Tehilliem: Psalm 21 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 21 - een Joodse uitleg Iemand die materiële welvaart geniet en die alles heeft wat hij wenst dient Hashem te danken en Hem te erkennen als de schenker van zijn rijkdom en in Hem vertrouwen. Alles komt door de genegenheid van de Eeuwige. In de Tora kan het ware geluk gevonden worden. Dit is waarom God het Joodse volk de Tora heeft geschonken. Andere volkeren kunnen eveneens gelukkig worden door de Noachidische geboden na te leven.

Tekst Psalm 21

Eeuwige, Uw kracht verblijdt de koning, luid juicht hij om Uw overwinning. U gaf hem wat zijn hart verlangde, het verzoek van zijn lippen wees U niet af. U nadert hem met rijke zegen en plaatst op zijn hoofd een gouden kroon. Leven heeft gevraagd, U hebt het hem gegeven, lengte van dagen, voor eeuwig en altijd. Groot is zijn roem door uw overwinning, U tooit hem met glans en met glorie, U schenkt hem voor altijd Uw zegen, U verblijdt hem met het licht van Uw gelaat.
..
..
De Eeuwige zal hen in zijn woede verslinden, vuur zal hen verteren. Hun kinderen zult U op aarde verdelgen, hun nageslacht uitroeien onder de mensen. Al spannen zij tegen U samen, al zinnen zij op kwaad, ze bereiken niets, want U zult hen op de vlucht jagen, U schiet Uw pijlen recht op hen af. Verhef U, Eeuwige, in Uw kracht, wij zullen Uw macht in liederen bezingen.

Hebreeuwse tekst Psalm 21

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב יְהוָה בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח-מֶלֶךְ וּבִישׁוּעָתְךָ מַה-יגיל (יָּגֶל) מְאֹד. ג תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּה לּוֹ וַאֲרֶשֶׁת שְׂפָתָיו בַּל-מָנַעְתָּ סֶּלָה. ד כִּי-תְקַדְּמֶנּוּ בִּרְכוֹת טוֹב תָּשִׁית לְרֹאשׁוֹ עֲטֶרֶת פָּז. ה חַיִּים שָׁאַל מִמְּךָ נָתַתָּה לּוֹ אֹרֶךְ יָמִים עוֹלָם וָעֶד. ו גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִּישׁוּעָתֶךָ הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו. ז כִּי-תְשִׁיתֵהוּ בְרָכוֹת לָעַד תְּחַדֵּהוּ בְשִׂמְחָה אֶת-פָּנֶיךָ. ח כִּי-הַמֶּלֶךְ בֹּטֵחַ בַּיהוָה וּבְחֶסֶד עֶלְיוֹן בַּל-יִמּוֹט. ט תִּמְצָא יָדְךָ לְכָל-אֹיְבֶיךָ יְמִינְךָ תִּמְצָא שֹׂנְאֶיךָ. י תְּשִׁיתֵמוֹ כְּתַנּוּר אֵשׁ לְעֵת פָּנֶיךָיְהוָה בְּאַפּוֹ יְבַלְּעֵם וְתֹאכְלֵם אֵשׁ. יא פִּרְיָמוֹ מֵאֶרֶץ תְּאַבֵּד וְזַרְעָם מִבְּנֵי אָדָם. יב כִּי-נָטוּ עָלֶיךָ רָעָה חָשְׁבוּ מְזִמָּה בַּל-יוּכָלוּ. יג כִּי תְּשִׁיתֵמוֹ שֶׁכֶם בְּמֵיתָרֶיךָ תְּכוֹנֵן עַל-פְּנֵיהֶם. יד רוּמָה יְהוָה בְעֻזֶּךָ נָשִׁירָה וּנְזַמְּרָה גְּבוּרָתֶךָ.

