InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Dakloos, wat te doen

Dakloos, wat te doen

Dakloos, wat te doen Je bent dakloos of raakt binnenkort dakloos. Mensen die dakloos zijn hebben geen dak meer boven hun hoofd. De laatste jaren is dit iets wat steeds vaker voorkomt. Zonder onderdak wordt het vaak moeilijk ome en uitkering of werk te krijgen, en zonder uitkering of werk is het nog moeilijker een woning te krijgen. Zorg daarom tijdig dat je iets aan dakloosheid doet.

Cijfers daklozen

Er wordt vaak geroepen dat het zo goed gaat in Nederland of in ieder geval beter dan in andere landen. Want Nederland is het land bij uitstek dat zo goed voor zijn burgers zou zorgen. Hoewel dit tot op zekere hoogte ook zo is, liegen de cijfers met betrekking tot daklozen er niet om:
  • In Duitsland is 1 op de 2.880 inwoners dakloos
  • In Spanje is 1 op de 2.028 inwoners dakloos
  • In Nederland is 1 op de 470 inwoners dakloos

In 2010 telde Nederland ruim 18.000 daklozen, in 2013 is dit opgelopen tot ruim 35.000 daklozen. 65.000 mensen kwamen in 2013 bij de opvang terecht. We spreken hier echter niet over langdurige daklozen. Dit zijn geen exacte cijfers omdat daklozen zich moeilijk laten registreren. Bovendien verblijft een gedeelte van de daklozen dan eens bij familie, dan bij vrienden en dan weer op straat. Dit maakt het tellen nog lastiger. Toch komen de cijfers redelijk overeen met de werkelijkheid. In Nederland zijn er vooral veel zwerfjongeren oftewel dakloze jongeren, drank-en drugsverslaafden en daklozen met een psychische stoornis. De laatste jaren komen er echter steeds meer werkelozen en gezinnen bij die dakloos raken. Hoe is dit mogelijk?

Economie en crisis

Het gaat vanaf 2008 steeds slechter met de economie. In 2014 is ruim 8% van de werkende bevolking werkeloos, in Spanje loopt de werkeloosheid op tot 26 procent en in Griekenland tot 27 procent. Door de crisis raken steeds meer gezinnen dakloos. Deze groep wordt ook wel de nieuwe sociaal-economische daklozen genoemd. Meer dan 1.000 kinderen zitten in een van de opvangcentra voor daklozen. De reden voor dakloosheid voor deze groep is vaak het verliezen van inkomen waardoor een woning niet meer betaald kan worden in combinatie met het niet aan willen of kunnen vragen van hulp. Ook mensen met koopwoningen raken steeds vaker dakloos doordat een verlies van inkomen er vaak voor zorgt dat er geen recht is op een bijstanduitkering. Men moet immers eerst het eigen huis "opsnoepen'. Dit houdt in dat huiseigenaren noodgedwongen hun woning moeten verkopen, vaak met groot verlies.

Dakloos, wat nu?

Wat te doen wanneer je dakloos dreigt te raken of dit al bent? Veel steden bieden een crisisopvang: opvang voor de nachten maar ook dagopvang. Hier zit een eigen bijdrage aan vast. Het probleem is dat sommige mensen te lang op bijstand moeten wachten of deze niet aan kunnen vragen, waardoor opvang geweigerd wordt. De gemeente kan ook een daklozen-uitkering verstrekken. Als verblijfplaats kan dan gelden: een auto, boot, caravan, bij vrienden, een instelling of het hebben van een postadres. Je wordt dan een thuisloze genoemd. Wanneer je geen verblijfplaats hebt, wordt je een zwervende dakloze genoemd.

Als zwervende dakloze kan je alleen in speciale gemeenten een uitkering aanvragen. Dit zijn een aantal grote gemeenten. Een thuisloze kan een uitkering aanvragen in de gemeente waar de verblijfplaats of het postadres is. De hoogte van de uitkering hangt van van het wel of geen woonkosten hebben. Zo kan nacht-en/of dagopvang extra kosten met zich meebrengen. Veranderingen in de situatie moeten altijd zo snel mogelijk worden doorgegeven. Soms is het nodig om drie adressen op te geven waar je regelmatig verblijft, of een probleemadres. Een postadres is nodig voor het aanvragen van een uitkering en het openen van een bankrekening. Wanneer het niet lukt ome en postadres te regelen, neem dan contact op met hulpverlening. Deze kunnen vaak doorverwijzen naar instanties die tijdelijk een postadres aanbieden.

Werken aan de toekomst

Met een uitkering op zak kan er vaak onderdak geregeld worden. Via een crisisopvang of maatschappelijke hulpverlening kan gezocht worden naar oplossingen. Deze instanties kunnen je op weg helpen naar een woning. Soms is het nodig om mee te werken aan schuldhulpverlening wanneer er sprake is van schulden. Werk hier ook aan mee. Alleen dan is er zicht op een betere toekomst.

Zorgkosten en voedsel

Hoewel iedereen in Nederland verplicht is zich te verzekeren tegen zorgkosten, kunnen daklozen dit vaak niet betalen. Toch hebben deze mensen wel recht op acute medische hulp. Hier vallen geen bezoeken onder aan tandarts of huisarts wanneer deze niet medisch noodzakelijk zijn. Het gaat dus echt om specifieke acute en noodzakelijke medische hulp. Artsen mogen niet weigeren een dakloze medische hulp te verlenen.

