InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbelstudie voor diaconale jongerenreis

Bijbelstudie voor diaconale jongerenreis

Bijbelstudie voor diaconale jongerenreis De basis van een diaconale jongerenreis is het evangelie van Jezus Christus uitdragen in woorden en werken. Tijdens ontmoetingen en gesprekken met mensen in een andere cultuur kun je je verschillende keren echt een ‘apostel ‘ voelen. De mensen waarmee alles begonnen is. Tijdens zo´n reis kan het goed zijn om de Alpha cursus als basis van een Bijbelstudie te gebruiken.

Het begin: Back to basics.

De naam van de Alpha cursus zegt het al: het begin. De Alpha is de eerste letter van het Griekse alfabet. ‘Ik ben de Alpha en de Omega, het begin en het Einde’ zegt Jezus. (Openbaring 1: 8, 21: 6) De Omega is de laatste letter van het Griekse alfabet.
Een diaconale reis kan ook een begin zijn. Een begin van wat? Ja, wie weet waar het naar toe mag leiden. Hopelijk dichter bij God. De Alphacursus is vooral een eenvoudig begin. De cursus is al voor vele mensen over de gehele wereld tot zegen geweest . De reden om met de Alphacursus bezig willen te zijn is tweeledig:
  • Vanuit de basis naar diepgang en groei. De meeste vragen die je als (beginnend) gelovige kunt hebben worden in de cursus behandeld.
  • Gemotiveerd en enthousiast worden om ‘straks’ zelf de Alphacursus aan anderen te geven. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn!

Verdieping

We zeiden het al. Naast de basiskennis die de Alphacursus ons aanreikt kun je vooral ‘diepgaan’. Hoe kun je dat doen? Je kant bijvoorbeeld Grieks gaan leren! Grieks is de taal waarin het Nieuwe Testament is geschreven. Het kan een boeiend avontuur worden om je te verplaatsen in de taal van Jezus, Petrus, Paulus, Stefanus en al die andere fascinerende mensen die aan de basis stonden van een geweldige boodschap!

Hoe?

Allereerst is het leren van het Griekse alfabet natuurlijk aan de orde. Vrees niet, het is te doen. Bijna een makkie. Binnen enkele dagen kun je bijvoorbeeld een gedeelte uit het Griekse Johannes-evangelie lezen.

Je spreekt meer Grieks dan je denkt!

In onze Nederlandse taal zijn meer Griekse woorden ingeslopen dan je denkt: Basis, Stadion, Delta, Diploma, Dogma, Drama, Climax, Crisis, Schema, Karakter, Krater, Bibliotheek, Catalogus, probleem, Komeet, Marathon.

Waarom Grieks leren?

Grieks is de grondtaal van het Nieuwe Testament. Sommige betekenissen van Griekse woorden kunnen in een Nederlandse bijbelvertaling niet altijd goed weergegeven worden. In het Grieks schenkt de spreker of schrijver op een andere wijze aandacht aan een handeling of gebeurtenis. Door de basiskennis aan te leren heb je een ’gereedschap’ in huis waarmee je op een eenvoudige wijze een boeiende en diepgaande bijbelstudie kunt opzetten. Tenslotte is het de moeite waard om jezelf het Grieks verder eigen te maken want het is helaas niet zo dat je binnen enkele weken alle in’s and out’s van het Grieks kent. Tijdens de bespreking van een les uit het Alpha-boekje kun je steeds één bijbeltekst centraal stellen. Deze tekst kun je aan de hand van de Griekse basiskennis gaan ‘uitpellen’.

Structuur van een ui

Een bijbeltekst is als het ware opgebouwd net als de structuur van een ui. Het scheelt weinig of je krijgt er ook nog tranen van in je ogen. Door gebruikmaking van de uimethode ontdek je ‘geheimen’ in de tekst die normaal verborgen blijven. Je pelt als het ware de tekst ´open´.

Benodigdheden

  • Iemand die Grieks kan. (het gaat om de basis!)
  • Bijbel
  • Alphacursus werkboekje
  • Flinke dosis enthousiasme in combinatie met humor
  • Open hart voor God
Gerelateerde artikelen
Alphacursus en bijbels GrieksAlphacursus en bijbels GrieksDe Alphacursus is een toegankelijke cursus voor mensen die meer van het evangelie van Jezus Christus willen weten. De cu…
Hoe kies je de juiste jongerenvakantie?Hoe kies je de juiste jongerenvakantie?Vele jongeren kiezen ervoor om zelfstandig met een groepje vrienden een jongerenreis te boeken. Plaatsen als Lloret de M…
Vakantiebeurzen: van kamperen tot verre reizenVakantiebeurzen: van kamperen tot verre reizenOnline 'gaan' is een van de populairste manieren waarop we inspiratie en informatie verzamelen over onze volgende vakant…
Verwaarlozing pastorale zorg eerste christelijke gemeenteVerwaarlozing pastorale zorg eerste christelijke gemeenteHet boek Handelingen neemt een sleutelpositie in het Nieuwe Testament in. Wie dit boek goed leert begrijpen, krijgt daar…
Tzatziki: Grieks (bij)gerechtTzatziki is een Grieks traditioneel gerecht. En wordt gemaakt van Griekse yoghurt, knoflook, komkommer, olijfolie en kru…
Bronnen en referenties
  • Bijbel
  • Bijbels Grieks woordenboek

Reageer op het artikel "Bijbelstudie voor diaconale jongerenreis"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!