InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Invloed christendom in Nederland

Invloed christendom in Nederland

Het christendom is al eeuwen lang de meest voorkomende godsdienst in Nederland. In de Middeleeuwen draaide alles in Nederland en overigens ook in grote delen Europa, om godsdienst. Mensen gingen toen nog relatief jong dood, het leven stelde dan ook weinig voor. De kerk zei dat wanneer ze een goed leven leden, ze vervolgens na een korte periode in de hel, het eeuwige leven zouden krijgen in het koninkrijk van God. In de jaren '60 van de vorige eeuw begonnen mensen hier snel anders over te denken. Het christelijk geloof en de christelijke cultuur hebben in Nederland eeuwenlang een grote invloed gehad op de samenleving. Vanaf de jaren '60 en '70 begon deze invloed snel af te nemen. Deze ontwikkeling deed zich niet alleen in Nederland voor, maar in heel veel Europese landen.

In het "christelijke West-Europa" zijn de kerk en het christendom niet meer bepalend voor het doen en laten van de mensen. Wel zien we in Nederland nog veel uitingen die op de een of andere manier te maken hebben met het christendom. Het christendom is bijna altijd terug te vinden in onze cultuur, denk hierbij aan onze taal, in schilderijen, in gebouwen, maar ook in gebruiken en gewoontes. Een voorbeeld hiervan is het vieren van Kerstmis en het stalletje onder de kerstboom.

Christelijke groeperingen

Er bestaan in ons land talloze verschillende christelijke groeperingen. Deze groeperingen hebben allemaal hun eigen opvattingen, gebruiken en gewoontes. De twee grootste groepen christenen noemen we de rooms-katholieken en protestanten. De laatste groep, de protestanten, kunnen we vervolgens weer onderscheiden in een veelheid van stromingen en kleine christelijke groeperingen. Een voorbeeld hiervan is de Lutherse kerk.

Invloed op de Nederlandse cultuur

We staan nu eerst stil bij de invloed die het christendom heeft gehad op de Nederlandse cultuur. In onze taal, muziek, schilderkunst en gebouwen zijn aspecten te vinden uit het christendom. Veel spreekwoorden en uitdrukkingen zijn rechtstreeks aan de bijbel ontleend, of aan bepaalde kerkelijke gebruiken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn;
  • De dader ligt op het kerkhof.
  • Hij is een ongelovige Thomas.

Bepaalde romans en gedichten zijn niet te begrijpen als je niet iets weet van woorden en begrippen uit de bijbel. Denk bijvoorbeeld aan de roman "De Jakobsladder" van Maarten 't Hart Veel van wat in deze boeken staat, is onbegrijpelijk voor lezers die de taal van de bijbel en de kerk niet kennen. Hetzelfde geldt voor allerlei speelfilms die gebaseerd zijn op het leven van bijbelse personen of bijbelse thema's, bijvoorbeeld de film "Angels and Demons". De invloed van het christelijk geloof is verder ook duidelijk te merken bij bepaalde muziek. De Cantates van Bach, gospelmuziek en gothic metal zouden er zonder het christelijk geloof niet geweest zijn.

Omroepen

Ook komen er in Nederland steeds meer christelijke organisaties bij. Dagbladen zoals De Volkskrant en Trouw maar ook omroepen als de EO, KRO en NCRV. Verder bestaan er allerlei scholen, verenigingen en politieke partijen die zijn opgericht op grond van een christelijke levensbeschouwing.

De christelijke kalender

Een ander duidelijk voorbeeld van de invloed van het christendom is de christelijke jaartelling, die gebaseerd is op het (waarschijnlijke) geboortejaar van Jezus van Nazaret. Die invloed is over de hele wereld merkbaar, want internationaal is de christelijke jaartelling de meest gebruikelijke. Veel jaarlijkse feestdagen hebben met het christelijk geloof te maken. Schoolvakanties worden bijvoorbeeld gedeeltelijk bepaald door christelijke feestdagen, Kerst, Pasen enzovoorts. Zondag is ook de vaste rustdag, christenen vieren dan hun geloof samen met anderen. Ook niet christenen hebben standaard op Zondag vrij.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Invloed christendom in Nederland"

Reactie

Meike, 10-06-2012 22:36 #1
Het is "Jezus van Nazareth", en niet "Nazaret".

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 07-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!