mijn kijk op

Bijbelstudie: Paulus over het Griekse woord 'hetoimos'

Bijbelstudie: Paulus over het Griekse woord 'hetoimos' Bereid zijn we allemaal wel eens. Bijvoorbeeld iemand een keer helpen bij een verhuizing. Maar zijn we ook bereid om een zware financiële crisis te ondergaan? Het Griekse nieuwtestamentische woord 'Hetoimos' betekent geschikt, gereedgemaakt of vaardig. De Griekse betekenis heeft een veel diepere betekenis dan ons Nederlands. In het Grieks betekent het dat we voortdurend geschikt moeten zijn, voortdurend gereed moeten zijn. Het Griekse werkwoord legt de nadruk op de handeling die van onbepaalde duur is. Als Paulus zijn boodschap tot de mensen in Jeruzalem spreekt roept hij op om altijd bereid te zijn om tegenwerking te krijgen.

CITO Toets

Veranderingen in het leven vragen om keuzes. Elke verandering in de goede richting laat de mens meer tot zijn recht komen lijkt het wel. We worden gepokt en gemazeld door het leven. Dat begint al op de basisschool. Elk jaar worden CITO toetsen op de basisschool afgenomen. Er wordt gekeken voor welk niveau kinderen geschikt zijn. Dat valt soms moeilijk. Je hebt verwachtingen van je kind en het kind heeft dat van zichzelf. Als het dan anders is valt het soms zwaar. Niets verkeerds aan. Het hoort bij de ontwikkeling van het leven. Stap voor stap worden kinderen volwassen. Beetje bij beetje meer ´mens´ worden. De één wil dolfijnentrainer worden. De ander wil cruiseschipkapitein worden en weer een ander bouwvakker of dokter. Allemaal idealistische toekomstverwachtingen van hun leven maar het gaat soms anders dan we verwachten. Gelukkig dat de CITO toets niet bepalend is voor iemands leven.

Paulus leven in Jeruzalem

Bij Paulus zien we een levensloop die ons verstand helemáál te boven gaat. Hij gaat naar Jeruzalem om over Jezus Christus te vertellen. Wie had dat gedacht? De Griekse vertaling van bereid zijn komt het best tot zijn recht in het woord geschikt zijn. Paulus was geschikt. Door en door was hij gepokt en gemazeld om de strijd aan te gaan. Hij heeft dat zelf mogen ontdekken door de Heilige Geest. De Heilige Geest is het die de gaven aan ons bekend maakt.

Agabus

'In diezelfde tijd kwamen er vanuit Jeruzalem profeten naar Antiochië. Een van hen, die Agabus heette, voorspelde door de Geest dat de wereld door een hongersnood zou worden getroffen, iets dat tijdens de regering van Claudius inderdaad gebeurd is'. Handelingen 11: 27-29 De leerlingen besloten hierop te reageren door hun broeders en zusters te ondersteunen.

Geschikt, gereed en vaardig

Misschien heb je nog wel eens de gedachte ´ik ben niet geschikt´of 'ik ben niet gereed' of ik heb geen vaardigheden. We zijn op één of andere manier wel geschikt maar zien we dat door de ogen van Paulus of luisteren we goed genoeg naar wat God ons wil zeggen? In het tekstgedeelte vinden we troost die ook voor vandaag geldig is. Agabus komt met een boodschap tot de gemeente in Antiochië. In de taal van de bijbel is een boodschapper volledig afgevaardigde van zijn zender. Het is Christus zelf die Agabus vervult met de Heilige Geest en die tot het volk spreekt. Het is geen bangmakerij maar het is dé toerusting die Paulus nodig heeft voor hij naar Jeruzalem vertrekt. Christus wijst ons hier ook op Zijn eigen lijden. Soms houden we bewust of onbewust het werk van de Heilige Geest tegen.

Geestelijke strijd in het leven van Paulus

Paulus verwacht dat er strijd komt. Hij rekent er op. Hij zal het zelfs vreemd vinden als er géén tegenwerking komt. Hij ziet de strijd zelfs tegemoet zoals hij een vriend tegemoet zou zien. Bijzonder niet waar. Hij ziet de strijd met vol vuur van de Heilige Geest tegemoet. Waarom? Omdat Christus voor hem een groot werk heeft gedaan. Daar kan hij niet over zwijgen. Het is hem veel waard. Het is zijn leven waard. Paulus weet dat als hij in de strijd van het geloof zal sterven, hij zal leven met Christus. Dat geeft hoop voor de toekomst.

Geestdrift van Paulus

Paulus vertoont geestdrift. Hij is zo vol van de Heilige Geest dat anderen aan hem storen. Op zijn beurt stoort Paulus zich daar niet aan. Alsof hij ervan doordrongen is dat het zijn laatste uur wel eens geweest zou kunnen zijn. Misschien komt daar die geestdrift wel vandaan. Wie weet. Maar als christenen zich daaraan willen toetsen kan het niet bij een oppervlakkig praatje blijven. Het woord 'hetoimos' legt nadrukkelijk de klemtoon op 'altijd' gereed, vaardig en geschikt zijn. Niet even pauzeren maar elk moment actief zijn met het koninkrijk van God.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbelstudie: Paulus over het Griekse woord 'hetoimos'"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 30-06-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!