InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Trouwen bij de Amish

Trouwen bij de Amish

Trouwen bij de Amish Omdat de Amish zich houden aan strenge regels als het om hun geloof gaat, vinden ze het belangrijk dat er getrouwd wordt binnen de gemeenschap: ben je Amish, dan moet je met iemand trouwen die ook Amish gedoopt is. Kinderen worden niet uitgehuwelijkt, maar vaak wel in de (volgens hun ouders) juiste richting geduwd. Als er dan uiteindelijk een bruiloft komt, gelden er ook weer strenge regels en verloopt de bruiloft volgens tradities die al eeuwenlang bestaan.

Verkeringstijd

Voordat er een bruiloft plaats kan vinden, is er eerst de verkeringstijd. Jongens en meisjes vanaf ongeveer zestien jaar komen op de zondagavond na een kerkdienst bij elkaar om te zingen, met elkaar te praten en om spelletjes te doen. Zo kunnen ze elkaar beter leren kennen. Aan het einde van de avond kan een jongen aan een meisje vragen om haar thuis te brengen in zijn buggy (een karretje getrokken door een paard). Jongens krijgen namelijk meestal rond hun zestiende een eigen buggy.

Deze buggy wordt vaak een vrijgezellenbuggy genoemd, omdat hij bedoeld is voor twee personen. De buggy is open, zodat het tweetal erin niet te veel privacy kan krijgen. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan elkaar een kus te geven. Dit mag pas wanneer het stel getrouwd is.

Het aanzoek

Als een jongen en een meisje een aantal keer uit rijden zijn geweest en ze voelen zich tot elkaar aangetrokken, kan de jongen een huwelijksaanzoek doen. Het meisje zou de jongen ook kunnen vragen, maar traditioneel doet de jongen het aanzoek. Dit mag pas als beiden lid zijn geworden van de kerk. Omdat de Amish geen sieraden dragen, geeft de jongen het meisje geen ring, maar iets wat het meisje in hun toekomstige huis kan gebruiken, zoals een klok. Vaak is het iets dat van porselein gemaakt is.

Wanneer de jongen zijn aanzoek heeft gedaan, moet het stel een datum kiezen. De Amish hebben een bruiloftsperiode: in de maanden november en december wordt er veel getrouwd, omdat dan de oogsttijd achter de rug is en de winter nog niet echt begonnen is. Dit betekent dat het aanstaande bruidspaar tijdens een kerkdienst in de maand oktober de exacte datum bekend maakt. Omdat het tijdens een kerkdienst gebeurt, wordt de hele gemeenschap uitgenodigd voor de bruiloft. Ook is het de traditie dat familie die ergens anders woont, overkomt voor de bruiloft.

Voorbereidingen

Bij een Amish-bruiloft komen meestal rond de tweehonderd gasten, wat veel voorbereidingen betekent. Er moet genoeg eten zijn voor alle gasten, iets waar de vrouwen erg druk mee zijn. Ook moet er gekeken worden naar de locatie: het feest na de bruiloft wordt altijd in het huis van het meisje gehouden, maar vanwege het grote aantal gasten wordt vaak uitgeweken naar de schuur bij het huis.

Het meisje is naast de voorbereidingen voor het eten bezig met het maken van haar bruiloftsjurk. De bruid maakt altijd haar jurk zelf, meestal van blauwe stof. De jurk heeft geen versieringen, maar is simpel en kan vaker gedragen worden. Bij de jurk hoort een wit schort dat de bruid na de bruiloft niet meer zal dragen. Als ze overlijdt, wordt ze met het witte schort begraven.

Het boeket

Tijdens de bruiloft heeft de bruid geen bruidsboeket, omdat de Amish geen bloemen plukken. Soms staat er tijdens het bruiloftsfeest een bos selderijbladeren op tafels. Er staat namelijk altijd selderijsoep op het menu bij een bruiloftsfeest. Als er in de lente selderij geplant wordt, kan dat dus een voorteken zijn voor een bruiloft in het najaar.

