Tehilliem: Psalm 22 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 22 - een Joodse uitleg Elke persoon behoort te bidden in zielenpijn over de lengte van zijn verbanning en zijn val van hoog naar laag. Men behoort ook de belofte af te leggen (voor zelf verbetering) in zijn ellende. De kinderen van HaShem richten hun gebeden tot de Ene vader in de Hemel. Zelfs op de hoogtepunt van onze pijn, weten we instinctief dat er verlossing komt. Dit geldt voor elke Jood in elke generatie.

Tekst Psalm 22

Een psalm van Davied. Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten? U blijft ver weg en redt mij niet, ook al schreeuw ik het uit. 'Mijn God!' roep ik overdag, en U antwoordt niet, 's nachts, en ik vind geen rust. U bent de Heilige die op Jisraëels lofzangen troont. Op U hebben onze voorouders vertrouwd; zij hebben vertrouwd en U verloste hen, tot U geroepen en zij ontkwamen, op U vertrouwd en zij werden niet beschaamd. Maar ik ben een worm en geen mens, door iedereen versmaad, bij het volk veracht. Allen die mij zien, bespotten mij, ze schudden meewarig het hoofd: 'Wend je tot de Eeuwige! Laat hij je verlossen, laat hij je bevrijden, hij houdt toch van je?'
…..
…..
Overal, tot aan de einden der aarde, zal men de Eeuwige gedenken en zich tot hem wenden. Voor U zullen zich buigen alle stammen en volken. Want het koningschap is aan de Eeuwige, Hij heerste over de volken. Wie op aarde in overvloed leven, zullen aanzitten en zich voor Hem buigen. Ook zullen voor hem knielen wie in het graf zijn neergedaald, wie hun leven niet konden behouden. Een nieuw geslacht zal Hem dienen en aan de kinderen vertellen van de Eeuwige; aan het volk dat nog geboren moet worden zal het van zijn gerechtigheid verhalen: Hij is een God van daden.

Hebreeuwse tekst van Psalm 22

א לַמְנַצֵּחַ עַל-אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר מִזְמוֹר לְדָוִד. ב אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי רָחוֹק מִישׁוּעָתִי דִּבְרֵי שַׁאֲגָתִי. ג אֱלֹהַי אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא-דֻמִיָּה לִי. ד וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל. ה בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ. ו אֵלֶיךָ זָעֲקוּ וְנִמְלָטוּ בְּךָ בָטְחוּ וְלֹא-בוֹשׁוּ. ז וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא-אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם. ח כָּל-רֹאַי יַלְעִגוּ לִי יַפְטִירוּ בְשָׂפָה יָנִיעוּ רֹאשׁ. ט גֹּל אֶל-יְהוָה יְפַלְּטֵהוּ יַצִּילֵהוּ כִּי חָפֵץ בּוֹ. י כִּי-אַתָּה גֹחִי מִבָּטֶן מַבְטִיחִי עַל-שְׁדֵי אִמִּי. יא עָלֶיךָ הָשְׁלַכְתִּי מֵרָחֶם מִבֶּטֶן אִמִּי אֵלִי אָתָּה. יב אַל-תִּרְחַק מִמֶּנִּי כִּי-צָרָה קְרוֹבָה כִּי-אֵין עוֹזֵר. יג סְבָבוּנִי פָּרִים רַבִּים אַבִּירֵי בָשָׁן כִּתְּרוּנִי. יד פָּצוּ עָלַי פִּיהֶם אַרְיֵה טֹרֵף וְשֹׁאֵג. טו כַּמַּיִם נִשְׁפַּכְתִּי וְהִתְפָּרְדוּ כָּל-עַצְמוֹתָיהָיָה לִבִּי כַּדּוֹנָג נָמֵס בְּתוֹךְ מֵעָי. טז יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ כֹּחִי וּלְשׁוֹנִי מֻדְבָּק מַלְקוֹחָי וְלַעֲפַר-מָוֶת תִּשְׁפְּתֵנִי. יז כִּי סְבָבוּנִי כְּלָבִים עֲדַת מְרֵעִים הִקִּיפוּנִי כָּאֲרִי יָדַי וְרַגְלָי. יח אֲסַפֵּר כָּל-עַצְמוֹתָי הֵמָּה יַבִּיטוּ יִרְאוּ-בִי. יט יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם וְעַל-לְבוּשִׁי יַפִּילוּ גוֹרָל. כ וְאַתָּה יְהוָה אַל-תִּרְחָק אֱיָלוּתִי לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה. כא הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד-כֶּלֶב יְחִידָתִי. כב הוֹשִׁיעֵנִי מִפִּי אַרְיֵה וּמִקַּרְנֵי רֵמִים עֲנִיתָנִי. כג אֲסַפְּרָה שִׁמְךָ לְאֶחָי בְּתוֹךְ קָהָל אֲהַלְלֶךָּ. כד יִרְאֵי יְהוָה הַלְלוּהוּ כָּל-זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּוְגוּרוּ מִמֶּנּוּ כָּל-זֶרַע יִשְׂרָאֵל. כה כִּי לֹא-בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ עֱנוּת עָנִי וְלֹא-הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּוּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ. כו מֵאִתְּךָ תְּהִלָּתִי בְּקָהָל רָב נְדָרַי אֲשַׁלֵּם נֶגֶד יְרֵאָיו. כז יֹאכְלוּ עֲנָוִים וְיִשְׂבָּעוּ יְהַלְלוּ יְהוָה דֹּרְשָׁיויְחִי לְבַבְכֶם לָעַד. כח יִזְכְּרוּ וְיָשֻׁבוּ אֶל-יְהוָה כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץוְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל-מִשְׁפְּחוֹת גּוֹיִם. כט כִּי לַיהוָה הַמְּלוּכָה וּמֹשֵׁל בַּגּוֹיִם. ל אָכְלוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ כָּל-דִּשְׁנֵי-אֶרֶץ לְפָנָיו יִכְרְעוּ כָּל-יוֹרְדֵי עָפָרוְנַפְשׁוֹ לֹא חִיָּה. לא זֶרַע יַעַבְדֶנּוּ יְסֻפַּר לַאדֹנָי לַדּוֹר. לב יָבֹאוּ וְיַגִּידוּ צִדְקָתוֹ לְעַם נוֹלָד כִּי עָשָׂה.

