Alphacursus en bijbelstudie vanuit het Grieks

Alphacursus en bijbelstudie vanuit het Grieks De Alphacursus is een toegankelijke cursus voor mensen die meer van het evangelie van Jezus Christus willen weten. De cursus wijst op de belangrijkste elementen van de Goede Boodschap over het leven en werk van Jezus Christus. De Alphacursus is cursus in de vorm van een aantal bijeenkomsten voor mensen die meer willen weten over het christelijk geloof. De cursus wordt altijd afgesloten met een weekend met als thema 'de heilige geest'. Vervolgens kan extra diepgang verkregen worden door bijbelstudie van de grondtaal van het Nieuwe Testament.

Bijbelstudie met de Alphacursus

Tijdens ontmoetingen en gesprekken met andere mensen zal men zich verschillende keren echt een ‘apostel ‘ voelen. De mensen waarmee alles begonnen is. De naam van de Alpha cursus zegt het al: het begin. De Alpha is de eerste letter van het Griekse alfabet. ‘Ik ben de Alpha en de Omega, het begin en het Einde’ zegt Jezus. (Openbaring 1: 8, 21: 6) De Omega is de laatste letter van het Griekse alfabet. De Alphacursus is al voor vele mensen over de gehele wereld tot zegen geweest. De drijfveer om met de Alphacursus bezig te zijn is tweeledig:
  • Vanuit de basis naar diepgang en groei. De meeste vragen die je als (beginnend) gelovige kunt hebben worden in de cursus behandeld. De Alphacursus gaat spelenderwijs van basis naar diepgang.
  • Gemotiveerd en enthousiast worden om zelf de Alphacursus aan anderen te geven.

Verdieping van het nieuwe testament door bestudering van de grondtekst

Naast de basiskennis die de Alphacursus aanreikt kun je met kennis van het Grieks vooral ‘diepgaan’. Je kunt de grondtaal leren waarin het Nieuwe Testament is geschreven. Het kan een boeiend avontuur worden om je te verplaatsen in de taal van Jezus, Petrus, Paulus, Stefanus en al die andere fascinerende mensen die aan de basis stonden van die geweldige Boodschap!

Je spreekt meer Grieks dan je denkt

Basis, Stadion, Delta, Diploma, Dogma, Drama, Climax, Crisis, Schema, Karakter, Krater, Bibliotheek, Catalogus, probleem, Komeet, Marathon.

Waarom Bijbels Grieks leren?

Grieks is de grondtaal van het Nieuwe Testament. Sommige betekenissen van Griekse woorden kunnen in het Nederlands niet altijd goed weergegeven worden. In het Grieks schenkt de spreker of schrijver op een andere wijze aandacht aan een handeling of gebeurtenis. Door de basiskennis aan te leren heb je een ’gereedschap’ in huis waarmee je op een eenvoudige wijze een boeiende en diepgaande Bijbelstudie kunt opzetten. Het is echt de moeite waard om jezelf het Grieks eigen te maken.

Structuur van een ui

Een Bijbeltekst is als het ware opgebouwd net als de structuur van een ui. Het scheelt weinig of je krijgt er ook nog tranen van in je ogen. Door gebruikmaking van de uimethode ontdek je ‘geheimen’ in de tekst die normaal verborgen blijven. Je pelt als het ware de tekst ´open´.

Bijbels Hebreeuws

We moeten echter wel een opmerking maken dat Jezus en de apostelen, en de discipelen, Joden waren die Hebreeuws of Aramees opgevoed waren. Ze spraken dan wel Grieks maar veel Griekse woorden en gewoonten gaan terug op de taal en cultuur van het Oude Testament. Het is dus leerzaam om een taalcursus Hebreeuws te volgen.

Bijbelstudievaardigheden

De cursus wil vooral iets meegeven waar je zelf geestelijk door mag groeien maar ook weer van uit mag delen:
  • Kennis van de Alphacursus.
  • Bijbelstudievaardigheden. Door de basiskennis van het Grieks heb je in eerste plaats een bijbelstudie ‘gereedschap’ in handen waar je jezelf mee kunt verrijken. In de tweede plaats kun je anderen ermee enthousiast maken.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alphacursus en bijbelstudie vanuit het Grieks"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 27-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!