InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Dakloos. Waar mag je slapen op straat?

Dakloos. Waar mag je slapen op straat?

Dakloos. Waar mag je slapen op straat? Als je dakloos bent en je hebt geen onderdak gevonden voor de nacht, waar op straat mag je dan slapen? In Nederland mag je feitelijk nergens op straat slapen, want officieel wordt dat gezien als landloperij. De hele nacht over straat lopen is ook geen optie, en stilzitten is niet vol te houden, vooral niet als het 's nachts koud wordt. Waar kunnen daklozen de nacht doorbrengen als je nergens terecht kunt om te slapen? Dakloos en onderdak vinden
Daklozen hebben het zwaar. Hoewel er in Nederland verschillende instanties zijn die daklozen enkele nachten per week onderdak kunnen bieden, blijven er altijd nog nachten over waarop je het zelf maar op moet zien te lossen. Officieel mag je op straat niet slapen, en ook niet op bankjes in parken of plantsoenen, dus wat moet je dan doen? Als je pas dakloos bent en geen onderdak hebt kunnen vinden, kiezen veel daklozen ervoor om de hele nacht wakker te blijven en te blijven lopen. Op een bepaald moment wordt het rustig op straat en zie je nauwelijks nog mensen. Het kan angstig zijn in het donker, en je kunt je eenzaam voelen. Ook de weersomstandigheden hebben uiteraard veel invloed op je acties. Als het koud is en je hebt geen plek om te schuilen, is bewegen vaak nog de beste optie. Als het regent moet je schuilen om natte kleren te voorkomen. Als het vriest of erg koud is of erg waait, loop je risico op ernstige onderkoeling en zelfs erger. Toch mag je niet zomaar ergens gaan zitten of liggen. De politie kan je arresteren als je in een portiek of op straat of in een park of waar dan ook in de buitenlucht slaapt. Op zich is dat nog geen ramp, als de politie je meeneemt naar het bureau en je een nacht in een cel zet, want dan heb je tenminste een slaapplek. Maar de politie zal niet snel ingrijpen zolang je geen overlast veroorzaakt.

Waar slapen daklozen zonder dak boven hun hoofd?

Daklozen zijn creatief in het vinden van oplossingen om de nacht door te brengen. Hoewel het allemaal officieel niet mag zullen de meeste daklozen natuurlijk toch een plekje zoeken om hun ogen dicht te doen en te slapen. Daklozen kunnen bijvoorbeeld gaan slapen op de volgende plaatsen:
  • in een park
  • op een bankje
  • in een portiek of hal
  • tussen struiken of bosschages
  • in een tuin
  • in grote kartonnen dozen of op stukken karton
  • in een auto op een parkeerplaats (indien toegang tot een auto)
  • in de hal van een flatgebouw
  • onder een brug
  • op het station
  • in de metro (indien toegang tot)
  • in openbare toiletten (indien toegang tot)
  • in een schuur
  • op het strand
  • in de duinen
  • in een nachtbus
  • leegstaande voertuigen
  • kraakpand
  • leegstaand gebouw
  • caravan (indien toegang tot)
  • tentje
  • garage
  • overdekte parkeerplaats
  • boot
  • greppel
  • hooiberg
  • verder alles waar je uit de wind kunt liggen/zitten/leunen, en je redelijk veilig voelt

Boete wegens landloperij

Gek genoeg worden er nog jaarlijks vele boetes uitgeschreven wegens landloperij. Mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en geen huur voor een huis kunnen betalen, kunnen uiteraard ook geen boetes betalen. Dus feitelijk faalt de maatschappij hier flink. Het is erg dat er niet voor iedereen elke nacht, nachtopvang genoeg is. Het is erg dat daklozen dan nergens terecht kunnen en zelfs gedurende de nacht niet mogen slapen.

Gevaren van buiten overnachten

Buiten is het 's nachts nooit veilig. Er is soms volk op de been dat je lastig kan vallen. Ook loop je het risico om snel af te koelen en onderkoeld te raken. In de winter is er daarom extra winteropvang in de grote steden. Als je dakloos bent, zoek dan zo snel mogelijk hulp via opvang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dakloos, wat te doenDakloos, wat te doenJe bent dakloos of raakt binnenkort dakloos. Mensen die dakloos zijn hebben geen dak meer boven hun hoofd. De laatste ja…
Hulpverlening van het Leger des Heils, dak- en thuislozenHet Leger des Heils is een christelijke organisatie, waarbij geloven wordt omgezet in doen. Vanuit het geloof wil men er…
Tips voor het slapen in een hostelTips voor het slapen in een hostelVan hostels kennen de meeste mensen alleen maar slechte verhalen, maar toch zijn er hostels waar je prima in kunt overna…
Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang je moet slapen is voor iedereen verschillend, maar vaak geldt een slaapadvies van minimaal 8 uur. Slaap en voldo…
Dutjes: Overdag slapenDutjes: Overdag slapenOverdag slapen kan helpen om vermoeidheid kwijt te raken wanneer je niet voldoende nachtrust hebt gehad. En slapen overd…
Bronnen en referenties
  • Goeievraag.nl
  • Powned

Reageer op het artikel "Dakloos. Waar mag je slapen op straat?"

Reacties

Tio, 23-05-2018 02:28 #3
Stichting Limor van vast en verder. Housing first. Dan heb je vrij snel onderdak. Is bijna in iedere grote stad te vinden. Ook verslaafden. dan zoeken ze eerst onderdak om vervolgens aan de verslavingsproblematiek te werken. Je leeft in slechte omstandigheden als je geen sanitair hebt en geen woning.

Rob Heijnis, 03-02-2017 16:50 #2
Na 8 jaar mantelzorg sta ik nu op straat. Ik heb eerst in mijn auto geslapen maar die is in beslag genomen. Alle instanties zitten bomvol met buitenlanders en jij als Nederlander kan de pot op. Nu slaap ik in de struiken. Het issue: een triest land.

Dik Stienstra, 09-01-2015 09:31 #1
Nederland is een derde wereld land als het gaat om daklozenopvang. Er moeten in iedere provincie daklozencentra komen waar iedere dakloze een kamertje kan huren en een uitkering kan aanvragen. Er mag ook een gebruikersruimte bij. Ze hebben dan een thuis en kunnen zelfs gaan werken of aan hun toekomst werken. Dit moet een landelijke standaard worden. Ik schaam me voor Nederland dat we zo omgaan met onze burgers.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 12-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Dakloos
Reacties: 3
Schrijf mee!