InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 52 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 52 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 52 – een Joodse uitleg In Psalm 52 klaagt David over zijn lijden veroorzaakt door Doeg die opschept over het kwaad dat hij begaat. David vraagt zichzelf af wat Doeg denkt. Beschouwt hij het kwaad als een teken van sterkte? David vervloekt Doeg en degenen die zoals hem zijn. David spreekt openlijk over zijn ervaringen als slachtoffer van roddel dat een hele stad onschuldige zielen vernietigt. Hij schrijft Psalm 52 als een instructie zodat we kunnen ervaren wat hij meemaakte en zien wat boze jaloezie aanricht.

Tekst Psalm 52

Een kunstig lied van David, toen de Edomiet Doeg naar Saul was gegaan en hem had medegedeeld: “David bevindt zich in het huis van Achimelech.” Wat prijs je het kwade aan jij held, en smaal je voortdurend op God! Je zint op ongeluk, je tong is het scherpe mes van je bedrieger. Je hebt het kwade lief, meer dan het goede, de leugen meer dan de waarheid. Je houdt van woorden die pijn doen, van een tong die bedriegt.
…..
…..
Maar ik ben als een groene olijfboom in het huis van God, ik vertrouw op de liefde van God voor eeuwig en altijd. Ik zal U eeuwig loven om wat u hebt gedaan, ik blijf hopen op Uw naam, die goed is, in de kring van wie U lief is.

Hebreeuwse tekst van Psalm 52

א לַמְנַצֵּחַ מַשְׂכִּיל לְדָוִד. ב בְּבוֹא דּוֹאֵג הָאֲדֹמִי וַיַּגֵּד לְשָׁאוּלוַיֹּאמֶר לוֹ בָּא דָוִד אֶל-בֵּית אֲחִימֶלֶךְ. ג מַה-תִּתְהַלֵּל בְּרָעָה הַגִּבּוֹר חֶסֶד אֵל כָּל-הַיּוֹם. ד הַוּוֹת תַּחְשֹׁב לְשׁוֹנֶךָ כְּתַעַר מְלֻטָּשׁ עֹשֵׂה רְמִיָּה. ה אָהַבְתָּ רָּע מִטּוֹב שֶׁקֶר מִדַּבֵּר צֶדֶק סֶלָה. ו אָהַבְתָּ כָל-דִּבְרֵי-בָלַע לְשׁוֹן מִרְמָה. ז גַּם-אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַחיַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה. ח וְיִרְאוּ צַדִּיקִים וְיִירָאוּ וְעָלָיו יִשְׂחָקוּ. ט הִנֵּה הַגֶּבֶר לֹא יָשִׂים אֱלֹהִים מָעוּזּוֹוַיִּבְטַח בְּרֹב עָשְׁרוֹ יָעֹז בְּהַוָּתוֹ. י וַאֲנִי כְּזַיִת רַעֲנָן בְּבֵית אֱלֹהִיםבָּטַחְתִּי בְחֶסֶד-אֱלֹהִים עוֹלָם וָעֶד. יא אוֹדְךָ לְעוֹלָם כִּי עָשִׂיתָ וַאֲקַוֶּה שִׁמְךָ כִי-טוֹב נֶגֶד חֲסִידֶיךָ.

Toelichting op Psalm 52

Wat is de achtergrond van Psalm 52?

David is gedwongen te vluchten vanwege de jaloezie van Saul. David komt uitgehongerd en onbewapend in Nov aan, een stad van priesters en de plaats waar de Tabernakel staat. Hij vraagt de priester Achimelech om wat brood en een zwaard. Achimelech denkt dat David op een missie is voor Saul en geeft hem brood en een zwaard. Doeg ziet dit gebeuren en vertelt het aan Saul. Die denkt dat het om verraad gaat. Saul geeft de opdracht de hele stad te vernietigen. Zo wordt een stad vernietigd op grond van een roddel.

Roddelaars zijn trots op hun krachtige woorden

Roddelaars krijgen energie van roddelen. David herinnert ons er echter aan dat God de wereld regeert en dat Zijn liefde boven alle complotten van vernietiging gaat. David vertelt de roddelaar dat hij denkt dat hij een goede daad verrichtte. Dat op zichzelf is een zonde. De roddelaar houdt van bedriegen. Het kwaad kan in vele vormen verschijnen en de roddelaar vindt het allemaal prachtig.

Kern van het probleem van het roddelen

Degenen die liegen en woorden van haat uitspreken genieten van de pijn die ze veroorzaken. Roddelaars komen niet in de Komende Wereld. Dat is de zwaarst mogelijke straf. Deze straf zal eeuwig zijn. Het vernietigen van anderen door woorden snijdt ons af van de wortels die ons verbinden met onze Bron. Er kan geen plaats zijn voor roddelaars in het land van de levenden, het land dat gevoed wordt door Gods levende Tora.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Op de website 'Jodendom online' wordt door Rabbijn Sprecher een nadere toelichting gegeven over roddelen. In het Hebreeuws wordt roddelen 'lasjon hara' genoemd. De Zohar, een kabbalistisch boek, noemt roddel terrorisme en karaktermoord. Lasjon hara valt onder afgoderij omdat je Gods almacht niet erkent. Lasjon hara leidt tot talloze andere zonden.

Er zijn drie partijen bij het roddelen: de spreker, het slachtoffer waarover gesproken wordt, en de toehoorder. De toehoorder begaat de zwaarste overtreding omdat hij de spreker aanmoedigt te roddelen.

Roddelen gebeurt door iedereen. Avak jasjon hara zet aan tot roddelen. Wanneer je bijvoorbeeld zegt dat Arons koelkast vol zit met lekker eten kan dit leiden tot lasjon hara, namelijk zeggen dat Aron een vreetzak is.

Toch zijn er situaties waarin lasjon hara juist verplicht is. Stel dat je weet dat iemand een pedofiel is en in aanraking is geweest met justitie wegens kindermisbruik, en deze wil gaan werken in een kinderdagverblijf dan moet je het kinderdagverblijf op de hoogte brengen van zijn persoonlijke achtergrond. Zo niet dan bestaat de kans dat de pedofiel nog meer slachtoffers gaat maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89 is een belangrijke psalm wat betreft het Davidische verbond. In 2 Samuël 7 belooft de Heer aan David dat zijn t…
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalPsalm 4 is een lied om je aan te sporen tot inkeer en rust. Zoek contact met God voordat je actie onderneemt naar je vri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 52)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Wanneer lasjon hara een mitswa is – Rabbijn Sprecher (http://www.jodendom-online.nl/articles.php?view=article&id=1146)

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!