Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitleg Psalm 32 spreekt over het vergeven van zonde en van het goede geluk van iemand die berouw heeft en aan God zijn hele hart uitstort. Wanneer God u vergeeft is het logisch dat u andere mensen die u gekwetst hebben ook vergeeft. Dit lijkt moeilijk maar met hulp van God is het eigenlijk heel eenvoudig. God zal u er voor belonen. Psalm 32 wordt besproken aan de hand van informatie van Joodse wijzen. Tevens laat Etsel zijn eigen licht over Psalm 32 schijnen.

Tekst Psalm 32

Gelukkig wiens misdrijf vergeven, wiens zonde bedekt is. Gelukkig de mens wie de Eeuwige een misstap niet aanrekent en wie geen onwaarachtigheid voor de geest staat. Had ik mijzelf het zwijgen opgelegd dan zou ik wegteren tot op het gebeente, door mijn kreunen heel de dag. Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij, mijn levenskracht smolt weg als in zomerhitte.
..
..
Veel zijn de smarten voor de slechten, maar wie op de Eeuwige vertrouwt, liefde omringt hem. Schept vreugde in de Eeuwige, juicht rechtvaardigen, jubelt allen die het oprecht menen.

Tekst Psalm 32 in het Hebreeuws

א לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי-פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה. ב אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשֹׁב יְהוָה לוֹ עָו‍ֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה. ג כִּי-הֶחֱרַשְׁתִּי בָּלוּ עֲצָמָי בְּשַׁאֲגָתִי כָּל-הַיּוֹם. ד כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָנֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי בְּחַרְבֹנֵי קַיִץ סֶלָה. ה חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ וַעֲו‍ֹנִי לֹא-כִסִּיתִי אָמַרְתִּי אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי לַיהוָהוְאַתָּה נָשָׂאתָ עֲו‍ֹן חַטָּאתִי סֶלָה. ו עַל-זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל-חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹארַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ. ז אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִירָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה. ח אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ-זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי. ט אַל-תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִיןבְּמֶתֶג-וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ. י רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע וְהַבּוֹטֵחַ בַּיהוָה חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ. יא שִׂמְחוּ בַיהוָה וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ כָּל-יִשְׁרֵי-לֵב.

Toelicht op Psalm 32

vergeving

Psalm 32 begint met een les voor ons allen. Wanneer onze zonden vergeven worden zijn we waarlijk gelukkig. En dit gebeurt wanneer we toegeven fout gehandeld te hebben. Hashem vergeeft ons uit liefde. We hebben veel aan Hem te danken en toch zondigen we. Maar Hij staat ons toe ons leven weer op orde te brengen.

eigen zonden

We moeten naar onze eigen zonden kijken en niet de anderen de les lezen. De echte baal tesjoeva (berouw hebbende) kijkt naar zijn eigen zwakheden. We moeten ons richten op waar we zijn en bij anderen inspiratie zoeken.

anderen vergeven

Wanneer God onze fouten vergeeft, moeten wij dan ook niet andere mensen hun fouten vergeven?

gevangen als dieren

Als we niet begrijpen wat Hashem van ons wil zijn we als gevangen dieren en zijn we niet in staat om dichterbij de essentie van Hashem te komen. We moeten geen huisdieren blijven zonder goed na te denken. We moeten beseffen dat anderen belangrijk voor ons zijn. De Jood die zijn vertrouwen legt bij Hashem ziet de anderen als vriendelijk. Hierdoor zullen we groeien.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Psalm 32 leert ons twee zaken: het belang van het tonen van berouw en het vergeven van andere mensen. Eigenlijk laat deze Psalm zien dat we niet te veel stil moeten blijven staan bij de zonden die we hebben begaan. Uiteraard is het niet goed dat de zonden hebben plaatsgevonden, maar het tonen van echte berouw is veel belangrijker. Stil blijven staan bij de zonden verergert de situatie alleen maar en leidt tot nog meer zonden. We proberen dan excuses te vinden terwijl we juist openlijk toe moeten geven dat we gezondigd hebben en dat we er oprecht spijt van hebben. Alleen zo kunnen we groeien en dichter bij Hashem komen. Zo leren we van onze fouten en kunnen we voorkomen dat we in de toekomst opnieuw zullen zondigen.

Joden geloven niet in de erfzonde. In dat geval zou berouw niet echt werken voor nieuwe zonden. Ook geloven Joden niet dat een ander mens de zonde die door ons persoonlijk zijn begaan op zich kan nemen. Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar zonden en ieder mens kan kiezen voor berouw. Zo leren we naar God toe te groeien. Wanneer iemand anders de zonde op zich zou nemen (wat overigens onmogelijk is) dan wordt de mens nimmer volwassen en groeit hij geestelijk niet. Geloven de Joden dan niet dat de Joodse Masjiach (Messias) zonden op zich zal nemen? Jazeker, maar dit betreft de zonden van de wereld als geheel en niet de persoonlijke zonden.

Omdat God onze fouten vergeeft, moeten wij ook andere mensen hun fouten vergeven. Dit is heel belangrijk omdat we ons anders boven de ander gaan stellen. Het vergeven van elkaars zonden leidt tot een betere wereld. Wanneer we de ander vergeven zal deze ook vergevingsgezind naar ons toe zijn. Met de hulp van God is het makkelijk om anderen hun fouten te vergeven. God zal u er voor belonen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89 is een belangrijke psalm wat betreft het Davidische verbond. In 2 Samuël 7 belooft de Heer aan David dat zijn t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 32)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!