regels houdt, de spekjes uitspuugt of als hij of zij het woord niet meer verstaanbaar kan zeggen. De winnaar is degene die de meeste spekjes in zijn mond kan houden. De moeilijkheid van dit spel is voornamelijk om niet te lachen. Als je lacht spannen je wangspieren zich aan en kun je de spekjes niet meer in je mond houden.
Locatie wisselen
Als je tijdens een dag van locatie wilt wisselen, is dit een leuk spel om de deelnemers te motiveren om samen te werken. Ook kun je hierdoor iets eerder op de nieuwe locatie zijn, zodat je eventueel nog slingers op kunt hangen of iets dergelijks.
Voorbereiding
Schrijf in 10 uitnodigingen een subtiele code. De code bestaat uit twee cijfers en een letter. Het eerste cijfer geeft de plaats van de overige tekens aan. Het tweede cijfers is onderdeel van een telefoonnummer. De letter is onderdeel van het woord ‘whatsappen’.
Een uitgewerkt voorbeeld voor het telefoonnummer 0698765432 is dan:
- 1 : 0 : W
- 2 : 6 : h
- 3 : 9 : a
- 4 : 8 : t
- 5 : 7 : s
- 6 : 6 : a
- 7 : 5 : p
- 8 : 4 : p
- 9 : 3 : e
- 10 : 4 : n
Spelverloop
Zeg tegen de deelnemers dat ze ongemerkt een aanwijzing bij zich dragen voor de nieuwe locatie. Geef ze tien minuten plus de reistijd om naar de volgende locatie te komen. De deelnemers sturen je een whatsapp-bericht op het moment dat ze de boodschap hebben ontcijferd. Je kunt ze dan de volgende locatie doorsturen.
Tip: Als je na tien minuten nog geen bericht hebt ontvangen, kun je bellen met een hint dat de code in de uitnodigingen staat.
Puzzel
Het puzzelspel is het ideale noodspel. Als je wat tijd op moet vullen tijdens het wachten, kun je dit spel tevoorschijn toveren. Je hebt alleen een geprinte A3 nodig in stukjes.
Voorbereiding
Een afbeelding op A3 knippen in hetzelfde aantal stukken als deelnemers. Het leukste is als de afbeelding in thema is van het feest.
Spelverloop
Alle deelnemers krijgen afzonderlijk van elkaar tien seconden een puzzelstuk te zien. Als spelleider schrijf je op elk puzzelstuk een naam. Als iedereen een stukje heeft gezien, dan moeten ze samen bepalen in welke volgorde de puzzel moet komen staan. De deelnemers gaan staan op de manier zoals de puzzel moet worden. Leg nu als spelleider de puzzelstukjes in dezelfde volgorde als hoe de deelnemers staan en kijk naar het resultaat.
Lees verder