De bruiloftsdag

De dag van de bruiloft zelf begint meestal vroeg, vaak al om vier uur ’s ochtends. Dit heeft er mee te maken dat het werk op de boerderij ook op deze dag gewoon doorgaat. Daarnaast moeten de vrouwen de laatste voorbereidingen treffen voor het eten.
Om zeven uur is het gewone werk klaar en kan iedereen zich verkleden: de bruid in haar zelfgemaakte bruidsjurk, de bruidegom in een zwart pak met een wit overhemd. De gasten dragen hun mooiste jurk of pak.

Nadat om acht uur de eerste gasten zijn aangekomen, begint de huwelijksplechtigheid om half negen. De kerkdienst wordt altijd in het huis van de bruid gehouden en duurt drie uur. Het grootste deel van de dienst gaat over het huwelijk in het algemeen. Pas aan het einde van de dienst wordt het bruidspaar naar voren geroepen en moeten ze een aantal vragen beantwoorden. Deze lijken op de traditionele huwelijksvragen. Vaak wordt er daarna nog iets gezegd door verschillende mannen uit de gemeenschap, waaronder de beide vaders. Na nog een laatste gebed eindigt de dienst en mag het bruiloftsfeest beginnen.

Het feest

Alle vrouwelijke gasten helpen na de dienst mee om de tafels voor de maaltijd te dekken. Er wordt uitgebreid getafeld, waarna er spelletjes gedaan worden en er onderling wedstrijdjes gehouden worden. Ook mogen jongens en meisjes in de verkeringsleeftijd met elkaar praten, zodat er misschien een nieuw stelletje ontstaat.

’s Avonds is er opnieuw een uitgebreide maaltijd, waarna er met elkaar nagepraat wordt over de dag. Om half elf ’s avonds nemen de gasten afscheid en gaan ze naar huis.

Na de bruiloft

Het bruidspaar brengt de eerste nacht altijd door in het huis van de ouders van de bruid. Dit heeft er vooral mee te maken dat ze de volgende dag moeten helpen met opruimen. Een echte huwelijksreis maken ze niet, maar ze gaan wel op bezoek bij alle familieleden die verder weg wonen. Van elk familielid krijgen ze een cadeau dat ze in hun eigen huis kunnen gebruiken.

Na de bruiloft veranderen er voor de bruid en bruidegom een aantal dingen. Zo laat de bruidegom zijn baard staan: op die manier kan iedereen zien dat hij getrouwd is. De bruid draagt naar de kerkdienst nu een zwart schort en zwart kapje om haar hoofd te bedekken: witte schorten en witte kapjes zijn alleen voor ongetrouwde vrouwen.
© 2017 - 2018 Miriammylene, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Amish, terug in de tijdDe Amish, terug in de tijdDe Amish geloofsgemeenschap is een aparte gemeenschap die leeft ver van de “moderne wereld”. Ze kunnen in eigen middelen…
De Amish en verstoting uit de gemeenschapDe Amish en verstoting uit de gemeenschapDe Amish is een religieuze gemeenschap in Noord- Amerika. Zij leven sober en afgesloten van de buitenwereld. De Amish ve…
Shipshewana en de amishShipshewana is een plaats midden in een amishgebied. Het ligt in de Amerikaanse staat Indiana en herbergt de vele doopsg…
De kosten van een bruiloftHet is in zicht: de mooiste dag van je leven. De dag waarop je elkaar het ja-woord geeft. Nu moet je van alles regelen:…
Het leven en het geloof volgens de AmishHet leven en het geloof volgens de AmishDe Amish vormen een conservatieve protestants-christelijke geloofsgemeenschap. De Amish zijn een afsplitsing van de menn…
Bronnen en referenties
  • Eigen bezoek aan een Amish dorp in Intercourse, Pennsylvania
  • Het boek Amish: The old order in words and photos van Lucy Hanley, ISBN 793473360015, uitgeverij Americana Souvenirs & Gifts, 2015
  • Thuis bij de Amish, een leven van eenvoud van Daniëlle Heerens, ISBN 9789043524810, Uitgeverij Kok, 2014

Reageer op het artikel "Trouwen bij de Amish"

Infoteur: Miriammylene
Laatste update: 12-11-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!