Tehilliem: Psalm 14 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 14 - een Joodse uitleg Koning David vertelt ons de werkelijkheid van het leven, maar hij doet het van een standpunt van hoop en belofte. Nergens is hij wanhopig. Zijn grootste boodschap is dat we kunnen werken, verder dan we kunnen zien en de uiteindelijke redding vinden die HaShem voorhoudt. Zelfs in zijn meest pijnlijke momenten, ziet David een sprankeltje hoop. In Psalm 14 voorziet David de vernietiging van de Eerste Tempel door Nebukadnezar. Toch ziet David hoop.

Tekst Psalm 14

Dwazen denken: Er is geen God. Verdorven zijn ze en gruwelijk hun daden, geen van hen deugt. De Eeuwige kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt. Allen zijn afgedwaald, allen ontaard, geen van hen deugt, niet één. Hebben ze dan geen inzicht, die kwaadstichters? Ze verslinden Mijn volk of het brood is en roepende Eeuwige niet aan.
.....
.....
Ach laat uit Tsion redding komen voor Jisraeel. Als de Eeuwige het lot van Zijn volk ten goede keert, zal Jakob juichen, Jisraeel zich verheugen.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 14

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִדאָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִיםהִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה-טוֹב. ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל-בְּנֵי-אָדָםלִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת-אֱלֹהִים. ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה-טוֹב אֵין גַּם-אֶחָד. ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל-פֹּעֲלֵי-אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ. ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי-אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק. ו עֲצַת-עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ. ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵלבְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל.

Toelichting op Psalm 14

werkelijkheid van het leven

Koning David vertelt ons de werkelijkheid van het leven, maar hij doet het van een standpunt van hoop en belofte. Nergens is hij wanhopig. Zijn grootste boodschap is dat we kunnen werken, verder dan we kunnen zien en de uiteindelijke redding vinden die HaShem voorhoudt. Zelfs in zijn meest pijnlijke momenten, ziet David een sprankeltje hoop.

vernietiging van de Eerste Tempel

In Psalm 14 voorziet David de vernietiging van de Eerste Tempel door Nebukadnezar. Hij profeteert dat onze vijanden onze heiligste plaatsen zullen ontwijden en niemand die hen tegenhoudt. Niets is erger dan zo'n verwoesting, geen moment is pijnlijker.

"er is geen God"

David beschrijft onze vijanden met de woorden "De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden, niemand is er, die goed doet." In tijden van ramp zal de morele sterkte in de mens wegkwijnen en mensen zullen handelen volgens hun passies. Zonder de wil te weerstaan, zullen ze vallen in achteloosheid. Wanneer deze Goddelijke vonk koud wordt, horen we onze vijanden verklaren 'Er is geen God.' Het is wonderbaarlijk hoe we het tegenwoordig materieel goed hebben, maar toch erg ongelukkig zijn. We zijn achteloos geworden. We luisteren niet meer naar het gehuil van onze ziel.

we zijn ontaard

David beschrijft de situatie met de woorden "Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard; er is niemand die goed doet, zelfs niet één." We zien het overal op straat de decadentie, de verslaafden en zelfs op scholen wordt niet meer geleerd wat moreel goed of fout is. Dit is wat David heeft voorspeld.

hoop en belofte

Tegelijkertijd spreekt David van hoop en belofte. HaShem wil naar onze stemmen luisteren en redding brengen. HaShem is met de rechtvaardige generatie. Onze vijanden zullen door angst getroffen worden. Hun leven is doelloos geworden. Hun verfijnde taal zal leeg blijken en geen vreugde bevatten. Degenen die menen dat de Tora geen waarde heeft voor de moderne maatschappij, zullen naar HaShem moeten terugkeren, want HaShem is hun enige toevluchtsoord.

redding uit Zion

Uit Zion komt Israëls redding. Er is geen ruimte voor wanhoop. We hoeven alleen terug te keren naar HaShem. Degenen die een Joodse wereld wilden bouwen op idealen die vreemd zijn voor de Joodse ziel zijn getuigen dat hun experiment as is geworden. Niemand steunt hen; de zogenaamde leiders van de andere naties hebben hun ruggen naar hen toegekeerd. Het enige levende segment dat is overgebleven is de ware Tora gemeenschap die zij verafschuwden. We moeten hen de Psalmen aanbieden om hun harten te openen. De Tora wijzen hielden hun Psalmen open. Zij baden vanuit de donkerste plekken en zagen een visioen van waarheid en licht. De Psalmen spreken ware hoop uit.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Psalm 14 behandelt twee zaken: de morele aftakeling en de hoop die God ons geeft. We zien maar al te goed hoe de westerse maatschappij, waar zoveel overvloed is aan alles, aftakelt omdat men niet meer weet wat moreel goed of fout is. Tegen het Joodse volk, die altijd de Tora heeft nageleefd, wordt getrapt. De wereld denkt het zonder Gods Tora te kunnen. De wereld wil de Noachidische geboden die God hen heeft opgelegd niet naleven. En de atheïstische Joden denken het zonder Tora te kunnen. Maar de vijanden van de Tora zullen door angst getroffen worden. Ze zullen inzien dat hun leven zinloos is zonder God. Toch biedt God hen hoop omdat ze op het eind inzien dat alleen Gold hulp kan bieden. Hij is de Enige die bestaat. Iets anders bestaat niet. Gods is Eén.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlaamse componisten: Jules Van NuffelJules Van Nuffel werd geboren in Hemiksem in 1883. Hij heeft zijn middelbare studies aan het klein seminarie in Mechelen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 14)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!