Een uitkering moet voldoende zijn voor onderdak en voedsel. Bepaalde opvanghuizen bieden beiden in één pakket aan. Wanneer er geen uitkering is of wanneer het geld niet voldoende is voor voedsel, kan er een beroep worden gedaan op liefdadigheid van bedrijven, restaurants, burgers of instanties. Soms zijn er goedkope eetgelegenheden speciaal voor daklozen. Ook bij de voedselbank kan aangeklopt worden. Voor kleding zijn er diverse instellingen te vinden waaronder de voedselbank of het leger des heils. Deze hebben meerdere goedkope tweedehands kledingwinkels.

Hulp vragen

Durf hulp te vragen. Het probleem met veel daklozen is dat ze zich schamen hiervoor en geen hulp durven vragen. Hierdoor komt men vaak in een neerwaartse spiraal terecht en wordt het steeds moeilijker om ex-dakloze te worden. Ook helpt het om tijdig hulp te vragen bij dreigende dakloosheid. Op tijd hulp vragen kan soms voorkomen dat je dakloos raakt. Toch zijn niet alle problemen tijdig te voorzien. Het plotseling wegvallen van een inkomen door een sterfgeval van de partner of ontslag kan in korte tijd zoveel financiële problemen met zich meebrengen dat een woning noodgedwongen verkocht moet worden met verlies of uithuiszetting dreigt. Voor de meeste mensen is er gelukkig wel hulp of opvang te regelen. Voor anderen, vaak de mensen die niet over die drempel durven te stappen of psychische problemen hebben, ziet de toekomst er vaak minder rooskleurig uit.
Gerelateerde artikelen
Dakloos. Waar mag je slapen op straat?Dakloos. Waar mag je slapen op straat?Als je dakloos bent en je hebt geen onderdak gevonden voor de nacht, waar op straat mag je dan slapen? In Nederland mag…
Dakloos, wat nu?Dakloos, wat nu?Dakloos of thuisloos, het kan iedereen overkomen. Mensen die dakloos worden zijn vaak gewone mensen bij wie er iets misg…
Dakloos. Hulp aan daklozenDakloos. Hulp aan daklozenDakloos zijn of dakloos dreigen te worden, er zijn verschillende instanties die hulp kunnen bieden. Als je dakloos dreig…
De dakloze straatverkoper en de daklozenkrantDe dakloze straatverkoper en de daklozenkrantWil je boodschappen gaan doen, staat er een dakloze straatverkoper met de daklozenkrant bij de ingang. Moet je nou wel o…
Uit huis gezet. Waar moet je heen?Uit huis gezet. Waar moet je heen?Uit huis gezet. Daar sta je dan. Dakloos. Op straat slapen is geen optie. Je voelt je bang en alleen. Waar moet je begin…
Bronnen en referenties
  • Rechtopbijstand.nl
  • Tussenvoorziening.nl
  • Legerdesheils.nl
  • Cbs.nl

Reageer op het artikel "Dakloos, wat te doen"

Reacties

D., 16-06-2017 21:55 #7
Ik ben dakloos en ik sta nergens meer ingeschreven en wat nu? Ik kan nergens heen, familie heeft allemaal een gezin die ik niet lastig kan vallen. Ik ben een beetje radeloos.

Fransen, 16-01-2017 19:09 #6
Mijn zoon krijgt zijn Wajong uitkering niet meer omdat zijn tijdelijke registratie-adres is opgeheven en hij zwerft van hier naar daar, zonder geld en onderdak en wij kunnen en mogen hem niet hebben. Heeft u een oplossing? Hr Groet Fam Fransen.

Hanane, 23-09-2016 00:35 #5
Ik ben in dakloos en ik ben een zwangere vrouw. Ik weet het niet wat moet ik doen.

Daniel Kraan, 13-04-2016 10:33 #4
Woon tijdelijk bij ex, maar moet per 1 mei eruit. kan niet crisisopvang omdat er geen plek is, wat nu?

N., 01-03-2016 12:58 #3
Mijn vader dreigt dakloos te worden met zijn 2 meerderjarige dochters waarvan er 1 nooit zelfstandig zal kunnen wonen. We zijn al weken bezig maar worden van het kastje naar de muur gestuurd. Het artikel zegt vraag tijdig om hulp als u dakloos dreigt te worden, maar niemand wil of kan helpen. Waar zou hij nu nog aan kunnen kloppen dan?

M., 11-09-2015 07:58 #2
Tijdens mijn scheiding werd ik als voorlopige voorziening door de rechter dakloos gemaakt. Inkomen moest ik op 100 euro na aan de ex overmaken. Denk maar niet dat je dan enige hulp van de crisisopvang kunt verwachten. Ik kwam niet in aanmerking omdat ik geen alcoholist was, niet aan de drugs en te goed gekleed. Uitschrijven uit de gemeente Utrecht kon ook niet, zonder vervolgadres. Dus dan mag je ook nog eens gemeentebelasting betalen.

Hs, 01-05-2015 13:45 #1
Als deze regering zo doorgaat met verhogen van huren, zorgverzekering, etc dan kunnen de AOW-ers en andere uitkeringsgerechtigden wel de straat op binnenkort. Door wie komt dit?. Ook al werk je hard of heb je hard gewekt (AOW met klein pensioentje) en je hebt het minimumloon, dan kan je dit nu al snel overkomen helaas, als dit zo door blijft gaan.
Zeker nu het Persoonsgebonden Budget weer de klos is.Alles ging goed.
Men wil te veel te gelijk bezuinigen en het volk is de klos, zeker de chronisch zieken.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 7
Schrijf mee!