InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijeenkomsten voor en over het christelijke geloof

Bijeenkomsten voor en over het christelijke geloof

Bijeenkomsten voor en over het christelijke geloof In de hedendaagse moderne tijd is ons leven steeds meer gericht op individualiteit en materie. Toch is er juist dan vaak behoefte aan rust en spiritualiteit. Onderstaande bijeenkomsten zijn goede opties om eens tot jezelf te komen in alle rust.

Geloven nu

Dit eigentijdse project met gelijknamig materiaal is ontstaan in Deventer. Mensen spreken over de Bijbel en de levensvragen die hen bezighouden. Inmiddels bestaan er al ruim 125 groepen in Nederland en Belgie die met deze method en materialen werken.

Wereldjongerendagen

De Wereldjongerendagen zijn in 1984 in het leven geroepen door Paus Johannes Paulus II om een hart onder de riem te steken van de jonge gelovigen en als een belangrijk onderdeel van de evangelisatie. De wereldjongerendagen vinden om de 3 jaar plaats.
Voor verdere informatie zie: www.jongkatholiek.nl/wjd

Bedevaartsplek in Dokkum

In Dokkum op de plek waar Bonifatius is vermoord, is een bedevaartsplek ontstaan. Op deze plek vind je een bron met een kapel en je vindt er ook het beeld van de zalige pater Titus Brandsma.
Voor verdere informatie zie:www.bonifatiuskapel.nl

Taizé ontmoeting

Taizé is een dorpje in Bourgogne waar onder de inspirerende leiding van Frére Roger Schutz, een bijzondere plaats voor gebed en ontmoeting is ontstaan. Jaarlijks komen hier veel jongeren uit alle delen van de wereld bij elkaar. In de vieringen spelen meditatieve liederen, ikonen en stilte een belangrijke rol.
Voor verdere informatie zie:www.taize.fr/nl

Interreligieuze vredesbijeenkomst

De bijeenkomst waarbij paus Johannes Paulus II in 1986 vertegenwoordigers van de verschillende wereldgodsdiensten samenriep in Assissi, voor een gebed van de vrede. De gemeenschap van Sant’ Egidio organiseert jaarlijks de vergadering van volkeren en godsdiensten om de gemeenschappelijke inzet van religies voor vrede te versterken.

Allerzielen alom

Geeft een nieuwe impuls aan deze van oorsprong katholieke gedenkdag op 2 november. Begraafplaatsen worden ‘s avonds gastvrij aangekleed zodat nabestaanden de kans krijgen om de overledenen te herdenken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.taize.fr/nl
  • www.bonifatiuskapel.nl
  • www.jongkatholiek.nl/wjd

Reageer op het artikel "Bijeenkomsten voor en over het christelijke geloof"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!