InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Goden in het Hindoeïsme

Goden in het Hindoeïsme

Goden in het Hindoeïsme Hindoes zitten over de gehele wereld, maar de meeste hindoes vinden we terug in India. Het enige land waar de meerderheid van de bevolking hindoe is, is het naburig gelegen Nepal. Er zijn vele goden in het Hindoeïsme, voortkomende uit al de stromingen, en een aantal lichten we hieruit.

Hindoeïsme en de goden

Eigenlijk bestaat het Hindoeïsme uit een aantal verschillende stromingen, maar gemakshalve ooit (in de 19e eeuw) door de Britten samengevat onder de naam Hindoeïsme. Deze naam is weer afkomstig van de Perzische uitspraak voor het volk aan de rivier Sundu, dat later hindoe werd. De verbastering heeft weer te maken met de uitspraak.
Al die stromingen hebben weer hun eigen heiligen en voorgangers … en ook hun favoriete goden. Enkele van de meest bekende en voor sommige erg belangrijke Brahma, de schepper, Shiva, de vernietiger en herschepper en Vishnu, de bewaarder.

Waar staan de goden voor (enkele bekende)

Brahma

Brahma is de god van het scheppende, de schepper van het heelal en god van de wijsheid. Zijn vrouw is Saraswati en staat voor kunst, muziek en literatuur.

Vishnu

Vishnu staat voor het onderhoudende, de bewaarder en hij doet dit met de afgebeelde vier armen die de lotusbloem, de trompetschelp, de discus en de knuppel vasthouden. Zijn vrouw is Lakshmi.

Lakshmi

Lakshmi staat voor liefde, schoonheid en welvaart. Geboren uit de oceaan is ze ambitieus. Ze staat voor de bevrijding uit de cyclus van leven en dood en wordt bereikt met hard werken, toewijding en opoffering.

Shiva

Shiva vertegenwoordigd de vernietigde aspecten van God, de dynamiek en is ook de god van de yogi’s. Alles is immers maar tijdelijk en enig moment zal het veranderen of vernietigen. De vaak dansende Shiva staat voor energie die door het universum gaat en die de uiterste van seizoenen, nieuw leven en dood veroorzaakt. Parvati is zijn vrouw.

Parvati

Parvati staat voor het huwelijk en dient graag haar geliefde Shiva. Ze staat voor de stabiele factor in het geheel, degene die de aardse gewassen tot bloei laat komen en met haar verleidelijke schoonheid je het leven leert kennen. Ze is sterk, een rots in de branding.

Durga

Durga staat voor kracht, kracht waarmee het universum tot bloei is gekomen. Haar kracht put ze uit de leeuw, waarmee ze de demonen verslaat. Ze is te sterk voor de demonen die het aardse over willen nemen.

Ganesha

Ganesha is de optimist. Hij is de zoon van Parvati en Shiva en heeft het bekende olifantenhoofd. Hij staat voor wijsheid en kennis en hij neemt obstakels die je tijdens je leven tegenkomt weg. Het olifantenhoofd dankt hij aan zijn vader, want denkende dat het een indringer was onthoofde hij Ganesha en kwam er vervolgens achter dat het zijn zoon was. Hij kreeg er het olifantenhoofd voor terug.

Hanuman

Hanuman is min of meer de aapgod en is er een van heldendaden en niet te evenaren krachten. Vayu is zijn vader en heer van de wind, welke hem de mogelijkheid geeft om te vliegen. Hij is slim en onbaatzuchtig en handelt hiernaar.

Tot slot

Ook als je niet gelovig bent of je bent aanhanger van een ander geloof, dan nog kunnen de verhalen rond de goden, die uit al de stromingen voortkomen, indrukwekkend zijn. Er is in de loop der jaren veel geschreven over de goden en zo krijg je een indruk waar ze voor staan. Typisch, maar zeker ook mooi, is het feit dat ze hoe wreed ze soms ook zijn, uiteindelijk altijd voor het goede staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het hindoeïsme, een wereldgodsdienstHet hindoeïsme, een wereldgodsdienstHet hindoeïsme is een van de grootste godsdiensten ter wereld. In Nederland zijn ook veel hindoes. Wat geloven hindoes e…
Nepal: godsdienst en toerismeNepal: godsdienst en toerismeNepal is een koninkrijk, het is een derde wereldland en ontvangt ontwikkelingshulp en het kent twee godsdiensten. Van de…
Een der oudste godsdiensten ter wereld is het HindoeïsmeEen der oudste godsdiensten ter wereld is het HindoeïsmeEen der oudste godsdiensten ter wereld is het Hindoeïsme. De godsdienst is ontstaan in India al rond 3000 voor Christus.…
Hindoeïsme, de godsdienst, Sanatana Dharma, de eeuwige wetMeer dan 2000 jaar geleden werd de term: "HINDOE" gebruikt door de Perzen. Hiermee duidden zij het volk aan dat ten oost…
Nepal: Kumari, de levende GodinNepal: Kumari, de levende GodinDe Hindoe's kennen veel goden, minstens driehonderd. De Kumari is één van deze goden en godinnen, maar met het grote ver…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goden in het Hindoeïsme"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 25-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Alternatieve geneeskunst
Schrijf mee!