Burenoverlast kun je in goed overleg oplossen, zonder ruzie
Het spreekwoord “beter een goede buur dan een verre vriend” laat er geen misverstand over bestaan hoe belangrijk een goede verstandhouding met onze naaste buren is. Burenruzie of burenoverlast gaat ten koste van woongenot, schaadt ongemerkt de gezondheid, en geeft spanningen in het eigen gezin. Belangrijke redenen dus om bij wrevel en irritatie proberen de goede vrede te bewaren. Leg het conflict bij, als er toch onenigheid met buren is ontstaan. Roep zo nodig de hulp van een onafhankelijke bemiddelaar in, bijvoorbeeld een andere buur of via Buurtbemiddeling. Je kunt voor tips ook anoniem bellen met landelijke hulpdienst De Luisterlijn.
Een kwart heeft af en toe onenigheid met de buren
Volgens het CBS heeft 22% van de Nederlanders af en toe last van burenruzies, waarvan zo'n 5% veelvuldig. Vaak voorkomende oorzaken zijn:
- geluidsoverlast en rookoverlast,
- spelende kinderen,
- verbale overlast,
- huisdieren die hinder geven,
- achtergebleven afval, rommel,
- erfafscheiding.
Vooral van mei t/m september vindt de meest irritatie plaats, omdat we dan meer buiten vertoeven.
Voorkom burenoverlast
De intentie en inspanning om een goede verstandhouding met de buren intact te houden moet natuurlijk van twee kanten komen. Want uiteraard is het een kwestie van nemen en geven om met elkaar op goede voet te blijven staan. Met elkaar rekening houden is zo ongeveer de basis voor een goede verstandhouding, want als we onverschillig en respectloos tegenover de andere partij staan is het leed snel geschied. Het is echter niet altijd gelijk voor iedereen duidelijk waar we dan precies rekening mee moeten houden. Daarom een aantal nuttige tips die overlast kunnen voorkomen.
Onbekend maakt onbemind
Ten eerste is het belangrijk dat u laat merken aan uw buren, dat u de intentie heeft op goede voet met ze te willen staan. Dus als u ergens nieuw komt wonen, maak dan kennis met de bestaande bewoners, biedt ze een kopje koffie aan, wees belangstellend, vertel wat over u zelf en spreek glashelder uit dat ze altijd mogen aankloppen als ze ergens last van hebben. Want u wilt graag “als goede buren met elkaar om gaan”. En natuurlijk vertelt u dan ook dat het de eerste weken wellicht wat rumoerig kan zijn, omdat er wat gaten in de muren geboord moet worden e.d., maar dat u dat uiteraard zo veel mogelijk overdag doet.
Wees aardig
En blijf ook in de toekomst aardig en voorkomend, ook indien het niet direct uw types zijn.
- Dus informeer eens belangstellend naar elkaar,
- neem pakketjes voor elkaar aan,
- bied aan op het huis te passen en de bloemetjes water te geven als ze met vakantie gaan,
- enz.
Geluidsoverlast
Geluid kan het woongenot soms ernstig aantasten, waardoor irritatie en uiteindelijk onenigheid kan ontstaan. Die overlast hoeft niet alleen de radio of tv te zijn, waarvan het geluidsvolume te hoog staat. Ook harde hakken op een harde vloer of trap, kunnen als “een-hamer-op-een-plank” hoorbaar zijn bij de buren. Niet echt plezierig indien u daarvan wakker wordt en het vervolgens ook de hele dag hoorbaar is. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor dicht slaande deuren. En een voortdurend blaffende hond is misschien ook niet zo prettig.
Informeren betekent respecteren
Veel irritatie (ook op gebied van geluidsoverlast) kan worden voorkomen indien u uw naaste buren vooraf op de hoogte stelt van eventuele overlast.
- Zoals hierboven al aangegeven, als u de komende tijd i.v.m. een verbouwing regelmatig moet klussen, zagen, boren etc. in huis.
- Maar ook dat u een nieuwe geluidsinstallatie heeft, waardoor in het begin de muziek een enkel keertje wegens enthousiasme wel eens te hard kan zijn. Maar dit natuurlijk van tijdelijke aard is.
- Of dat u een feestje heeft waardoor het voor een keer wat gehoriger zal zijn.
- Als u of uw kind een muziekinstrument gaat bespelen en thuis gaat studeren, stem dan bijtijds af wat een acceptabele tijd is. En als u op een drumstel moet oefenen geeft het al rust bij de buren als ze weten dat het in principe direct na het eten is en nooit langer dan een uurtje. Of een ander tijdstip dat u beiden nog beter uitkomt.
- Wilt u graag een huisdier of neemt u als nieuwe bewoner uw huisdier mee, laat dit dan ook weten, want blaffende honden of bevuilende katten worden niet door iedereen gewaardeerd. Neem bij de overweging om een huisdier te nemen het overlastaspect trouwens mee in uw besluitvorming.
Als u zichzelf ergert aan de buren
Het is niet altijd even makkelijk om bij overlast van de buren tot een goed gesprek te komen, waardoor de situatie in uw voordeel wijzigt. Maar geen gesprek beginnen lost ook niets op omdat het ten koste van uw woongenot en misschien wel gezondheid gaat.
- Ga er niet van uit dat men zich aangevallen voelt als u kritiek heeft, want vaak beseft men zelf niet dat de ander ergens overlast van heeft.
- Bespreek het liever op een moment dat u rustig bent en niet boos geëmotioneerd, want dan kunnen er over-en-weer misschien woorden vallen die niet zo bedoeld waren en waarvan we spijt krijgen.
- Spreek de ander aan op een moment dat hij/zij tijd heeft, en niet op een moment dat die persoon gehaast is.
- Praat rustig op beleefde vriendelijk toon, net zoals u zelf ook benaderd zou willen worden. Want het gaat er niet alleen om dat u een klacht uit, maar u wilt uiteindelijk ook een oplossing en herhalingen voorkomen. En we vangen nu eenmaal geen vliegen met azijn.
Bereid het gesprek goed voor
Bedenk vooraf wat u wilt zeggen en hoe u het gaat brengen. Vraag of u gelegen komt en vertel uw buurman of buurvrouw dan duidelijk waar u hinder van ondervindt en op welke tijden. Doe het in rustige vriendelijke bewoordingen, zodat er ruimte ontstaat om na te denken over een oplossing, een alternatief, een verbetering. Dus:
- Benoem de bron van de overlast en de tijdstippen van die overlast.
- Maak duidelijk wat die overlast voor u betekent, zodat men begrip voor uw kritiek kan opbrengen.
- Laat weten dat u niet alleen kritiek heeft maar ook wil helpen met het vinden van een oplossing.
- Luister ook geduldig naar het eventuele weerwoord van uw buur, want misschien heeft u wat meer begrip voor de overlast als u de aanleiding kent.
- Spreek samen iets af waardoor de kwestie verleden tijd kan worden, en schakel zonodig een onpartijdige derde of buurtbemiddeling in.
Telefonische hulpdienst
U kunt ook altijd anoniem te rade gaan bij De Luisterlijn, om te overleggen wat de beste aanpak is. Daar treft u ongetwijfeld een meedenkende telefonist aan die wellicht een suggestie heeft in uw specifieke situatie.