InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Brief van Paulus: Filipenzen 3: 13-14

Brief van Paulus: Filipenzen 3: 13-14

Brief van Paulus: Filipenzen 3: 13-14 De bijbeltekst komt uit de brief van Paulus aan de gemeente van Filippi. Het is de eerste gemeenschap in Europa waar Paulus het evangelie verkondigde. Paulus zit in de gevangenis en richt zich in de brief tot de gemeente in Filippi. De brief in het geheel is een duidelijke oproep aan de gemeente van Filippi tot volharding in hun geloof. Hij wil er geen 'doekjes om winden' maar zijn boodschap op het scherpst van de snede zetten. Het gaat immers om het heil en verlossing van die gemeente. Ze hebben bemoediging nodig en geen veroordeling. Paulus gebruikt daarvoor een prachtige vergelijking door te wijzen op het wedstrijd gevoel.

Nieuwe bijbelvertaling

13. Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.

Herziene Statenvertaling

13 Broeders, ikzelf denk niet dat ik het gegrepen heb,
14 maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus.

Nederlands Bijbelgenootschap 1951

13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

Willibrordvertaling

13 Nee, broeders en zusters, ik beeld mij niet in dat ik het al in mijn bezit heb. Alleen dit: vergetend wat achter me ligt en me richtend op wat voor me ligt, 14 streef ik naar het doel: de prijs van de hemelse roeping, die God in Christus Jezus tot mij richt.

Paulus en sport

Het valt op dat de vertalingen weinig verschillen vertonen. Het is duidelijk dat Paulus wil zeggen dat hij niet hoogmoedig is. Hij wil niet betweterig overkomen. Ook Paulus is er nog niet. Paulus gebruikt een voorbeeld van een sporter. Geloven is net alsof je een wedstrijd loopt met de eindstreep (het wit) in het oog. In de sportwereld gaat het ook om het behalen van de hoogste prijs. ‘Zich uitstrekken naar’ of ‘bezig zijn met zijn best doen iets te bereiken’. In het Grieks is het letterlijk ´het wit´ ,de markering aan het einde, de definitieve eindstreep.

Elke centimeter

Een ander mooi voorbeeld zien we in de natuur. In de dieren wereld strekt een jachtluipaard zich tijdens de jacht helemaal uit. Elke centimeter van zijn lichaam wordt benut om sneller dan zijn prooi te zijn. Topsporters zetten alles op alles om die prijs te halen. Zoals een spits er naar jaagt om de bal over de doellijn te krijgen. Zoals een schaatser als eerste de finish wil bereiken. Als mens kun je ook vaak ervaren dat je veel werk verzet, je uitslooft voor anderen, of dat je het gevoel krijgt niet gewaardeerd te worden. Je hebt het gevoel dat je elke centimeter van je leven geeft voor jezelf of voor de ander en er niets voor terug krijgt. Als je dat gevoel hebt wil Paulus duidelijk maken dat je niet elke centimeter bezig bent voor jezelf maar voor het koninkrijk van God.

Opdracht van Paulus aan de Filipenzen

Paulus geeft niet alleen de Christenen van Filipi een opdracht. De woorden van Paulus zijn vandaag nog steeds actueel. In het toepassen van het christelijk geloof moeten we bezig zijn om elke centimeter van ons leven te gebruiken om in dienst van God te stellen. Niet denken dat we het al hebben bereikt want dan worden we lui. De wedstrijd spelen en in gedachten houden dat elke centimeter van het 'speelveld' Gods koninkrijk is. Op die manier wil Paulus het evangelie van Jezus overbrengen bij de gemeente van Filipi.
Gerelateerde artikelen
De Bijbel (Christendom)De Bijbel. Het is een van de oudste en meest verkochte boeken ooit. Mensen weten echter nog veel niet over de Bijbel. Ho…
Mag een vrouw spreken in de gemeente/kerk?Er is al veel geschreven, gezegd en geargumenteerd over de vrouw in de gemeente (kerk). Niet allen door mannen, maar ook…
Het Nieuwe Testament (Christendom)Het Nieuwe Testament is van groot belang binnen het Christendom. Het vormt het tweede deel van de Christelijke Bijbel en…
De Bijbel in de praktijk: zorgen makenDe Bijbel in de praktijk: zorgen makenZorgen maken is menselijk. Een manier om met problemen om te gaan is om ze te bekijken vanuit Bijbels perspectief. Staat…
De interpretatie van het woord 'apo' in 1 Korintiërs 11:23aDe interpretatie van het woord 'apo' in 1 Korintiërs 11:23aIn 1 Korintiërs 11:17-34 geeft Paulus instructies voor de viering van het avondmaal, welke hijzelf ook weer gekregen hee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anilton, Pixabay
  • Bijbel

Reageer op het artikel "Brief van Paulus: Filipenzen 3: 13-14"

Reactie

Hendrik (infoteur), 27-08-2012 11:26 #1
Een sporter kan ook niet zonder training en als gelovige heb je ook de training nodig, dat is Bijbel lezen, gebed en kerkgang, maar ook avondmaal.

Infoteur: Hessel
Laatste update: 03-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!