InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Belangrijke weetjes uit de bijbel

Belangrijke weetjes uit de bijbel

Belangrijke weetjes uit de bijbel De bijbel bestaat uit vele boeken die opgebouwd zijn uit vele verhalen door veel mensen geschreven zijn. Ze vertellen meerdere verhalen over personen die veel betekend hebben voor het leven en het geloof. Sommigen vinden de bijbel oninteressant om te lezen, maar er zijn veel interessante verhalen die vragen bij je oproepen.

Opbouw van de bijbel

De boeken, waaruit de bijbel bestaat, werden pas veel later in één band verenigd. Joden en christenen voegden hier verschillende boeken toe aan hun verzameling heilige boeken. De geschiedenis van het Oude testament eindigt rond de tijd van Ezra en Nehemia. De Apocriefen en het Nieuwe Testament zijn weliswaar een voortzetting van het joodse verhaal, maar ze maken geen onderdeel uit van Tenach.

Heilige locaties

  • De berg Moria, waar Abraham door God gevraagd wordt zijn zoon Isaak te offeren. Hier staat nu een rotskoepel en deze plek wordt gezien als een van de heiligste locaties van de islamitische wereld.
  • Het land en de grot die Abraham aankoopt liggen ten zuid-westen van Jeruzalem dichtbij de stad Hebron. In deze grot van Makpela liggen alle stamvaders (en moeders) begraven en is hiermee een heilige plek geworden voor joden, christenen en moslims.

Gastvrijheid

In de oude wereld (waar het oude testament zich afspeelt), worden vreemdelingen en vreemde/onbekende bezoekers altijd gastvrij en warm onthaald. Waarom? In deze tijd zou men dit te gevaarlijk vinden. In veel culturen, echter, werd en wordt geloofd dat de goden af en toe bij de mensen op bezoek gaan om hun oprechtheid te testen. Dan wordt het wegsturen van een vreemde juist gezien als een risico. Je weet maar nooit hoe belangrijk deze vreemde(n) kan/kunnen zijn.

Engelen

Wanneer personages in de bijbel bezoek krijgen van engelen, zien deze er meestal uit als gewone mensen zoals jij en ik. Sommige engelen hebben daarom geen vleugels, ze kunnen zo makkelijker fungeren als boodschappers van God en op deze manier God’s boodschap aan de mensen kunnen overbrengen. Er zijn ook engelen met vleugels, serafijnen genoemd, dit soort engelen dalen niet neer tot de aarde maar blijven in de hemel.

Gods plan

In tegenstelling tot de slechte start van de mensheid, was het plan van God dat de mensen het goede leven zouden ervaren. Dit betekent dat zij een goede relatie zouden hebben met hem en zijn schepping. Om deze reden beginnen Adam en Eva dan ook in het paradijs, waar ze een onbezorgde relatie hebben met God en elkaar en genieten van de rijkdommen van zijn schepping. Hoewel de mensen nu in het “verloren paradijs” wonen is God nog steeds van plan het beste van de slechte situaties te maken.

Genealogie

Als je de genealogische lijsten (de lijsten waar wordt vermeld wie een kind is van wie en hoe oud ze werden) van Genesis 5 zou overslaan, mis je de verborgen “theologische schatten” van Henoch’s leven en zijn verdwijning. Maar als je elk woord van elke lijst in de bijbel doorwerkt, zul je je al snel overdonderd voelen. Het valt ook op dat de mensen in de Genesis verhalen erg oud worden. Dit valt te verklaren omdat in deze tijd geen jaren zoals nu werden gebruikt, maar er werd gebruik gemaakt van een andere manier om tijd te berekenen via de stand van de zon en maan. Een jaar duurde hier minder lang als een jaar nu duurt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bijbel.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Belangrijke weetjes uit de bijbel"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 01-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!