InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Wanneer begint de uitverkoop en wanneer eindigt deze?

Wanneer begint de uitverkoop en wanneer eindigt deze?

Wanneer begint de uitverkoop en wanneer eindigt deze? Voor menig persoon die van mode houdt is de uitverkoop het jaarlijkse hoogtepunt. In feite zijn er twee hoogtepunten, namelijk de uitverkoop van zomerartikelen en de uitverkoop van winterartikelen. Door kleding en schoenen te kopen in de uitverkoop bespaar je enorm veel geld vanwege de flinke kortingen die worden gegeven. Je wilt uiteraard deze aanbiedingen niet missen, maar hoe lang duurt de uitverkoop en wanneer eindigt deze?

Wat is de uitverkoop?

Tijdens de uitverkoop worden de spullen uit een winkel aangeboden met flinke korting. Meestal wordt de periode dat artikelen met korting worden verkocht opruiming genoemd. Andere namen zijn sale, opruiming, seizoensopruiming of outlet. In België zijn de termen solden of koopjes het meest gangbaar. De redenen dat er uitverkoop is, komt doordat winkels tegen het einde van het seizoen (vaak midden in het seizoen!) hun voorraad willen opmaken omdat de nieuwe collectie voor het volgende seizoen binnen gaat komen. Anders uitgelegd: tegen het einde van het zomerseizoen zal de wintercollectie binnenkomen, waardoor winkeliers graag alle zomeritems willen verkopen voordat de winteritems in de schappen komen te liggen. De reden dat ze de artikelen willen verkopen heeft meerdere redenen. De eerste is dat de opslag van restvoorraden erg duur is. Daar komt nog eens bij dat artikelen niet zomaar tot het jaar erna bewaard kunnen worden omdat het jaar erop er weer een nieuwe collectie is. De mode kan immers volgend jaar weer heel anders zijn.

Waarom worden er kortingen gegeven?

Wanneer er net een nieuwe collectie uit is willen mensen graag die producten kopen. Daarbij zijn de kopers bereid om het volledige gevraagde bedrag te betalen. Mensen zullen echter niet snel bereid zijn om het volledige bedrag te betalen voor artikelen wanneer het seizoen al een tijd lang bezig is. Mensen kopen bijvoorbeeld immers geen jas die nog maar enkele weken gedragen kan worden. Omdat de artikelen tegen het einde van het seizoen niet meer tegen de volledige prijs verkocht kunnen worden zijn winkels wel genoodzaakt om flinke kortingen te geven. De maximale winst op die producten wordt dan wel niet behaald, maar het is beter om iets te verdienen dan niets. Door groots uit te pakken met de termen uitverkoop zullen vele mensen naar de winkel komen. Vaak zijn niet alle producten in de uitverkoop, waardoor de kans bestaat dat ze ook producten gaan kopen die niet in de uitverkoop zijn.

Wanneer begint de uitverkoop in Nederland?

Wanneer de uitverkoop precies begint is in Nederland niet exact te zeggen. Het is in Nederland namelijk toegestaan om het gehele jaar door uitverkoop te hebben. Grofweg gezegd vinden de uitverkopen plaats wanneer de seizoenen al enige tijd bezig zijn. Je draagt bijvoorbeeld je winterjas van oktober tot en met maart. De meeste mensen zullen de winterjas dus al kopen in de maanden augustus, september, oktober of hoogstens november. Daarna meestal niet meer, want dan is het seizoen al halfweg en loopt het langzaam richting het einde. Hierdoor worden de winterartikelen met korting verkocht vanaf rond begin december. De zomeruitverkoop begint zo rond eind juli/begin augustus. Meer informatie over wanneer de uitverkoop begint lees je hier.

Wanneer eindigt de uitverkoop in Nederland?

Voor diegenen die echt goedkoop willen shoppen is het aan te raden zo lang mogelijk te wachten tijdens de uitverkoop. Hoe langer je wacht, hoe meer korting er wordt gegeven. De winkeliers willen namelijk van de producten af en gaan steeds hogere kortingen geven. Het nadeel is uiteraard dat er steeds meer uitverkocht raakt. In de praktijk zullen vooral de minder gangbare maten overblijven. Iemand met gemiddelde maten kan dus beter niet al te lang wachten. Feitelijk eindigt de uitverkoop per winkel wanneer de producten van de oude collectie op zijn, dit moment is dus nooit exact aan te duiden. Maar om een indicatie te geven, de winteruitverkoop loopt eind januari op zijn einde. De zomeruitverkoop gedurende september.

Begin en einde uitverkoop in België

In België gelden er vaste data voor de solden of koopjes. De zomersolden duurt van 1 tot en met 31 juli en de wintersolden van 3 tot en met 31 januari.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wanneer begint de uitverkoop en wanneer eindigt deze?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 16-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Uitverkoop
Schrijf mee!