InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 48 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 48 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 48 – een Joodse uitleg Psalm 48 gaat over Jeruzalem. De psalmist profeteert over de Messiaanse periode en bejubelt de herbouw van de Heilige Tempel en de offers die hier gebracht worden. In die tijd zal Israël zeggen: “Zoals we uit de monden van de profeten hebben gehoord, zo zijn we dankbaar het te zien.”

Tekst Psalm 48

Groot is de Eeuwige, Hem komt alle lof toe. In de stad van onze God, op Zijn heilige berg – schone hoogte, vreugde van heel de aarde. Tsionsberg, flank op het noorden, zetel van de grote koning – in haar vesting weet men: God is onze burcht. Koningen sloten zich aaneen, samen trokken zij ten strijde. Maar wat zij zagen, verbijsterde hen, verschrikt namen zij de vlucht.
…..
…..
Ga rond Tsion, trek eromheen, tel zijn torens. Bezie met aandacht zijn muren, bewonder zijn vesting en vertel aan uw nageslacht: Zo is God, onze God, nu en altijd, Hij is het die ons leidt, voor eeuwig.

Tekst in het Hebreeuws

א שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי-קֹרַח. ב גָּדוֹל יְהוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד בְּעִיר אֱלֹהֵינוּ הַר-קָדְשׁוֹ. ג יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ כָּל-הָאָרֶץהַר-צִיּוֹן יַרְכְּתֵי צָפוֹן קִרְיַת מֶלֶךְ רָב. ד אֱלֹהִים בְּאַרְמְנוֹתֶיהָ נוֹדַע לְמִשְׂגָּב. ה כִּי-הִנֵּה הַמְּלָכִים נוֹעֲדוּ עָבְרוּ יַחְדָּו. ו הֵמָּה רָאוּ כֵּן תָּמָהוּ נִבְהֲלוּ נֶחְפָּזוּ. ז רְעָדָה אֲחָזָתַם שָׁם חִיל כַּיּוֹלֵדָה. ח בְּרוּחַ קָדִים תְּשַׁבֵּר אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ. ט כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְנוּ כֵּן רָאִינוּ בְּעִיר-יְהוָה צְבָאוֹת בְּעִיר אֱלֹהֵינוּאֱלֹהִים יְכוֹנְנֶהָ עַד-עוֹלָם סֶלָה. י דִּמִּינוּ אֱלֹהִים חַסְדֶּךָ בְּקֶרֶב הֵיכָלֶךָ. יא כְּשִׁמְךָ אֱלֹהִים כֵּן תְּהִלָּתְךָ עַל-קַצְוֵי-אֶרֶץצֶדֶק מָלְאָה יְמִינֶךָ. יב יִשְׂמַח הַר צִיּוֹן תָּגֵלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה לְמַעַן מִשְׁפָּטֶיךָ. יג סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ. יד שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה פַּסְּגוּ אַרְמְנוֹתֶיהָ לְמַעַן תְּסַפְּרוּ לְדוֹר אַחֲרוֹן. טו כִּי זֶה אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל-מוּת.

Toelichting op Psalm 48

De zonen van Korach spreken over Jeruzalem zonder het ooit gezien te hebben. Dat deden ze ook bij de ingang van de hel, toen zij getuigen waren van de vernietiging van de opstand van hun vader. Hun woorden zouden later gezongen worden in de Tempel als een lied voor maandag, de tweede dag van de week. Op deze scheppingsdag scheidde God de hemel van de aarde. Deze scheiding tussen spiritueel en materieel veroorzaakte verdeeldheid, maar het gaf ook de gelegenheid heiligheid te scheppen. De zonen van Korach realiseerden zich dit en spraken over Jeruzalem en haar vermogen hetzelfde te doen.

Het meest opvallende aspect van Jeruzalem is de diversiteit van haar bewoners. In Jeruzalem wonen allerlei soorten Joden die God dienen. Zij creëren een heilige sfeer. Zij vormen de Torawereld die levendig is en geen stoffige foto's in een museum zijn.

De schoonheid van Jeruzalem is niet ascetisch. Het Hebreeuwse woord 'nof' betekent niet alleen uitzicht maar ook boomstam die de voeding draagt aan alle takken en bladeren. Jeruzalem heeft dit vermogen. De Joodse wijzen brengen de levende Tora naar alle Joden. Elke Torastudent heeft gedronken van Jeruzalems heilige Torastudie, hetzij direct hetzij indirect via de Joodse wijzen. Er is echter één brandende vraag: waarom is Jeruzalem met zoveel geweld geconfronteerd? God weet hoeveel Zijn kinderen lijden onder de pijn. Hij leidt hen naar verlichting van de pijn via Zijn Tora om een nauwere band met Hem aan te gaan.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Joden zijn gefixeerd op Jeruzalem. Dat komt door de Tora en de Talmoed waarin de eeuwige Joodse hoofdstad vele malen wordt genoemd. De vraag hierbij is waarom Joden een heilige plek moeten hebben als God al overal is. Dat komt omdat God via de Tora aangeeft dat er speciale tijden en plekken zijn. Jeruzalem is zelfs heiliger dan de berg Sinaï waar de Tora werd geschonken. Dit komt omdat de openbaring op de Sinaï Gods wil was, terwijl de bouw van Jeruzalem een menselijk initiatief was. Koning David kocht het land voor de Heilige Tempel van lokale bewoners. Hier had Abraham Izaäk 'geofferd' en hier had Jakob zijn profetische droom van engelen op een ladder gehad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 48)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!