Toelichting op Psalm 22

Herder als leider

Vanaf het begin van de Joodse geschiedenis kent ons volk leiderschap dat gezien wordt in termen van een zorgzame herder die slechts het beste voor heeft voor zijn kudde. We kennen allemaal het verhaal van Mosje Rabbenoe die achter het verloren schaap ging en het weer terug bracht bij de kudde.

Profetische woorden

Ook Koning David was een herder. In tijden van duisternis zocht hij God. Zijn woorden kunnen in verschillende tijdperken worden geplaatst. In feite waren zijn woorden profetisch omdat hij wist wat het Joodse volk zou overkomen in de generaties na hem. Vele Joodse wijzen zijn van mening dat Koning David bij het schrijven van deze psalm Koningin Esther in gedachte had; echter we kunnen de woorden ook op onszelf betrekken omdat het Joodse volk in zijn algemeenheid meer geleden heeft dan wie dan ook.

Waar we hulp kunnen vinden

Vanaf het begin van de psalm wordt duidelijk waar we hulp kunnen vinden. De nacht van iemands leven heeft altijd de hoop van de dag. Vanaf dat punt kunnen we enige hoop bespeuren. Het verhaal gaat dat Rabbijn Shimon Bar Jochai zijn zoon Eliëzer meenam voor een wandeling in de heuvels van Galilea. De nacht en die tijden waren de donkerste voor de gemeenschap van Israël. Niet alleen wat gezien kon worden maar ook in de geest. In deze tijd werd de Heilige Tempel verwoest en de Joden vroegen zich af of het licht ooit weer zou gaan schijnen. Toen de Rabbijn met zijn zoon staarden naar de inktzwarte nacht, ontdekten ze het begin van de dageraad. Langzaam werd het licht. De Rabbijn zei tegen zijn zoon: “Dit is de wijze waarop de verlossing zal plaats hebben. Langzaam met één lichtstraal die gevolgd wordt door een andere totdat de hele wereld vervuld zijn zijn met het licht van HaShem.”

Aanvankelijk geen hoop, zo lijkt het

In de eerste drie verzen lijkt geen sprake van enige hoop. Alles lijkt verloren. De verzen schreeuwen onze wanhoop uit en ziel vernietigende angst. Toch lezen we in deze woorden een begin van hoop. De kinderen van HaShem richten hun gebeden tot de Ene vader in de Hemel. Zelfs op de hoogtepunt van onze pijn, weten we instinctief dat er verlossing komt. Dit geldt voor elke Jood in elke generatie. We zochten altijd weer steun bij HaShem en vatten nieuwe moed. Ondanks dat we klein zijn kunnen we rekenen op redding.

HaShem is de enige bron van kracht

Koning David verloor nooit uit het oog dat HaShem de enige bron van kracht is. Veel jongeren maar ook wel ouderen voelen zich tegenwoordig verdwaald in de materialistische wereld. Rabbijnen vertellen dan over deze psalm die eindigt in vreugde. Zolang we op het juiste pad blijven en de Joodse wetten trouw blijven opvolgen zullen we een hergeboorte ervaren die de rechtvaardigheid van HaShem zal verklaren voor degenen die na ons komen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Het Joodse volk kent grote leiders. Deze worden gekenmerkt als herders die voor hun kudde zorgen. De grootste leider die het Jodendom kent is Mozes. Er bestaat geen gelijke aan hem. Mozes is eigenlijk de voorloper van de Masjiach. De eerste verlosser zal de laatste zijn. Dat wil niet zeggen dat Mozes en de Masjiach dezelfde zijn. Mozes komt van de stam Levi, terwijl de Masjiach van de stam Juda komt. Mozes openbaarde de Goddelijke wijsheid en wilde dat die van bovenaf werd opgelegd. Mozes wilde eigenlijk dat de Masjiach het Joodse volk uit Egypte bevrijdde. Maar de eenheid, waarvan Mozes de formule verschafte via de Tora, moet van beneden af komen en is een proces van 33 eeuwen waarin de Goddelijke waarheid door de wereld geabsorbeerd wordt en de Goddelijke wil door haar uitgevoerd. In de Messiaanse tijd zal er geen duisternis meer zijn zowel door wat gezien kan worden als in de geest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 1: in jonge taal voor mannenBijbel - Psalm 1: in jonge taal voor mannenPsalm 1 is zo vertaald naar de taal van jongeren dat het zoveel mogelijk aansluit bij de hedendaagse beleving. De tekst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 22)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!