InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De noveenkaars of negendagenbrander

De noveenkaars of negendagenbrander

De noveenkaars of negendagenbrander De meeste mensen komen ze wel eens tegen in de winkel, de grote kaarsen in rood of doorschijnend omhulsel met een heilige op. Deze kaarsen worden noveenkaarsen of dagenbranders genoemd en hebben specifieke eigenschappen die gelinkt kunnen worden aan de oorspronkelijke Rooms-Katholieke traditie, hoewel het gebruik van de noveenkaars bij andere christelijke denominaties niet verboden of ongewoon is.

Eigenschappen van een noveenkaars?

Een noveenkaars is een kaars die gedurende negen dagen en nachten kan branden. Ze heeft doorgaans een cilindervormige vorm en bevindt zich in een plastieken omhulsel. Meestal is dit een rode of doorschijnend plastiek. De doorschijnende kaars bevat meestal een afbeelding van een heilige of overledene en de roodkleurige zijn doorgaans niet verder bedrukt. De kaarsen geven een normaal licht en geven geen specifieke geuren af. Ze zijn bedoeld om een intiem en klein licht uit te stralen. Vooral de kaarsen die in een rood omhulsel geproduceerd worden, geven een feeëriek licht af, waardoor deze ook wel eens voor de gezelligheid ontstoken kunnen worden. Het feit dat ze relatief veilig zijn in hun omhulsel en lang branden is dan ook voor niet-christenen een reden om deze kaarsen aan te schaffen.

Het idee achter de noveenkaars

Noveenkaarsen duiden op de christelijke praktijk van de noveen. Noveen verwijst op zijn beurt naar het Latijnse novem, dat vertaald kan worden als het getal 'negen'. Negen is niet zomaar een getal in het christendom, het is een getal dat duidt op de goddelijke volledigheid of finaliteit. Een kaars laten uitbranden voor negen dagen en nachten zou dus als een volledigheid van het verzoek of gebed gezien kunnen worden.

Noveenkaarsen worden aangestoken door christenen om een speciale gunst te verkrijgen voor jezelf of iemand anders. Indien er een afbeelding op de kaars staat zal de gevraagde gunst meestal nauw verbonden zijn met de heilige of overledene in kwestie. Het feit dat noveenkaarsen meestal negen dagen en nachten branden verwijst naar de noveen zelf, een periode van negen dagen waarin mensen negen dagen of weken bidden om een speciale gunst. Bekend hierbij zijn de typische noveenkaarsen die ter ere van de maagd Maria aangestoken worden in het kader van de Mariaverering. Ook andere heiligen zoals de heilige Rita of de heilige Damiaan worden in de lage landen op regelmatige wijze vereerd met een noveenkaars. Een noveenkaars aansteken kan dus onderdeel zijn van de noveen zelf, maar hoeft dat niet te zijn. Het kan ook gebruikt worden bij gewone heiligenaanbidding, nagedachtenis van een overledene, ... Vele mensen zullen de kaars zelfs uitblazen wanneer ze de kamer verlaten of klaar zijn met bidden. In dit geval kan men niet echt spreken van het feit dat de noveenkaars nog voor een noveen gebruikt wordt, want met het uitblazen wordt de opeenvolgende periode van negen dagen en nachten doorbroken.

Veiligheid

Net als andere kaarsen, moeten noveenkaarsen op een veilige manier benaderd worden. Hoewel het plastiek omhulsel een zekere vorm van veiligheid geeft tegen wind of brandbaar materiaal dat bij de wiek kan komen, blijft standaard voorzichtigheid geboden bij elke bron van vuur. In normale omstandigheden zonder risicofactoren zoals dieren en kinderen in de buurt of brandbare materialen die in de noveenkaars kunnen terechtkomen, is de kaars zeer veilig. Wanneer de noveenkaars buiten geplaatst wordt, zal er vaak een kroon bovenop geplaatst worden. Dit zorgt ervoor dat er geen regen aan bij de vlam kan komen. In de (web)winkel kan men deze ook zo kopen.
© 2017 - 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Biblestudy, http://www.biblestudy.org/bibleref/meaning-of-numbers-in-bible/9.html, bezocht op 01-11-2017

Reageer op het artikel "De noveenkaars of negendagenbrander"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 20-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!