Toelichting op Psalm 21

Alleen in Tora kan waar geluk gevonden worden

We leven in een tijd van enorme rijkdom. Maar deze rijkdom bezorgt ons ook veel stress. We zijn gefocust op ons geld en zijn bang in financiële problemen te komen. Het Jodendom kan daarbij hoop bieden. We leren dat waar geluk alleen in de Tora gevonden kan worden. De constante roep van Hashem om de Tora te bestuderen leert ons enorme wijsheid. Het hart dat stopt met zoeken verandert in een steen; het hart dat Gods wijsheid zoekt bloeit op.

Alle kracht komt van HaShem

Koning David schreef deze psalm toen hij koning werd. Het gaat over alle toekomstige verlossingen. Alle kracht komt van HaShem. Alleen via Hem kunnen we uitbundige vreugde ervaren. Vreugde via het bewustzijn van God kent geen grenzen, omdat het van een plaats komt dat niet gebonden is aan de aarde. David is net gezalfd en vertelt alle toekomstige generaties dat echte vreugde alleen van HaShem kan komen. Iemand die dit realiseert wil alleen maar dichter naar God toegroeien. Zijn woorden leiden hem in deze heilige richting. Het verlangen verandert wanneer men de wereldse fantasie loslaat en men zich inlaat met de Tora idealen.

Gevangen in materiële rijkdom; niet degenen die Tora bestuderen

Terwijl er vele mensen gevangen zitten in de materiële rijkdom van de seculiere wereld, vindt de religieuze Jood zijn ware geluk in de Tora. Hashem zegent ons met het pure goud van Zijn zekerheid. Het heeft geen zin steeds weer te wachten op de thrill van de materiële rijkdom. We willen verder zoek naar het ware geluk dat HaShem ons schenkt. HaShem biedt het ons gratis aan, alleen zullen wij het moeten erkennen. De materiële rijkdom biedt slechts donkere cirkels om ons heen. Alleen Gods rijkdom biedt ons het ware licht. We kunnen het vinden door de Tora te bestuderen en deze na te leven. Een andere weg naar de eeuwigheid bestaat niet.

Steeds dichter naar HaShem groeien

De mens kan geen grotere glorie ontvangen dan dagelijks HaShems wetten na te leven. We dienen ons lichaam te voeden met de mitswot om dichter bij Gods licht te komen. We hebben het in ons om alle zegens van God voor eeuwig te ontvangen. HaShem wil niets liever dan dat we gelukkig zijn. Dat is de reden waarom Hij ons geschapen heeft. God is geen boeman die uit is op onze vernietiging. God wil slechts geluk voor ons. Als we de Joodse wetten naleven zal God ons al zal liefde schenken en groeien we steeds dichter naar Hem toe. Dat is het doel van het leven; naar God toe groeien zodat de aarde een woonplaats wordt voor God.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Het streven naar materiële welvaart is op zich niet verkeerd. Belangrijk is wat je met het geld doet. In het Jodendom is het belangrijk om geld te geven aan goede doelen. Het gaat om minimaal 10% van het inkomen (het tiende). Wie dus veel verdient kan ook veel geld geven aan goede doelen. Het doneren is zeker geen weggegooid geld. Het is zelfs een investering: je helpt mensen en creëert zo eenheid in de wereld. Zo wordt de fysieke wereld een woonplaats voor HaShem. Het leven behoort een altruïstische aangelegenheid te zijn, zo kunnen we naar HaShem toegroeien. Door geld te doneren verheffen we het materiële tot het spirituele. We moeten Psalm 21 dus niet verkeerd interpreteren als zou geld een vloek zijn, en we ons daar verre van zouden moeten houden. Wel is het zo dat we niet alleen op materiële rijkdom moeten vertrouwen. Materiële rijkdom is eindig. Wanneer we echter Gods rijkdom ervaren kunnen we oneindig rijk worden. Gods zegen betekent een duizendvoudige verrijking van hart en geest. Alleen door naleving van de Tora kunnen we deze rijkdom ervaren. Dat is de reden waarom God de Tora heeft geschonken. Hij wil dat de mens zielsgelukkig wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 1: in jonge taalBijbel - Psalm 1: in jonge taalPsalm 1 is zo vertaald naar de taal van jongeren dat het zoveel mogelijk aansluit bij de hedendaagse beleving. De tekst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 21)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!