InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Inayat Khan, de grote Soefi

Inayat Khan, de grote Soefi

Inayat Khan, de grote Soefimeester uit India is de vader van een modern, universeel soefisme, dat de waarde van alle religies in de weg naar het Goddelijke erkent.

Het leven van Inayat Khan

Hazrat Inayat Khan werd geboren in Baroda of Vadodara, tegenwoordig een miljoenenstad in de deelstaat Gujarat in West-India, op 5 juli 1882. Hij overleed op 5 februari 1927 in Nieuw Delhi.

Inayat Khan stamt af uit een dynastie van Soefi’s en muzikanten. Zijn levenstaak was het soefisme in de wereld uit te dragen. Als muzikant deed hij dit onder meer via de muziek. Samen met zijn kinderen trok hij de wereld rond om concerten en spirituele lezingen te houden.

Inayat Khan verbleef lange tijd in Nederland en in Frankrijk.

Het Universeel Soefisme

Het Soefisme – soms vinden we de spellingen Sufisme en Sufi – is traditioneel aan de Islam gebonden. Een van de boodschappen van Inayat Khan was de leerstelling dat alle religies in wezen één zijn.

De ware religie is als een witte kaars in een lantaarn, waarvan alle ruitjes een verschillende kleur hebben. Deze ruitjes komen overeen met de verschillende religies. Alle kijken ze naar dezelfde witte kaars, maar door de kleuring van hun eigen glas. De ene ziet de kaars blauw, de andere rood, de andere groen, maar het gaat altijd om diezelfde witte kaars.

Soefi Rituaal

Een mooi rituaal dat in Soeficentra van Inayat Khan wordt gehouden om de eenheid van de religies aan te tonen is het volgende:

Een grote witte kaars wordt ontstoken. Zij stelt de universele religie voor. Dan wordt een kleine kaars aangestoken aan de vlam van de grote: zij stelt het Parsisme voor en er wordt een korte tekst uit de Zend-Avesta voorgelezen. Dan wordt een andere kleine kaars aangestoken aan de vlam van de grote. Deze stelt het Judaïsme voor en een tekstje uit de Thora wordt voorgelezen. De volgende kaars stelt het Christendom voor en een stukje uit het Evangelie wordt voorgelezen. Dan volgt een kaars die de Islam voorstelt en een fragment uit de Koran wordt gelezen. Op deze manier wil het rituaal bevestigen en laten ervaren dat alle religies in essentie één zijn.

De verdere beweging

Hazrat Inayat Khan kreeg vier kinderen: Vilayat, Noor-un-Nisa, Hidayat en Khair-un-Nisa. Noor werd omwille van haar actief verzetswerk in Parijs door de Duitsers gedeporteerd en stierf in 1944 in concentratiekamp, waar ze door haar bewakers werd bewonderd om haar spirituele en menselijke kwaliteiten.

De Universele Soefibeweging werd verdergezet door Inayats kinderen en kleinkinderen. Thans is de beweging in vele landen actief.

Werken

Inayat Khan heeft veel geschreven. Zijn verzameld werk telt 13 delen.

Een aantal belangrijke teksten werden in het Nederlands uitgegeven. De bekendste zijn:
  • De alchemie van het geluk
  • De eenheid van religieuze idealen
  • Verruiming van bewustzijn
  • Gayan Vadan Nirtan
  • Morele evolutie
  • Geestelijke geneeskracht
  • De mystiek van het geluid
  • Muziek en mystiek
  • Aforismen
  • In een Oosterse rozentuin

Inayat Khan, citaten geklasseerd per thema

Inayat Khan over de Meester, de Heilige en de Profeet

  • Er zijn drie wegen tot geestelijke verwezenlijking, die aan het eind in één punt samenkomen. De ene weg is die van de Meester. Een ander komt van een volkomen verschillend punt en is de weg van de Heilige. Het middenpad tussen die twee is dat van de Profeet.

Inayat Khan over het Goddelijke

  • De mensen noemden God “hij” wanneer zij de macht en de kracht van God erkenden. Men sprak van God als “zij” wanneer men het moederprincipe en de schoonheid er in zag.

Inayat Khan over het Leven

  • Het leven is als een karavaan. Allen moeten langs dezelfde weg gaan. De ene gaat voor; de anderen volgen op hun beurt.

Inayat Khan over Sympathie

  • Sympathie is zo machtig, dat zelfs de harten van de vijanden vroeger of later smelten.

Inayat Khan over de Wil

  • Men stimuleert de wil indien men zich onthoudt van wat men graag wil hebben.
  • De kracht van de begeerte is de vijand van de wil.

Inayat Khan over het Al

  • Er is niets in het heelal dat niet in de mens kan worden teruggevonden.

Inayat Khan over Vergiffenis

  • Door God om vergiffenis te vragen, verliest men het verlangen om door zijn medemens om vergeving te worden gevraagd. Men wil hem alleen vergiffenis schenken.
  • We lezen in de Bijbel: God is liefde. Maar wat is liefde? Liefde is vergeving, niet oordelen!

Inayat Khan over God

  • God is de Oorzaak der oorzaken, de allereerste Oorzaak. Hij die opziet naar deze allereerste oorzaak, ziet mettertijd de oorzaak van alles.
  • Bedevaartsoorden en heilige plaatsen verenigen de mensen met elkaar en tevens in de liefde tot God.

Inayat Khan over Geest en Lichaam

  • Velen denken dat het een misvorming is van het lichaam dat de geest ziek maakt. Weinigen beseffen dat het vaak de geest is die die misvorming in het lichaam veroorzaakt.

Inayat Khan over Stilte

  • Stilte is een remedie tegen vele ziekten.
  • Spreken geeft aanleiding tot tegenstelling. Wanneer iemand iets zegt, zal de ander automatisch het tegenovergesteld standpunt verdedigen.
  • Wanneer de gedachten tot stilte zijn gebracht, komt de stilte van het gevoel.

Inayat Khan over het Gevoel

  • Het gevoel wordt vaak onderschat, wanneer het wordt vergeleken met de rede. Dit is een vergissing, want waar het gevoel echt is, is het veel krachtiger en machtiger dan redenering.
Gerelateerde artikelen
Gebruiken rond sterven en dood: de soefi-bewegingGebruiken rond sterven en dood: de soefi-bewegingHazrat Inayat Khan leefde van 1882 tot 1927 in India. Hij heeft de soefi-beweging gesticht. Bij de soefi-beweging gaat h…
Soefisme, mystieke bewegingSoefisme is de naam voor de mystieke tak binnen de Islam. Het was, zeker de eerste eeuwen, een vrijwel volledig individu…
nieuws uitgelichtIslamisten in MaliDe Ansar Dine, de Movement for Unity and Jihad in West Africa (MUJAO) en Al Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM) zij drie…
Katwijk aan Zee: vissersdorp met een lange geschiedenisKatwijk aan Zee: vissersdorp met een lange geschiedenisKatwijk aan Zee is als badplaats minder bekend dan bijvoorbeeld Noordwijk. Daarom is het er relatief rustig in de zomer.…
Reformist Rashid RidaRashid Rida was een van de grote Islamitische geleerden uit het begin van de twintigste eeuw. Hij had een grote invloed…

Reageer op het artikel "Inayat Khan, de grote Soefi"

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 12-02-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!