InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het hindoeïsme en de goden Vishnu, Shiva en Brahma

Het hindoeïsme en de goden Vishnu, Shiva en Brahma

Het hindoeïsme en de goden Vishnu, Shiva en Brahma Het hindoeïsme is één van de vijf wereldgodsdiensten. In Nederland wonen in 2017 ruim 100.000 Hindoestanen en wereldwijd gezien gelooft ongeveer vijftien procent van de wereldbevolking in het hindoeïsme. De naam van dit geloof verwijst naar de rivier de Indus volgens velen ruim 4500 jaar geleden het hindoeïsme is ontstaan. Binnen het hindoeïsme zijn Vishnu, Shiva en Brahma zeer belangrijke goden.

Het ontstaan van het Hindoeïsme

Bron: Terimakasih0, PixabayBron: Terimakasih0, Pixabay
Het Hindoeïsme is één van de oudste wereldgodsdiensten die nog altijd levende wordt gehouden. Het hindoeïsme wijkt af van de andere wereldgodsdiensten, omdat het geen stichter kent, zoals bij het Jodendom, Christendom, Boeddhisme en Islam wel het geval is. Op de vraag wanneer het Hindoeïsme precies is ontstaan kan niemand echter met zekerheid antwoord geven. Veelal wordt er vanuit gegaan dat deze religie zijn oorsprong ruim 4500 jaar geleden vindt aan de voet van de rivier de Indus. Aan de oevers van deze rivier woonden veel mensen waarvoor de rivier erg belangrijk was, omdat er in die tijd nog geen waterleidingen en vergelijkbare watervoorzieningen waren. De rivier hielp de bewoners te voorzien in hun algemeen dagelijks levensbehoeften, zoals eten (vis), drinken ( water) en men kon zichzelf en hun kleding wassen in het water van de Indus. Rond het jaar 2500 voor onze jaartelling bloeide in de buurt van de Indus dan ook een rijke cultuur, die we de Indus-cultuur noemen. Uit oude archeologische opgravingen is men iets te weten gekomen over de godsdienst die men in die tijd had.

Shiva, Vishnu en Brahma

Het Hindoeïsme kent duizenden goden. Niet alle goden worden wereldwijd vereerd. Sommige goden zin alleen in een bepaalde regio of zelfs voor een bepaalde familie zeer belangrijk. Voor velen is Vishnu de belangrijkste god van het Hindoeïsme, maar ook Shiva en Brahma zijn zeer belangrijke goden voor de aanhangers van het Hindoeisme. Brahma zou de wereld gemaakt hebben, Shiva zou alles vernietigd hebben en Vishnu zou als taak het onderhouden van de wereld hebben. Gezamenlijk worden de goden; Shiva, Brahma en Vishnu wel gezien als een drie-eenheid die de Trimurti wordt genoemd.

Reïncarnatie

Een belangrijke gedachte van de Hindoestanen is het geloof in reïncarnatie, de wedergeboorte van de mens. Na de dood kun je in een lagere of een hogere positie terug komen op aarde. Je positie waarin je terug op aarde wordt gebracht is afhankelijk van de wijze waarop je geleefd hebt. Alle daden die een mens tijdens zijn leven verrichten worden Karma genoemd. Echter is het voor de Hindoes niet het doel om in een hogere positie terug te komen op aarde. Het hoogst haalbare doel voor de Hindoes is de Moksha, waarbij de diepste kern van de mens niet opnieuw geboren hoeft te worden.

Kastenstelsel

Bij de aanhangers van het Hindoeïsme is de samenleving traditioneel ingedeeld volgens het kastenstelsel. Dit houdt in dat iedereen behoort tot een bepaalde kaste. Bij welke kaste je hoort is afhankelijk van je plaats in de samenleving. Vooral reinheid staat bij de indeling van de kasten erg centraal. Elke kaste heeft een eigen mate van reinheid. Zo doet bijvoorbeeld een slager volgens de Hindoestanen onrein werk, waardoor deze dus tot een lage kaste behoort.

Vier standen

Alle duizenden verschillende kasten die er bestaan worden ook wel verdeeld in vier standen. Hierbij is de hoogste stand bestemd voor de priesters, de Brahmanen. De stand daarna is bestemd voor de adel of de krijgers. De derde stand is de stand van de kooplieden. De laatste stand is dan bestemd voor mensen die onreine werkzaamheden verrichten.Naast deze indeling zijn er ook nog mensen die buiten de vier standen vallen. Dit zijn de zogenaamde kastelozen, de outcasts die ook wel paria's genoemd worden.

De feestdagen

Bron: DEZALB, PixabayBron: DEZALB, Pixabay
Het Hindoeïsme kent honderden verschillende feestdagen. Twee feestdagen die ook veelal door de Hindoes in Nederland worden gevierd zijn het Holi-feest en de Divali. Deze feestdagen vallen net als andere Hindoestaanse feesten niet elk jaar op dezelfde datum. De datums waarop de feesten worden gehouden zijn afhankelijk van de maanjaren. Deze maanjaren verschillen elf dagen ten opzichte van de zonnejaren, waar de westerse wereld op gebaseerd is.

Holi-feest

Zo duurt het Holi-feest ieder jaar tien dagen en eindigt deze altijd wanneer het in de maand Phaguna volle maan is. Bij het Holi-feest wordt er ieder jaar gevierd dat de lente het heeft gewonnen van de winter. Het Holi-feest is dan ook een typisch lente feest dat bij ons meestal in de maand maart wordt gehouden.

Divali

Het Divali-feest is een feest dat ieder jaar in de herfst wordt gevierd. Tijdens dit lichtfeest wordt de duisternis verjaagt en worden de doden van het afgelopen jaar herdacht.
Gerelateerde artikelen
Goden in het HindoeïsmeGoden in het HindoeïsmeHindoes zitten over de gehele wereld, maar de meeste hindoes vinden we terug in India. Het enige land waar de meerderhei…
Het hindoeïsme, een wereldgodsdienstHet hindoeïsme, een wereldgodsdienstHet hindoeïsme is een van de grootste godsdiensten ter wereld. In Nederland zijn ook veel hindoes. Wat geloven hindoes e…
Een der oudste godsdiensten ter wereld is het HindoeïsmeEen der oudste godsdiensten ter wereld is het HindoeïsmeEen der oudste godsdiensten ter wereld is het Hindoeïsme. De godsdienst is ontstaan in India al rond 3000 voor Christus.…
Hindoeïsme, de godsdienst, Sanatana Dharma, de eeuwige wetMeer dan 2000 jaar geleden werd de term: "HINDOE" gebruikt door de Perzen. Hiermee duidden zij het volk aan dat ten oost…
Kennis van geestelijke stroming, de vijf grootste religiesEr zijn veel verschillende geloven op de wereld. Ondanks dat zijn er vijf grote godsdiensten. De twee oudste godsdienste…
Bronnen en referenties
  • Een wereld vol geloof
  • http://wikikids.nl/Hindoe%C3%AFsme
  • Afbeelding bron 1: Terimakasih0, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: DEZALB, Pixabay

Reageer op het artikel "Het hindoeïsme en de goden Vishnu, Shiva en Brahma"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 16-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!