InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitleg Psalm 32 spreekt over het vergeven van zonde en van het goede geluk van iemand die berouw heeft en aan G'd zijn hele hart uitstort. Wanneer G'd u vergeeft is het logisch dat u andere mensen die u gekwetst hebben ook vergeeft. Dit lijkt moeilijk maar met hulp van G'd is het eigenlijk heel eenvoudig. G'd zal u er voor belonen. Psalm 32 wordt besproken aan de hand van informatie van Joodse wijzen.

Tekst Psalm 32

Gelukkig wiens misdrijf vergeven, wiens zonde bedekt is. Gelukkig de mens wie de Eeuwige een misstap niet aanrekent en wie geen onwaarachtigheid voor de geest staat. Had ik mijzelf het zwijgen opgelegd dan zou ik wegteren tot op het gebeente, door mijn kreunen heel de dag. Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij, mijn levenskracht smolt weg als in zomerhitte.
…..
…..
Veel zijn de smarten voor de slechten, maar wie op de Eeuwige vertrouwt, liefde omringt hem. Schept vreugde in de Eeuwige, juicht rechtvaardigen, jubelt allen die het oprecht menen.

Tekst Psalm 32 in het Hebreeuws

א לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי-פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה. ב אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשֹׁב יְהוָה לוֹ עָו‍ֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה. ג כִּי-הֶחֱרַשְׁתִּי בָּלוּ עֲצָמָי בְּשַׁאֲגָתִי כָּל-הַיּוֹם. ד כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָנֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי בְּחַרְבֹנֵי קַיִץ סֶלָה. ה חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ וַעֲו‍ֹנִי לֹא-כִסִּיתִי אָמַרְתִּי אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי לַיהוָהוְאַתָּה נָשָׂאתָ עֲו‍ֹן חַטָּאתִי סֶלָה. ו עַל-זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל-חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹארַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ. ז אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִירָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה. ח אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ-זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי. ט אַל-תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִיןבְּמֶתֶג-וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ. י רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע וְהַבּוֹטֵחַ בַּיהוָה חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ. יא שִׂמְחוּ בַיהוָה וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ כָּל-יִשְׁרֵי-לֵב.

Luister naar Psalm 32

Luister naar Psalm 32 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 32 van Rabbi Yitzchok Rubin

vergeving
Psalm 32 begint met een les voor ons allen. Wanneer onze zonden vergeven worden zijn we waarlijk gelukkig. En dit gebeurt wanneer we toegeven fout gehandeld te hebben. Hashem vergeeft ons uit liefde. We hebben veel aan Hem te danken en toch zondigen we. Maar Hij staat ons toe ons leven weer op orde te brengen.

eigen zonden
We moeten naar onze eigen zonden kijken en niet de anderen de les lezen. De echte baal tesjoeva (berouw hebbende) kijkt naar zijn eigen zwakheden. We moeten ons richten op waar we zijn en bij anderen inspiratie zoeken.

anderen vergeven
Wanneer G'd onze fouten vergeeft, moeten wij dan ook niet andere mensen hun fouten vergeven?

gevangen als dieren
Als we niet begrijpen wat Hashem van ons wil zijn we als gevangen dieren en zijn we niet in staat om dichterbij de essentie van Hashem te komen. We moeten geen huisdieren blijven zonder goed na te denken. We moeten beseffen dat anderen belangrijk voor ons zijn. De Jood die zijn vertrouwen legt bij Hashem ziet de anderen als vriendelijk. Hierdoor zullen we groeien.

Commentaar van Rashi op Psalm 32

Per vers het commentaar van Rashi, de Joodse Bijbelcommentator die leefde van 1040-1105. Rashi wordt beschouwd als de leraar van de leraren. Door alle traditionele Joden wordt Rashi als autoriteit op het gebied van de Joodse Bijbel en de Talmoed beschouwd. Vandaar dat het belangrijk is om zijn commentaar op de Psalmen weer te geven. Rashi gebruikt nieuw Hebreeuws aangevuld met Oud Franse woorden. Zijn taalgebruik is soms wat orakelachtig kort. Voor nadere verklaring is het verstandig een orthodox Joodse rabbijn te raadplegen.

Vers 1
Een onderwijzing van David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.

Van David, een maskil: De wijzen zeiden (Pes. 117a): Elke psalm waarin 'maskil' wordt genoemd, werd door een tolk gezegd.

Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven: Wiens overtreding de Heilige, Gezegend Hij, vergeeft en Hij verbergt zijn zonden. (נשוי is een vergiffenis in het Oude Frans, gratie. De implicatie is vergeving, omdat de vergeving van ongerechtigheid vertegenwoordigt [de zonde] wordt opgeheven en teruggetrokken van een persoon.)

Vers 2
Geprezen is de man aan wie de Heer geen ongerechtigheid toeschrijft en in wiens geest geen bedrog is.

aan wie de Heer geen ongerechtigheid toeschrijft: op voorwaarde dat er in zijn geest geen bedrog is, denkend om terug te keren naar zijn "braaksel".

Vers 3
Toen ik zweeg, vervielen mijn botten met mijn gekreun de hele dag door.

Toen ik zweeg: Toen ik zweeg, [toen ik afzag] mijn overtredingen voor U te belijden.

vervielen mijn botten: vanwege mijn vele zuchten en mijn zorgen de hele dag, dat ik me zorgen maakte over de straf.

Vers 4
Want [zowel] dag als nacht is Uw hand zwaar op mij; mijn frisheid was voor altijd veranderd zoals in de droogte van de zomer.

Want [zowel] dag als nacht: de vrees voor Uw hand en Uw besluiten lag zwaar op mij.

mijn frisheid was veranderd: Hebr. לשדי, mijn vocht, en zo (in Numeri 11:8): "het vocht (לשד) van olie", het vocht van olie. Dit is hoe Dunash het uitlegde (p. 14). Menachem (p. 171) associeert [het met] een uitdrukking van plundering als (boven 12:6): "van de plundering (משד) van de armen"; (boven 17:9) "Vanwege de goddelozen die mij hebben beroofd (שדוני)."

zoals in de droogte van de zomer: Tot het opdroogt als de droogte van de zomer uit mijn bezorgdheid over de zwaarte van Uw hand, dat ik me zorgen maakte over mijn zonden; dus ...

Vers 5
Ik zou U over mijn zonde informeren en mijn ongerechtigheid niet verbergen; Ik zei: "Ik zal mijn overtredingen aan de Heer belijden", en U vergaf voor altijd de ongerechtigheid van mijn zonde.

Ik zou U over mijn zonde informeren: altijd. Dit is een tegenwoordige tijd. Want ik zei: Het is goed dat ik mijn overtredingen aan de Heer belijd, en nu dat ik de profeet heb beleden en tegen hem zei: "Ik heb gezondigd" (zoals in II Samuël 12:13) ...

U vergaf de ongerechtigheid van mijn zonde: zoals de kwestie die daar staat (vers 13): "Ook de Heer heeft uw zonde verwijderd, enz."

Vers 6
Laat daarom elke vrome man tot U bidden op het moment dat U wordt gevonden, alleen over een vloed van uitgestrekte wateren [die] hem niet zou moeten bereiken.

op het moment dat U wordt gevonden: Wanneer wordt gevonden dat U zijn gebed accepteert, en wat is dit? ...

alleen over een vloed van uitgestrekte wateren: dat zij hem niet zouden bereiken, dat hij niet in handen zou vallen van vijanden, die als overstromende wateren zijn. En dus zien we dat David hiervoor bad en zei (II Samuël 24:14): “Laten we nu in de hand van de Heer vallen, want zijn barmhartigheden zijn groot; maar laat mij niet in de hand van de mens vallen.”

Vers 7
U bent een schuilplaats voor mij, tegen een tegenstander. U bewaakt me; met liedjes van verlossing omringt U me voor altijd,

U bent een schuilplaats voor mij: om U in uw schaduw te verbergen voor de vijand.

U bewaakt me: Hebreeuws תצרני, zoals תשמרני.

liedjes van verlossing: Een reddingslied.

omringt U me: Hebreeuws תסובבני. Dit is de tegenwoordige tijd. U omringde me altijd met liedjes van bevrijding. En dus zei U tegen mij ...

Vers 8
"Ik zal u verlichten en u instrueren welke weg [te gaan]; Ik zal Mijn oog naar u knipogen."

Ik zal u verlichten en u instrueren welke weg: te gaan

Ik zal knipogen: Met Mijn oog; Ik zal je laten weten wat je moet doen. איעצה is een uitdrukking van knipogen naar het oog, zoals (in Spreuken 16:30): "Hij knipoogt (עצה) zijn ogen om perverse gedachten te denken."

Vers 9
Wees niet als een paard, als een muilezel die niet onderscheidt; wiens mond met bit en hoofdstel moet worden vastgehouden, zodat hij niet bij u in de buurt komt wanneer hij wordt verzorgd.

