InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Het verschil tussen een autochtoon en een allochtoon

Het verschil tussen een autochtoon en een allochtoon

Het verschil tussen een autochtoon en een allochtoon Een allochtoon. Het is bijna een scheldwoord in het moderne Nederland. Toch weten veel mensen helemaal niet wat een allochtoon is. Want ook Koning Willem Alexander is een allochtoon. Het werkelijke verschil dus tussen een allochtoon en een autochtoon wordt hier beschreven. Overigens verdwijnen de woorden allochtoon en autochtoon in 2016 waarschijnlijk. De woorden zouden te stigmatiserend zijn.

Een autochtoon uit Nederland heeft twee Nederlandse ouders nodig

Autochtonen worden vaak aangeduid als de oorspronkelijke bewoners van een land. In Nederland zouden dat dus mensen zijn die in Nederland zijn geboren. Maar dat is dus niet het geval en daarom is het aantal autochtonen ook veel lager dan mensen denken. Want je bent pas een autochtoon als je beide ouders in Nederland zijn geboren. Het heeft dus niets te maken met het feit waar een kind zelf is geboren.

Het woord allochtoon betekent vreemd of anders

Het woord allochtoon komt uit het Grieks en betekent zoveel als vreemd of anders. In de moderne tijd wordt het gebruikt om aan te geven dat iemand uit een ander land komt. Het woord werd voor het eerst gebruikt in een rapport voor het Nederlandse Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Dat was in het jaar 1971. Daarvoor heetten mensen die vanuit een ander land naar Nederland kwamen gewoon migranten of gastarbeiders.

Een allochtoon heeft in ieder geval één ouder die in een ander land is geboren

Een allochtoon is volgens het CBS iemand waarvan in ieder geval één van de beide ouders in een ander land is geboren. Daarbij wordt wel verschil gemaakt tussen mensen die zelf ook in het buitenland zijn geboren (eerste generatie allochtoon) en de kinderen die hier zijn geboren, de zogenaamde tweede generatie allochtonen.

Niet-westerse allochtonen

Verder wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen westerse en niet-westerse allochtonen. Een niet-westerse allochtoon is het kind van ten minste één ouder die is geboren op de volgende continenten:
  1. Afrika
  2. Latijns-Amerika
  3. Azië (daar hoort Turkije dan ook weer bij)
Verder zijn mensen niet-westerse allochtonen als één of beide van hun ouders zijn geboren in:
  1. Aruba
  2. De Nederlandse Antillen
  3. Suriname

Westerse allochtonen

Met westerse allochtonen worden die allochtonen aangeduid die komen uit alle landen in:
  1. Europa (zonder Turkije)
  2. Noord-Amerika
  3. Oceanië
  4. Japan
  5. Indonesië

Koning Willem Alexander is ook een allochtoon

Wie goed kijkt naar de benamingen zoals hierboven staan, zal moeten concluderen dat ook Koning Willem Alexander een allochtoon is. Zijn vader is immers Duitser en zijn moeder Nederlandse. De Koning valt onder de noemer westerse-allochtoon. Zijn vrouw Prinses Maxima die uit Argentinië komt is eveneens een allochtoon, maar in dit geval een niet-westerse allochtoon. Hun dochters die dus wel in Nederland zijn geboren, maar ook weer een ouder hebben die niet in Nederland is geboren zijn eveneens als hun moeder niet-westerse allochtonen.

De woorden autochtoon en allochtoon verdwijnen

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) besloten in 2016 te stoppen met het gebruik van de woorden 'allochtoon' en 'autochtoon'. Ze zouden te stigmatiserend zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen. Zij zullen vanaf dan spreken over 'inwoners met een migratieachtergrond' of over 'inwoners met een Nederlandse achtergrond.'
Gerelateerde artikelen
Allochtonen in NederlandNederland is een multicultureel land. Er zijn verschillende soorten mensen uit verschillende landen die woonachtig zijn…
Hoe ziet de pluriforme samenleving in Nederland eruit?Hoe ziet de pluriforme samenleving in Nederland eruit?Nederland is een pluriforme of muliculturele samenleving. Ongeveer 19% van de inwoners in Nederland komen van buitenland…
Bevolking en bevolkingsgroei NederlandNederland is een land met een landoppervlak van 33.883 km² waar 16.8 miljoen mensen wonen met meer dan 190 verschillende…
Koorts zorgt voor verhitte gemoederenVeel allochtonen, die met koorts of andere symptomen naar de huisarts gaan, voelen zich vaak onbegrepen en niet serieus…
Discriminatie in NederlandOndanks de grondwet bevinden verschillende groepen (met name allochtonen) zich in een achterstandspositie. Hierdoor onts…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mi Chiel, Flickr (CC BY-2.0)
  • Interculturele communicatie LOI
  • Interculturele communicatie het boek

Reageer op het artikel "Het verschil tussen een autochtoon en een allochtoon"

Reacties

Db, 05-12-2016 18:16 #4
Beste redactie,
Mijn vader is geboren in Nederland en mijn moeder en haar ouders ook in Nederland. De ouders van mijn vader en hun grootouders (met verre Europese roots) zijn allemaal in Nederlands-Indië geboren. Is het dan logisch om te zeggen dat iedereen (inclusief ik, mijn vader en zijn ouders en grootouders) Nederlands zijn en dus autochtoon?
Alvast bedankt

Bram Redert, 11-06-2016 00:01 #3
Beste reactie infoteur, ik heb dus een discussie met een vriend over de voetballer Ibrahimovic. We hebben een meningsverschil of dat hij wel of niet een Zweed is. Kunt u mij dit alstublieft laten weten? Alvast bedankt Reactie infoteur, 14-06-2016
Ibrahimović is de zoon van een Bosnische vader en een Kroatische moeder van gedeeltelijk Albanese afkomst. Zijn ouders emigreerden naar Zweden en kregen aldaar drie dochters en drie zonen.

Hans Evers, 13-11-2014 15:37 #2
Geachte redactie,
wij, bonaireanen, waren met een Nederlands paspoort in Nederland allochtonen. Op ons eigen eiland waren we voor 10-10-10 autochtonen. Nu is Bonaire een deel van Nederland. Zijn wij nu allochtonen op ons eigen eiland geworden? Reactie infoteur, 17-11-2014
Hangt af van je vader en moeder, maar jullie situatie is wel erg ingewikkeld inderdaad. Er dan misschien maar geen label aan hangen?

Ad, 19-08-2013 10:13 #1
Bij deze een vraag. Mijn ouders zijn beide in Nederland geboren daardoor zou ik een autochtoon zijn, Ik ben in het buitenland geboren, zou dan eventueel mijn kind (ouders ik+autochtone vrouw) dan een allochtoon of autochtoon zijn?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 4
Schrijf mee!