InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Boeddhisme in het kort

Het Boeddhisme in het kort

Het Boeddhisme in het kort Het Boeddhisme is één van de vijf grote wereldgodsdiensten. Het Boeddhisme is volgens de overlevering rond 490 tot 410 voor onze jaartelling gesticht door Siddhartha Gautama oftewel Boeddha. Het doe van de Boeddhisten is om na de dood niet meer terug te hoeven komen op aarde en bevrijdt te worden van alle pijn. Het Boeddhisme heeft zich door de eeuwen heen verspreid tot een wereldwijd geloof van meer dan 400 miljoen aanhangers, waarbij het centrale gedeelte zich nog altijd in Azië bevindt.

Boeddha

Het Boeddhisme is ontstaan door de prins Siddhartha Gautama. De prins Siddhartha Gautama werd geboren in het dorp Lumbini in het huidige Nepal omstreeks 490 to 410 voor onze jaartelling. Later zou hij de bijnaam Boeddha krijgen. Siddharta Gautama was van oorsprong Hindoestaan en werd alleen opgevoed door zijn vader, omdat zijn moeder al enkele weken naar zijn geboorte overleed. Zijn vader deed er alles aan om hem niet bloot te stellen aan ellende. De koning schatte in dat wanneer zijn zoon wist hoeveel ellende er wereldwijd was, dat hij nooit de troon zou overnemen. Lang leek dit te lukken, totdat Siddharta buiten de paleispoort alsnog in aanraking kwam met een zieke en een overleden man. Toen ontdekte Siddharta dat het leven niet altijd zo goed was als hij altijd had gedacht. Siddharta gooide alle luxe van af dat moment overboord en ging leven zonder luxe en genot.

In zijn bestaan zonder luxe en genot kwam Siddharta in aanraking met tal van mensen die vanwege hun geloof een zwervend bestaan leidden. Van enkele van deze mensen leerde hij tal van meditatietechnieken en yoga. Echter vond Siddharta in deze technieken nog niet wat hij vond en zonderde hij zich af in de wildernis om daar helemaal op zich zelf te kunnen en zijn. Hij at bijna niets en deed lange ademhalingssessies. Uiteindelijk kreeg Siddharta volgelingen die Siddharta prezen om zijn discipline en ervan overtuigd waren dat Siddharta hen ooit zou helpen om de verlossing te bereiken. Echter liep dit anders, omdat Siddharta er achter kwam dat deze sobere levensstijl hem niet gaf wat hij ervan verwachte. Siddharta brak met zijn volgelingen en koos een middenweg tussen het leven zonder luxe en het leven met luxe. Dit bleek een goede keus. Stap voor stap kwam hij dichter bij het moment dat hij doordrong tot de diepste kern van het bestaan en werd hij verlost zodat hij niet opnieuw ter aarde hoefde te komen. Vanaf dat moment ging Siddharta als Boeddha genaamd door het leven. Al tijdens zijn leven kreeg Boeddha veel volgelingen. Dezen wouden net als Boeddha loskomen van het leven en de pijn en zagen Boeddha hierbij als hun voorganger. Op deze manier groeide het Boeddhisme snel.

Ben ik wel gelukkig?

Hoe vaak hoor je het mensen niet zeggen: "Ik heb een fijne baan, lieve partner, gezonde kinderen, kortom ik ben Gelukkig!" Volgens de Boeddhisten kan dat niet. Ook al denkt men dat hij of zij gelukkig is toch is het niet zo. Iedereen heeft te maken met lijden. Wanneer je diep in je hart kijkt zul je zien dat je eigenlijk helemaal niet zo gelukkig bent en ook te maken hebt met lijden.

Volgens de Boeddhisten bestaan er drie soorten lijden:

  • Lijden door pijn
  • Lijden door vergankelijkheid
  • Lijden door persoonlijkheidsbestanddelen

De gedachten die de Boeddhisten vormen met betrekking tot het lijden, worden samengevat in de vier edele waarheden. Deze vier edele waarheden met betrekking tot het lijden zijn:
  • Alles is lijden.
  • Het lijden heeft altijd een oorzaak.
  • Het lijden kan overwonnen worden.
  • Er een weg om het lijden te laten stoppen.

Het Wiel van Dharma

Het Wiel van Dharma is het belangrijkste symbool van het Boeddhisme. Het Wiel van Dharma wordt voorgesteld als een karrewiel met acht spaken. Deze acht spaken verwijzen naar het achtvoudige pad, de acht regels waaraan Boeddhisten zich moeten houden om uiteindelijk de langverwachte verlichting te bereiken.

Deze acht regels van het Wiel van Dharma bestaan uit:

  1. Je moet de juiste visie hebben. Je moet er van overtuigd zijn dat de vier edele waardheden de enige echte waarheden zijn.
  2. Je moet goede beslissingen nemen die ervoor zorgen dat je nimmer gebonden mag zijn aan deze wereld. Hiertoe behoord ook het nooit schade aanbrengen aan levende wezens.
  3. Net taalgebruik hanteren. Hiertoe behoren geen leugens en scheldwoorden
  4. Goed gedrag en beslist geen geweld
  5. De juiste manier van levensonderhoud
  6. De juiste inspanning
  7. De juiste aandacht
  8. De juiste meditatie

Het Boeddhisme in Nederland

In Nederland is het Boeddhisme een minderheidsgeloof. Echter groeit het aantal aanhangers van het Boeddhisme in Nederland per jaar. In 2011 zijn er ruim 170.000 Nederlanders aanhangers van het Boeddhisme. Dit is 1% van de totale Nederlandse bevolking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Een wereld vol geloof -

Reageer op het artikel "Het Boeddhisme in het kort"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 28-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!