InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het verschil tussen Halal en Haram

Het verschil tussen Halal en Haram

Moslims hebben te maken met dingen die ze wel mogen en mogen eten en drinken en zaken die niet zijn toegestaan. Halal (in het Arabisch: حَلاَلْ betekent rein of toegestaan en Haram (In het Arabisch: حَرَامْ) is onrein en is dus verboden. Wat is halal en wat is haram? En welke zaken vallen onder halal en welke onder haram?

Halal en Haram: niet alleen eten, maar ook gedrag

Het gaat daarbij niet alleen om producten, maar ook om gedragingen. Moslims die de regels volgen, mogen bijvoorbeeld geen geld lenen of een hypotheek nemen, omdat ze daarvoor rente moeten betalen.

Halal voedsel

Moslims moeten zich bij het eten houden aan speciale regels. Deze regels komen uit de Koran, de Ahadith en de soenna’s.

Halal slachten

Moslims mogen als ze de regels volgen niet elk vlees eten. Varkensvlees is sowieso uitgesloten omdat het dier Haram (onrein) is. Daarop geldt overigens wel een uitzondering, want als iemand in hongersnood verkeert waarbij de dood dreigt, mag een varken of ander Haram dier wel gegeten worden. In onze hedendaagse maatschappij in het westen doet zich dat echter niet zovaak voor en daarom moet vlees dat door moslims wordt gegeten in ieder geval halal geslacht worden. Dit betekent dat:
  1. Het dier niet eerst wordt verdoofd en dat het doorsnijden van de hals van het dier zorgt voor diens einde.
  2. Het dier moet dan daarna volledig uitbloeden.
  3. Bovendien moet voor elk dier het gebed: Bismillah Allahu Akbar” worden uitgesproken.

Halal vlees betekent ook dat het dier goed behandeld is

Overigens gaat er aan zo’n slachting meer vooraf als vlees echt Halal wil zijn. Zo moeten de omstandigheden waarin het beest opgroeit goed zijn. Hoe het dier is gefokt, de kwaliteit van het voedsel en de manier waarop ze leefden kan ook meegenomen worden in de beoordeling of voedsel al dan niet halal is. In de Koran staat namelijk dat dierenwelzijn door Allah aan de mens is toevertrouwd en hij moet daar goed mee omgaan. Ook schrijft de Koran voor dat dieren met jongen die nog melk bij hun drinken niet geslacht mogen worden en de jonge dieren zelf ook niet. Bovendien mag een dier alleen gedood worden als het bedoeld is om het op te eten of omdat het beest lijdt door ziekte of doordat het gewond is. Het vlees eten van dieren die zelf zijn gestorven, mag ook alleen maar als de dood door honger dreigt. Overigens wordt ook nog steeds gekeken naar wanneer vlees echt helemaal halal is. Sommige stromingen vinden dat het dier dan alleen gedood mag worden door een moslim, anderen vinden dat ook niet-moslims het mogen doen als het maar wel op de manier gebeurt zoals de Koran dat heeft voorgeschreven en waarbij Bismillah Allahu Akbar wordt uitgesproken per dier.

Ook koosjer vlees en vlees dat in naam van God is geslacht is halal

Overigens wordt ook koosjervlees (vlees dat is geslacht volgens de Joodse spijswetten) en vlees van dieren die door christenen in naam van God geslacht zijn, ook als halal beschouwd (Soera De Tafel 5).

Zijn garnalen en schelpdieren nu haram of halal?

Over het eten van zaken die uit de zee komen zijn de moslim geleerden het niet allemaal even eens. In principe mag vis zo gegeten worden en hoeft het ook niet op een bepaalde manier gedood te worden. Over schaal- en schelpdieren is echter niet volledige duidelijkheid. Sommige stromingen binnen de Islam vinden dat het eten daarvan haram is, anderen vinden dat niet.

Ander voedsel: is dat haram of halal?

Groenten, fruit en allerlei drankjes van thee tot cola zijn binnen de Islam geoorloofd. Alcohol en verdovende middelen zijn haram en dus verboden. Overigens zijn er ook moslims die de Koran heel letterlijk nemen en aangeven dat alleen het drinken van wijn verboden is, maar dat andere dranken wel mogen.

Wat is verder haram?

Er zijn nog veel meer zaken in het leven die volgens de Koran, de Ahadith en de soenna’s haram dus verboden en onrein zijn. Dit zijn:
  1. Een seksuele relatie buiten het eigen huwelijk om
  2. Het betalen en vragen van rente
  3. Gokken
  4. Het hebben van tatoeages

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is koosjer hetzelfde als halalVaak wordt er gedacht dat koosjer en halal voedsel hetzelfde zijn en tegenwoordig hoor je soms zelfs dat mensen de twee…
Halal shampoo, douchegel en bodylotion ook voor veganistenSahfee Halal Care uit Lelystad heeft de eerste shampoos en douchegeld van de wereld ontwikkeld die een officieel halal k…
Halal hypotheekHalal hypotheekHalal is een islamitische uitdrukking hetgeen inhoudt wat voor moslims is toegestaan. Onder meer voor voedsel en geldzak…
Ritueel slachten: wat is ritueel slachten?In juni 2011 werd in Nederland besloten door de Tweede Kamer dat onverdoofd ritueel slachten zou moeten eindigen. Joden…
Boko Haram: wat wil Boko Haram?Boko Haram is een radicale moslimgroepering in Nigeria. De organisatie heeft meerdere aanslagen gepleegd op kerken in he…
Bronnen en referenties
  • Partij van de Dieren
  • Wikipedia
  • Eigen Bedrijf

Reageer op het artikel "Het verschil tussen Halal en Haram"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Islamitische gebruiken
Schrijf mee!