Wees niet als een paard, als een muilezel: die geen onderscheid maakt tussen iemand die hem ten goede komt en iemand die hem schade berokkent, want wanneer je een beetje in zijn mond steekt, sluit hij zijn mond en schudt hij zijn hoofdstel, en wanneer je hem borstelt, moet je zijn mond sluiten en kastijd hem met een beetje en teugel terwijl je hem siert en hem verzorgt.

zodat hij niet bij u in de buurt komt: Zodat hij niet in je buurt moet komen om je pijn te doen terwijl je hem verzorgt, met bit en hoofdstel (wanneer hij wordt verzorgd, om zijn mond te sluiten. Wanneer hij wordt verzorgd terwijl je hem borstelt, moet je zijn mond met een beetje sluiten en teugel zodat hij niet in uw buurt komt.) בלימה is een uitdrukking van het sluiten in de taal van de Misjna: Zijn mond is gesloten (בלוב), zijn voeten zijn gesloten ((למות), in Traktaat Bechoroth (40b). (Menachem associeerde לבלום, en ook בלימה [Job 26:7] als een uitdrukking van regulering [p. 45].)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Psalm 32 leert ons twee zaken: het belang van het tonen van berouw en het vergeven van andere mensen. Eigenlijk laat deze Psalm zien dat we niet te veel stil moeten blijven staan bij de zonden die we hebben begaan. Uiteraard is het niet goed dat de zonden hebben plaatsgevonden, maar het tonen van echte berouw is veel belangrijker. Stil blijven staan bij de zonden verergert de situatie alleen maar en leidt tot nog meer zonden. We proberen dan excuses te vinden terwijl we juist openlijk toe moeten geven dat we gezondigd hebben en dat we er oprecht spijt van hebben. Alleen zo kunnen we groeien en dichter bij Hashem komen. Zo leren we van onze fouten en kunnen we voorkomen dat we in de toekomst opnieuw zullen zondigen.

Joden geloven niet in de erfzonde. In dat geval zou berouw niet echt werken voor nieuwe zonden. Ook geloven Joden niet dat een ander mens de zonde die door ons persoonlijk zijn begaan op zich kan nemen. Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar zonden en ieder mens kan kiezen voor berouw. Zo leren we naar G'd toe te groeien. Wanneer iemand anders de zonde op zich zou nemen (wat overigens onmogelijk is) dan wordt de mens nimmer volwassen en groeit hij geestelijk niet. Geloven de Joden dan niet dat de Joodse Masjiach (Messias) zonden op zich zal nemen? Jazeker, maar dit betreft de zonden van de wereld als geheel en niet de persoonlijke zonden.

Omdat G'd onze fouten vergeeft, moeten wij ook andere mensen hun fouten vergeven. Dit is heel belangrijk omdat we ons anders boven de ander gaan stellen. Het vergeven van elkaars zonden leidt tot een betere wereld. Wanneer we de ander vergeven zal deze ook vergevingsgezind naar ons toe zijn. Met de hulp van G'd is het makkelijk om anderen hun fouten te vergeven. G'd zal u er voor belonen.

Lees verder

© 2010 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 2: in jonge taalBijbel - Psalm 2: in jonge taalDe schrijver van Psalm 2 heeft een boodschap voor de mensen die het voor het zeggen hebben in hun land. Hij wil hen waar…
Mooie bijbelteksten en gedichtjes voor op een geboortekaartMooie bijbelteksten en gedichtjes voor op een geboortekaartChristelijke ouders kiezen er vaak voor om een bijbelse tekst, gedicht of versje op een geboortekaartje te zetten. Het k…
Messiaanse profetie: 'Messiaanse Psalmen' van Norbert LiethMessiaanse profetie: 'Messiaanse Psalmen' van Norbert LiethMessiaanse profetie: 'Messiaanse Psalmen' van Norbert Lieth. Er is geen boek in het Oude Testament (Tenach) waar zoveel…
Chiasme of kruisstelling (psalm 109, 8): poëzie in de bijbelChiasme of kruisstelling (psalm 109, 8): poëzie in de bijbelPoëzie in de bijbel: chiasme of kruisstelling (Psalm 109 en Psalm 8). Een chiasme of kruisstelling is een literaire stij…
Psalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89 is een belangrijke psalm wat betreft het Davidische verbond. In 2 Samuël 7 belooft de Heer aan David dat zijn t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Tenach (voor tekst Psalm 32)
  • Rashi's commentaar op de Bijbel - http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/116426-joodse-denkers-rasji-bijbelcommentaar-in-joodse-traditie.html
  • Rhythm of the Heart - Rabbi Yitzchok Rubin

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitleg"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Bronnen en referenties: 5
Schrijf mee!